• Sanna8301

Min son vill ha rosa kläder, ska jag låta honom? A ni vet könsfrågan...

Jag har en treårig son som hamnat i en rosa period. Nyligen köpte han (eller d var ju vi som köpte men ändå) han ville ha chockrosa sneakers.

O de var rätt coola så set gick bra.

Men idag var vi på en affär o skulle köpa nya galonisar. Han väljer de rosarandiga med rosa byxor till.

Det fanns även gula och blå.

Tre färger att välja mellan. Han valde rosa.

Han ska ha dem till dagis. Men jag är rädd att han kommer att ifrågasättas för färgvalet.

Det.är.ju en tjejfärg?!?! (inte mina ord, det är samhällets)

Borde jag låta honom ha sin rosa period? Eller borde jag falla för samhällsnormen o styra bort det?

Jag vill absolut inte låta mitt barn bli offer för samhällsdebatter om könsnormativa färger, men samtidigt vill jag inte heller "offra" honom att gå mot strömmen nör jag vet hur hårt klimat kan bara mot de som går emot.

Vad tycker du? Rosa eller inte rosa?

/S

• Svar på tråden Min son vill ha rosa kläder, ska jag låta honom? A ni vet könsfrågan...
  • Linnis92

Låt honom ha rosa.

Min son har en turkosfärgad/glittrig My little pony tröja. Helt ok.

• LiaSthlm

Visa honom att han kan ha vilka färger han vill genom att låta honom ha rosa. Det är en färg...

• cattus

Han är 3-år, VEM skulle ifrågasätta vilken färg han har? 

• Jznxncnx

Kag hade resonerat som så, att det är bättre att låta barnet välja saker den tycker om. Till en viss gräns så klart. Jag har själv en 2 åring som alltid vill ha Naglack när jag målar hans systers naglar, varför ska han inte få ha det liksom?

Sen tror jag att om du förbjuder saker för ett barn så blir det aldrig så intressant som då OM det vore förbjudet. Bättre att låta dem ha och prova kläder och leksaker när dom är små och de får "avreagera" sina faser och sen får de chansen att hotta sig själva och välja sen. Det är ju bara en färg, och egentligen kanske inte din son har en viss känsla för färgen annat än att många (i hans ögon, barn men i era vuxnas ögon majoriteten av flickorna) den färgen på dagis. Vilket får honom att vilja ha just rosa.

Låt barn vara barn, och undvik gamla inskränkta fördommar. Det är ju bara kläder.

• Vinterankan

Låt honom ha rosa. Tids nog kommer andra barn att "lära" honom att det är en tjejfärg och "bekymret" är ur världen.

Gissar att barnen som lärt min son det själva vela köpa rosa saker men inte fått med påpekningar om att det är en tjejfärg.

• KJJ

Tänker att du också tillhör samhället - dvs, vi alla måste hjälpas åt om vi vill mjuka upp förställningen om att en viss färg bara skall bäras av ett kön. Jag hade låtit honom välja och inte kommenterat det vidare. Barnen visar oss vägen!

Svar på tråden Min son vill ha rosa kläder, ska jag låta honom? A ni vet könsfrågan...