• Frassex

Bf januari 2018 & stannar på fl

sigge1235 skrev 2017-08-09 12:20:49 följande:
    Är i vecka 20. Från och till sedan några veckor tillbaka har jag en dragande, stickande och ibland tryckande känsla i underlivet. Det gör inte ont, mer än lite lätt molvärkskänsla. Det blir mer om jag lyft tungt och det kan hoppa mellan/dra mellan slidväggarna och längst ner i början av magen där livmodern är. Testade för uvi för ett par veckor sedan och det var negativt. Tänkte att detta var normalt men nu kom jag över texter om försvagad livmodertapp och är livrädd att det är det jag har. Så det jag undrar - fler som känt av denna känsla eller kan det vara den tryckande känsla som kan föregå ett för tidigt tyst öppnande?? Mailat min BM (tfn-kö full) och väntar svar.. skulle ni ringt till sjukhuset istället eller ska jag bara chilla??
    Jag har haft lite liknande vid ett par tre fyra tillfällen på jobbet men inte tryckande mer som tusen nålar och molande värk i livmodern som blivit värre vid aktivitet och gått över i vila. Ringde min bm och hon sa att det lät som sammandragningar men att jag inte skulle vara orolig sålänge de gick över i vila och inte kom ofta. Hon frågade även efter infektioner/cellförändringar/op av tapp men har aldrig haft ngt av det och det lät som att risken var liten att det skulle hända ngt då. Hon sa att det var kroppens sätt att säga till att man skulle dra ner på tempot. Skulle åka in om det kom ofta annars ingen fara sa hon.
  • Frassex
    sigge1235 skrev 2017-08-09 17:36:16 följande:

+ mickipicki,

tack för era svar!

Tänkte först sammandragningar med men läste sen att det ska kännas som hela magen blir hård och drar ihop sig, inte den känslan jag har.. Just nu känns det mest som ilningar i underlivet.

Har också läst det och är inte så jag upplevt det men tänker att det kanske inte känns så än då livmodern fortf sitter rätt långt ner och inte är så jättestor än, jag är bara v 17. Vädligt obehagligt när det händer men skönt att det inte är ofta eller regelbundet!
  • Frassex
    Sweetie82 skrev 2017-08-14 20:38:49 följande:

Hur mår ni tjejer? Både fysiskt å psykiskt? Jag har dom senaste dagarna känt mig väldigt låg, kan gråta floder och är mest bara ledsen eller stressad över saker. Sällan jag är glad just nu. Oroar mig för diverse saker, både med bebisen å annat. Är mitt uppe i en flytt så vet inte om det tar all min ork, energi å glädje? Började jobba idag, varit på semester å innan semestern jobbade jag bara 2 veckor heltid. Innan det var jag sjukskriven på 25% pga panikångest som inte var hanterbar (trappade upp ifrån att ha varit sjukskriven på heltid i 2 månader i början av året). Min panikångest har jag fått pga långvarig stress. Huvudvärk har jag nästan dagligen numera och ingenting känns liksom kul. Bara en massa oro över allt :( Hur mår ni andra?

Är orolig över att allt igen är på väg utför, med stressen å allt och är så otroligt rädd för att hamna på botten igen och att bli sjukskriven :(

Jag har också haft extremt låga perioder. Gråtit floder så fort jag varit ensam, i bilen, i duschen, i omklädningsrum, under promenader, i princip överallt där jag fått vara ensam så har tårarna kommit. Mycket oro för bebis har det varit för min del de första 14v och trodde jag skulle bli gladare och lugnare efter svar på mkp men nej jag gråter lika mycket ändå. Jag tror för min del allt handlar om oro i olika former. Har vissa dagar övervägt att kontakta bm om att få gå till kurator/samtalsstöd men så kommer en bättre dag och jag är glad så orkar jag vidare en/ngr dagar till. Tänkte ta upp det på bm besöket efter RUL om det inte har vänt. Kanske är något för dig också? Tror kuratorsstöd ingår om man mår dåligt men jag vet inte, skadar inte att ta upp det iallafall tänker jag..
  • Frassex
    amandahyytiainen skrev 2017-08-18 05:10:39 följande:

Är det bara för mig som det känns som att graviditeten stannat? Jag är i vecka 18 (17+4) och har känt sparkar nästan varje dag sen den 7/8 men nu de senaste 2-3 dagarna har jag inte känt någonting? Brukar det vara så eller borde jag ringa min BM?

Kanske inte behöver vara någonting alls men som första gång som gravid så är man rädd och fruktar alltid det värsta, hehe..

Har RUL den 29/8 för att se att allt står rätt till därinne. Kan jag vänta tills dess eller borde jag försöka få en tidigare tid någonstans?

Jag är också exakt 17+4 har RUL nästa vecka på onsdag, känner inte heller sparkar varje dag. Började känna väldigt tidigt, slutet av juli, vissa dagar väldigt mycket, andra dagar mindre och vissa dagar inget alls. När det gått flera dagar i rad har jag blivit jätte nojjig, min första grav så vet ju inte hur det ska vara. Då har jag tjuvkikat väldigt snabbt med ul på jobbet, hon har då legat med benen in mot min rygg eller uppochner med huvudet ner mot bäckenet men rört sig och hjärtat pickar. Det är nog därför vi inte känner bebis hela tiden, det finns för mycket plats och de ligger i märkliga ställningar sen sover de ibland också. Hoppas det kan lugna dig lite, oron är jobbig. Kontakta din bm annars, du kanske kan få komma in tidigare ändå eller bara få komma och lyssna på hjärtat.
  • Frassex
    memmsan skrev 2017-08-18 10:13:14 följande:

Spännande, jag är också 17+4 idag, och har RUL på måndag. Det blir min första glimt av vad som finns där inne. Jag vet inte om jag känner eller har känt några sparkar alls, mest känns det som att jag har gaser som rullar omkring, men kanske är det ibland bebisen, haha! :)

Vad roligt att vi är fler i exakt samma vecka! Måste kännas väldigt spännande med rul på måndag om det är första gången! Jag har ju gjort några ul nu men blir lika fascinerad och berörd varje gång :)

Då kanske det är bebis du känt av, det är väldigt diffust hos mig med ibland. Längtar tills man kan känna ännu tydligare och även utan på magen!! :)
  • Frassex

Grattis till alla er som gjort RUL och allt sett bra ut! :) jag väntar med spänning till onsdag.

Kanske är lite tidigt ute men har funderat lite idag gällande föräldrapenning. Hur många dagar bör man ta ut i veckan och hur många dagar bör man spara för att kunna ta ut senare för lov, semestrar osv? Hur tänker ni? Hur länge brukar man vara hemma?Har inga barn sen innan så allt är som ett ända stort frågetecken...

• Frassex
    mickipicki skrev 2017-08-21 22:52:53 följande:

Jag tänker ta ut 4 dagar vv och 5 dagar vv i ett år och därefter "måste" man ta ut 5 dagar i veckan för att behålla SGI som jag förstår det. Tror inte vi har råd att ta ut färre dagar och har båda jobb så vi har skollov ändå.

Okej, så hur länge planerar du att vara hemma totalt? Då tänker ni spara några dagar iallafall om det behövs framöver?
  • Frassex
    Strawberry222 skrev 2017-08-22 13:25:00 följande:

Jättebra fråga! Jag undrar också detta!!! Fattar inte alls hur jag ska lägga upp allt! Haha :) någon som vet?

Tänkte även höra om man kan vara föräldraledig samtidigt som sin partner? Men att man inte tar ut ersättning för samma dagar.. Tex om jag och min man är föräldralediga samtidigt i en månad tex, men att jag tar ut föräldrapenning varje mån-ons och han tar ut föräldrapenning varje Tors-lör? Är det möjligt? Eller får bara en person vara hemma åt gången?

inte jag heller, en hel vetenskap det här hehe. Får fråga runt lite hur andra gjort på jobbet kanske och bland vänner efter rul om allt ser bra ut. Jag undrar hur många dagar man bör ha sparade inför sommarsemestrar och alla skollov...
  • Frassex

Var på rul idag. Det gick inge bra. Ryggmärgsbråck. Mitt hjärta blöder och jag dör inombords. Tänker spontant abort. Vet hur jag ska hantera situationen. Någon med erfarenheter...?

• Frassex
    mickipicki skrev 2017-08-23 15:34:40 följande:

Nej men Gud vad tråkigt! Kan man få reda på omfattning? Vissa har ju väldigt mild och det märks knappt.

Styrkekramar!!!

Kunde inte ta in någon information idag, det sitter långt ner, mer kan jag inte minnas. Ska på nytt ul och läkarbesök imorrn igen men hoppet har övergett en redan.
  • Frassex
    Tino skrev 2017-08-23 16:34:39 följande:

Vi fick också besked om missbildning på rul för drygt en vecka sedan. Världen rasade samman och vi har inte riktigt återhämtat oss än. Ett par dagar efter rul fick vi tid till läkare för second opinion. För oss kändes det bra att de verkligen går igenom hela bebisen för att se hur omfattande skadorna är. Vi fick tillslut besked att de missbildningar vårat barn har troligtvis kommer leda till rehab under ca 7 år. Men att barnet kan leva ett normalt liv. Men de kan inte lova något. För de missbildningar vårat barn har kan bero på ryggmärgsbråck, nervsjukdom eller någon trisomi. Så vi lever lite i osäkerhetsland hur det kommer att bli. På mvc kan man få stöd med kurator eller psykolog. Ta all hjälp ni kan få. Det är otroligt tungt besked. Ska ni till läkare snart? Så ni kan få någon prognos hur allvarliga skadorna är? Kräv second opinion så snart som möjligt. Av en erfaren läkare som vet vad hem talar om.

Många många kramar

Det känns fruktansvärt och beklagar ert besked men härligt att barnet ändå kan leva ett normalt liv! Ryggmärgsbråck verkar finnas i olika grader, hur stort vår dotters är vet jag inte riktigt, kunde inte ta in info idag förutom att det sitter längre ner men ska tillbaka imorgon för ul och ny läkare. Kan innebära allt från att hon blir rullstolsbunden bara men också urin och tarm inkontinens men även mentala problem, det går inte att förutspå fattar jag det som. Får försöka samla mig till imorgon. Hörde även av mig till min läkare på ks, hon ville att jag skulle komma dit för second opinion så förhoppningsvis får jag komma redan på månd eller tisd. Allt känns svart just nu.. har oroat mig ända sen plusset, började slappna av när moderkaksprovet såg bra ut och så kom det här som en käftsmäll.
  • Frassex
    KiaTia skrev 2017-08-23 16:54:46 följande:

Så tråkigt att höra :( . Be att få prata med ngn kunnig läkare? Ha bara i åtanke att man får göra abort senast v 21+6 och efter v 18+0 måste man ansöka om tillstånd med. Inte för att stressa dig utan så du vet bara. Du har mycket och svåra saker att tänka på :(

Ska på nytt ul och läkarbesök imorgon för mer info, kunde inte ta in ngt idag, satt och hyperventilera och ville springa därifrån. Abort ansökan skickade läkaren redan idag för tillstånd och remiss till södersjukhuset, är det så att vi gör abort vill jag att det görs så fort som möjligt, det känns lättare att avboka än att vänta för länge med en tid. Hörde också av mig till min läkare på ks, hon vill att jag kommer dit också nästa vecka. Får se hur det yttrar sig imorgon, ska försöka samla mig.
  • Frassex
    fritil9 skrev 2017-08-23 14:28:05 följande:

Tråkigt att höra att allt inte såg bra ut <3 Jag hade inte valt abort. Har en kompis med ryggmärgsbråck, hon är som vem som helst. Kan inte gå utan sitter i rullstol, men är oerhört skicklig på att förflytta sig med den och från den. Hon har själv barn.

Styrkekramar till dig <3

Härligt att höra att din vän mår så bra! Jag tror vi måste få mer information imorgon och se därefter hur prognosen ser ut för vår dotter.
  • Frassex

Hej alla. Vill bara uppdatera innan jag lämnar tråden. Vi var på nytt läkarbesök med ul idag. Det är ett väldigt stort ryggmärgsbråck och hon har redan vattenskalle, prognosen är tyvärr jättedålig. Hon kommer bli förlamad i ben och armar och även mentalt sjuk. Vi väljer att avbryta graviditeten och hoppas detta sker så fort som möjligt. Detta är inte genetiskt utan bara slumpen och oturen, livet känns fruktansvärt orättvist just nu men vi ska klara den tuffa tid som väntar framöver.

Jag har haft väldigt mycket glädje och stöd i denna tråd och vill tacka för det. Jag är helt övertygad om att ni alla kommer då fantastiska och perfekta januaribarn. Förhoppningsvis får även vi ett perfekt litet barn i framtiden. Stort lycka till till er alla <3

Svar på tråden Bf januari 2018 & stannar på fl