• Frassex

Bf januari 2018 & stannar på fl

Frida78 skrev 2017-06-22 05:52:10 följande:

Jag är gravid med tredje barnet i vecka 7 och otroligt lycklig över det. Men problemet är att jag inte känner några symtom, spänner lite i magen emellanåt bara. Har inte haft så jättemycket symptom de två tidigare graviditeterna heller, men tycker det är minst nu. (Krämpor har jag fått senare i graviditeten).

Missförstå mig inte, det är väldigt skönt att slippa krämpor, förstår att man kan ha stora problem, men det oroar mig att något inte står rätt till. Har svårt att tänka på något annat. Har också läst att mer symptom/illamående är mindre risk?

Jag har inte heller haft några symtom och det har varit psykiskt nedbrytande för mig så jag förstår din oro. Väntar mitt första. Vart gravid 2 tidigare tillfällen, en abort och ett missfall. Vid aborten hade jag jätte mycket symtom redan flera dagar innan mensen var sen. Vid missfallet inga. Har också varit jätte orolig och haft så svårt för att slappna av, är nu v 10+2. Har gjort två ultraljud i v7+2 och 9+2 pga oro, hjärtat tickade fint. Har även tjuvkikat på fostret på jobbet igår och såg hjärtat igen. Det jag tycker är tufft är att inte känna något när alla andra gör det, jag undrar automatiskt om något är fel. Barnmorskan säger att det är normalt, försöker tänka på det men det är inte så lätt! Jag hoppas det går bra för oss!
  • Frassex

Är det någon som gjort eller ska ta moderkaksprov? Eller har erfarenheter sen tidigare?

• Frassex
    Mimipig skrev 2017-06-23 09:26:17 följande:
    Ja, jag gjorde moderkaksprov för tre år sedan eftersom vi fick dåliga resultat på kub, hög risk på alla tre kromosomerna. Då fanns inte nipt. Det var givetvis förknippat med en rädsla att sticka en så lång nål i magen, men jag såg inget annat val. Lyckligtvis var sonen helt frisk, kub hade visat helt fel. Därför vill jag inte göra kub nu, jag betalar för nipt (ca 6000kr i sthlm) för att slippa oron ett dåligt kubsvar innebar. Nu är jag bara orolig för att jag tillhör den där sista procenten som även får falskt positivt även på nipt. Då måste jag ändå göra mkp. Och har betalat 6000kr i onödan för en massa oro ändå.
    Förstår verkligen att du inte vill göra kub igen. Det jag läst om nipt är att det är ett väldigt säkert test, hoppas du får fina resultat!
    Jag väntar mkp om ca 3 v, känns nervöst redan nu. Minns du hur lång tid det tog att få svar?
  • Frassex
    Mimipig skrev 2017-06-26 21:22:23 följande:
    Var inte orolig, det var inte så läskigt som det låter. Och pricken dör de stack sluter sig i alla sju (eller hur många det nu är) lager direkt efter att de dragit ur nålen. (Jag såg framför mig att det skulle bli pyspunka och börja läcka, men det gör det alltså inte).

Provsvaret skulle ta max en vecka. Jag tog det en torsdag. "Om allt är bra får du ett brev hem inom en vecka, om det är något fel på fostret ringer vi tidigare än så." Sa de. Så jag dog lite varje gång mobilen ringde och dagarna gick. Efter åtta dar började jag jaga efter ett telnr till Karolinska labb och lyckades till slut få tag i någon på rätt ställe. Ojdå. "Ditt provsvar var klart i måndags. Vi har visst glömt att skicka det, vi håller på och byter datasystem." Jag blev så glad över att hon sa "skicka" att jag inte orkade vara arg. Så tog det tog alltså två arbetsdagar tills svaret var klart. Jag tror att de har bytt rutiner nu också, så förhoppningsvis slipper du mitt strul.
    Tack för svar! Känns som att du hade otur med allt sist men tack och lov att allt såg bra ut!
    Känns obehagligt med sticket men det går väl bra när man väl är på plats sen oron över missfallsrisken. Men har blivit inpräntad av läkare att den är extremt låg och att de gör detta på +10st om dagen, försöker tänka på det! Har aldrig hört eller läst om nån som fått missfall av mkp eller fvp, det borde va ett gott tecken!
  • Frassex
    Mimipig skrev 2017-06-27 10:22:07 följande:
    Ja, jag hade otur med strulet, men är glad över att gick igenom processen ändå. Den som hade valt bort kub hade i mitt fall aldrig behövt oroa sig, men för mig är det viktigt med att få den info som man kan.

Risken är extremt liten med mvp, 0,5 procent och då tänker jag att det förmodligen ligger fler omständigheter bakom om det blir ett missfall än att läkaren stuckit fel. Så var inte orolig. Det gör inte SÅ ont och jag kände mig väldigt trygg under och efter ingreppet. När är det?
    Jag är likadan och tror jag kan slappna av mer om jag vet att allt ser bra ut.
    Ska dit den 18:e, är då v 14+1. Hade gärna gjort det tidigare men är bortrest två veckor...
  • Frassex
    Mimipig skrev 2017-07-20 20:17:03 följande:

Moderkaksprovet visade tyvärr samma som nipt - kromosomavvikelser. Jag har gråtit och sörjt i ett dygn, nu orkar jag inte gråta mer. Jag hade inskrivningssamtal idag och avbrytandet av graviditeten påbörjas på lördag och slutförs på måndag. Sen får vi vänta en månad och sen är det tillbaka på ruta ett och börja om. Jag önskar er alla i tråden all lycka till!

Beklagar förlusten, vilken sorg :'( jag hoppas allt går bra för er framöver!
  • Frassex

Jag har gått upp 3kg, gick in i v 16 idag. Någon annan än jag som blir extremt uppsvullen vid måltider? Känns som att magen ska spricka för den blir så stor och jag blir mätt fort..

• Frassex

Bor också i sthlm innerstad!

Jag har inte haft några symtom alls förutom lite växtvärk som kommit och gått, känt mig väldigt ogravid, vi väntar en flicka :)

• Frassex
    Ellebje skrev 2017-08-05 09:38:55 följande:

Ni som vet kön innan rul, i vilken vecka har ni fått se det? :) lite nyfiken bara!

Gjorde mkp v 13+1 då fick läkaren en bra bild mellan benen och sa att hon trodde flicka, när svaret sen kom visade det sig sen att hon hade rätt! :)
  • Frassex
    NLVK skrev 2017-08-06 18:11:18 följande:

Är det bara jag som inte känner något? Känner mig inte gravid ens. Är i vecka 17. Orolig att något hänt. :(

Men har ju iofs knappt känt något under hela tiden. Och allt såg bra ut på kub för en månad sen.

Tycker inte du ska vara orolig. Kommer kanske inte från rätt person då jag är orolig jämt! Men jag har inte känt mig gravid sen jag plussa, v 17 idag. Börjat känna bebis (har moderkakan i bakvägg) men blir nervös så fort det gått 1-2 dagar och jag inte känt något men har då tjuvkikat på jobbet och då ligger hon med benen innåt så säkert därför. Har flera vänner som inte kännt bebis förrän v 20 eller ännu senare oavsett hur moderkakan legat (fram eller bak). Hoppas du får känna bebis snart eller att du har rul snart så du slipper oron, vet hur jobbigt det är!
Svar på tråden Bf januari 2018 & stannar på fl