• Sanna8301

Min son vill ha rosa kläder, ska jag låta honom? A ni vet könsfrågan...

Jag har en treårig son som hamnat i en rosa period. Nyligen köpte han (eller d var ju vi som köpte men ändå) han ville ha chockrosa sneakers.

O de var rätt coola så set gick bra.

Men idag var vi på en affär o skulle köpa nya galonisar. Han väljer de rosarandiga med rosa byxor till.

Det fanns även gula och blå.

Tre färger att välja mellan. Han valde rosa.

Han ska ha dem till dagis. Men jag är rädd att han kommer att ifrågasättas för färgvalet.

Det.är.ju en tjejfärg?!?! (inte mina ord, det är samhällets)

Borde jag låta honom ha sin rosa period? Eller borde jag falla för samhällsnormen o styra bort det?

Jag vill absolut inte låta mitt barn bli offer för samhällsdebatter om könsnormativa färger, men samtidigt vill jag inte heller "offra" honom att gå mot strömmen nör jag vet hur hårt klimat kan bara mot de som går emot.

Vad tycker du? Rosa eller inte rosa?

/S

• Svar på tråden Min son vill ha rosa kläder, ska jag låta honom? A ni vet könsfrågan...
  • Sanna8301

Jag blir ärligt lite mörkrädd över hur vissa vuxna tänker?

VARFÖR skulle en pojke INTE kunna få ha rosa för?

Det är ju ni som präntar in i barns huvud om vad som är ok och inte.

Ge mig snälla ETT enda argument för varför inte.

"det är en tjejfärg är inte ett argument"

• nevermind

Du offrar inte honom, han väljer ju själv! Klart han ska ha den färg han trivs med.

• nevermind
    Haiduchi skrev 2017-05-07 17:34:27 följande:
    Fast va?

Precis sånt tankesätt gör att vi vuxna tvingar barnen in i förutbestämda normer om hur man bör var när man har ett visst kön.

Vilseleder? Samhället ser ut som det gör för vi har blivit matade med att si är så när det gäller kön.

Nej du vilseleder verkligen inte genom att låta ditt barn ha rosa kläder. Min dotter är likadan fast åt andra hållet och vi pratar om vikten av vad hon gillar/ inte gillar. Inte utifrån vad hon är och inte är. Hon är 6 år nu och än så länge har ingen ifrågasatt hennes stil. Och gör de det. Ja då säger vi båda ifrån tydligt hur vi ser på saken. Hon är den hon är. Oavsett i vilka kläder....
    Ja, vilseleder. Han kan ju BLI BÖG förstår du väl?!
  • Haiduchi
    nevermind skrev 2017-05-08 04:27:22 följande:

Ja, vilseleder. Han kan ju BLI BÖG förstår du väl?!

Ja men eller hur ;).

Man blir ju mörkrädd över detta ju
  • Vestra

Varför skulle man inte låta barnet få välja färg själv? Ja, jag kan förstå att vissa färger är mer praktiska än andra. En vit overall till en 3 åring hade exempelvis inte varit så smart kanske. 

Jag upplever inte att det är ovanligt att pojkar i mina barns förskolor har både rosa och lila. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • kottelin
    Miriami skrev 2017-05-07 20:31:38 följande:
    Mina pojkar har heller aldrig fått ha rosa. Den ena pojken ville ha rosa skor men fick inte det. Han har aldrig mått dåligt över det.
    Mina pojkar hade inte heller rosa som barn, inte nu som vuxna heller för den delen.
    Mitt barnbarn, pojke, har inte heller rosa. Hans föräldrar delar min uppfattning i frågan.
    Ska nog tillägga... hade de klätt barnbarnet i rosa så hade jag inte sagt något om saken. Men tyckt hade jag i tystnad.
    Ja, typ så...
  • milli79

Självklart ska han få ha rosa om han vill. Rosa är bara en färg vad är problemet?

Har en son på 4år som har ärvt syrrans rosa skor. Han tycker de är sååå fina. Sen har jag köpt blommiga tights när han vill ha det. Ibland vill han ha väldigt "grabbiga" kläder och ibland lånar han syrran klänning/kjol. Han ser sig själv som flicka. Är helt ok... Han får vara den han är.

• kossamu

I början på 1900-talet var rosa en pojkfärg. Och det fanns klänningar för pojkar! Huuuu... En liten snabb googling så visar det sig att det varit tvärtom mot nu. Dessutom i en tid då män var män och kvinnor stod vid spisen.

Det har stått mina barn fritt att välja själv. Mina pojkar har haft alla möjliga färger och dom har lekt med dockor.
    Min dotter vill ha skjorta och slips på bröllop i sommar. Och klättrar helst i träd.
    Alla tre är fantastiska individer som inte dömer en bok efter omslaget.

• cosinus

Låt honom ha rosa, mina söner har haft mycket rosa och aldrig blivit retade. 9-åringen har en hel del ff.

Ja de flesta vuxna anser att rosa är en tjejfärg. Jag anser att man får välja själv. Jag är tjej och har aldrig rosa för jag är inte alls lika förtjust i det som barnen.

Av de två valen att godkänna rosa kläder för sonen, se vad som händer (har i vårt fall aldrig hänt något alls) och isf ta det därifrån eller försöka motivera för en 3-åring varför han inte skulle få ha en rosa byxa för att han är pojke vilket jag absolut inte kan gräva upp ett enda logiskt argument mot så har jag alla dagar i veckan valt det rosa plagget. Könsnormer kan vi diskutera när det uppnått en högre mognadsgrad än en normal 3-åring.

De lär sig garanterar hur samhället är uppbyggt ändå, men att börja begränsa för en 3-åring vad denne kan och inte kan göra baserat på kön det är i mitt tycke fullständigt vansinnigt.

Sen har barnen kommit hem och sagt typ Kalle frågade om jag hade tjejbyxor. Då har jag sagt att ja det finns människor som tycker rosa är för tjejer. Jag tycker alla kan ha rosa, att man får göra precis som man vill. Att jag inte förstår varför en liten snopp inte skulle kunna trivas i byxorna bara för att de är rosa. Hur tänker du?

Sen när de har blivit äldre har det varit lite olika. Den äldre sonen har i perioder inte velat ha rosa och ibland varit ok med det. Han har fått styra själv, det har funnits rosa plagg efter syrran och ibland har de aldrig använt och ibland har de dugit. Han är 11 nu och den regnjackan som är i hans storlek är knallrosa. Jag tror han kommer tycka det är ok, skulle han absolut inte vilja ha den så får jag köpa en ny och spara den rosa till småsyskonen men jag tänker inte förutsätta att han kommer tycka det är hemskt. Det ser jag ingen anledning till.

• legomum

Varför inte? Det är ju en fin färg.

Min ena son älskar rosa. En av favoritbilarna har just den färgen.

Rosa napp har han också

Röda stövlar med rosa "kantband/sömmar" han älskar sina stövlar och tycker han är jättefin i dem.

Låt pojken bestämma. En färg är bara en färg.

• Lord Hans

Vem förutom rabiata tokfeminister skulle ens bry sig vad han har för färg på kläderna? Försöker du provocera fram en diskussion ur ingenting?

• LFF

Min ena son, 3,5 år verkar älska rosa. När vi var på kalas var det bara de rosa ballongerna som dög. När vi var och handlade såg han en rosa tröja med hajar (faktiskt på killavdelningen på HM) som han ville ha. Han älskar sina rosa vantar. Självklart får han välja vilken färg han vill även om jag (mamma) ogillar rosa. Skulle någon börja tjafsa om att det är en "tjejfärg" så får vi lära honom att det inte finns några tjej- och killfärger. 

Skulle du tänka samma sak när din tonårsgrabb köpt en rosa skjorta precis som så många andra tonåringar/killar/män?

Svar på tråden Min son vill ha rosa kläder, ska jag låta honom? A ni vet könsfrågan...