Min son vill ha rosa kläder, ska jag låta honom? A ni vet könsfrågan...
Låt honom ha rosa, mina söner har haft mycket rosa och aldrig blivit retade. 9-åringen har en hel del ff.
Ja de flesta vuxna anser att rosa är en tjejfärg. Jag anser att man får välja själv. Jag är tjej och har aldrig rosa för jag är inte alls lika förtjust i det som barnen.
Av de två valen att godkänna rosa kläder för sonen, se vad som händer (har i vårt fall aldrig hänt något alls) och isf ta det därifrån eller försöka motivera för en 3-åring varför han inte skulle få ha en rosa byxa för att han är pojke vilket jag absolut inte kan gräva upp ett enda logiskt argument mot så har jag alla dagar i veckan valt det rosa plagget. Könsnormer kan vi diskutera när det uppnått en högre mognadsgrad än en normal 3-åring.
De lär sig garanterar hur samhället är uppbyggt ändå, men att börja begränsa för en 3-åring vad denne kan och inte kan göra baserat på kön det är i mitt tycke fullständigt vansinnigt.
Sen har barnen kommit hem och sagt typ Kalle frågade om jag hade tjejbyxor. Då har jag sagt att ja det finns människor som tycker rosa är för tjejer. Jag tycker alla kan ha rosa, att man får göra precis som man vill. Att jag inte förstår varför en liten snopp inte skulle kunna trivas i byxorna bara för att de är rosa. Hur tänker du?
Sen när de har blivit äldre har det varit lite olika. Den äldre sonen har i perioder inte velat ha rosa och ibland varit ok med det. Han har fått styra själv, det har funnits rosa plagg efter syrran och ibland har de aldrig använt och ibland har de dugit. Han är 11 nu och den regnjackan som är i hans storlek är knallrosa. Jag tror han kommer tycka det är ok, skulle han absolut inte vilja ha den så får jag köpa en ny och spara den rosa till småsyskonen men jag tänker inte förutsätta att han kommer tycka det är hemskt. Det ser jag ingen anledning till.