Inlägg från: SkogsstjärnN |Visa alla inlägg
  • SkogsstjärnN

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jag tycker det är så svårt med namn. Det ska passa flickornas namn och vara ovanligt men inte konstigt. Jag gillar Marius men sambon är tveksam och stora dottern tycker det låter som en "tjock sliskig strandraggare". Vi alla gillar Dorian men är rädd det blir frågetecken hur man ska uttala det. Tur man har lite tid till på sig.

• SkogsstjärnN
    belletristik skrev 2017-08-13 08:40:44 följande:
    marius är jättefint! jag känner en jättefin kille som heter det, så positiva associationer här. däremot tycker jag att darius låter lite som en strandraggare... ;)

ja, dorian är knepigare med uttal. första tanken är dorian grey och engelskt uttal, men ni tänker dorian som i samma uttal som doris?
    Ja precis, som doris. Men med lite svensk uttal och speciellt min dialekt från lappland blir det lätt dÅrian. Inbillar jag mig iaf. Har dock en släkting som heter doris och har aldrig hört henne kallas dåris så kanske inte är nått problem.
  • SkogsstjärnN

Båda flickorna har haft 40 den första tiden sen 44 i några veckor så jag har unnat mig lite kläder i 44 som inte är vita. Tycker det är
    så tråkigt med alla vita små kläder, kan inte de nyfödda få ha färg? Och de man hittar (på åhlens) är rosa eller blåa. Hade gärna haft lite grått/gult/grönt.

Åh vad kul att ni tror Dorian går bra. Får överväga det en gång till då:)

• SkogsstjärnN

Köpte mammabyxor idag. Övertygad om att tjejen i kassan gjorde fel men hon sa att det var rätt. Iaf, betalade 75kr för ett par mammajeans på HM. Om nån av er behöver kan det vara värt kolla:)

• SkogsstjärnN
    Jennys Bageri skrev 2017-08-14 14:56:21 följande:

Ooops, hur fel kan det bli,, mina barn har vägt 2500-2800g såklart. Inte vad jag skrev innan!!

~ Bf 13/12. 6:e barnet ~
    Haha! Jag funderade hur jag skulle fråga smidigt om läkarna sagt att det verkligen var en normal födeslevikt. Skönt höra det var tryckfelsnisse:P.
  • SkogsstjärnN

Varit på min första extrakontrollen för blodtrycket idag. Nu blir det minst en gång i veckan. Blodtrycket har gått upp för mycket så nu är det bara börja med medecin. Har även samlat värska och har blodtrycks-huvudvärk så det känns ju lovande dethär. 5-6 kilo på två veckor. Till min förvåning vände barnmorska min känsla om henne och var supergullig och tog verkligen min sida då hon ringde förlossningen. Har ju varit jätterädd att få skulden för viktuppgången/blodtrycket men hon var tydlig med att hon såg att jag samlat värska och var svullen och inte tjock. Fick hålla tillbaka tårarna av lättnad.

• SkogsstjärnN
    Gurkan25 skrev 2017-08-18 23:23:15 följande:

Vad ska man klä bebisen när den ligger i vagnen? Känns jättesvårt. Köper man en overall som passar ibörjan kommer den säkert inte passa hela vinter-säsongen!

Vi körde en tjock overall utan ben, som en åkpåse. Förra barnet kunde ha den tills det blev för varmt. Men vi bor i sörmland så vi har ingen varga-vinter. En fårskinnsfäll under och en filt på vid behov.
  • SkogsstjärnN
    _Lini skrev 2017-08-24 11:46:23 följande:

Nån som skickat in moderskapsintyg och fått sina lönepapper från FK?

Ska ej söka gravpenning men funderar på hur lång tid det kan ta :)

Jag sökte om föräldrapenning för sommaren och behövde ändra inkomst. 4/7 skickade jag in det och fortfarande inte fått något svar. Så det kan ta tid.
  • SkogsstjärnN
    Ebbalisa skrev 2017-08-24 11:06:45 följande:

Har börjat fundera på vad man får ut i föräldrapenning, men är lite orolig för att det blir tight! Det blir ju mindre ju längre man vill vara ledig. Sen har mitt jobb någon konstig upptoppning i 6 månader som jag får ut resterande 6 månader av när jag kommer tillbaka till jobbet. Som en hållhake för att jag inte ska sluta/byta jobb under mammaledigheten. Men jag tycker att ersättning är lite?! Jag har aldrig varit i sån här situation förut, men kommer ni "gå runt" ekonomiskt eller kommer det vara tungrott? Tycker inte jag har dålig inkomst idag, men det är ju inte heller någon chefslön direkt.

Ja de där 80% man får som föräldraledig är ju inte det man räknar med. Minns inte precis men har för mig att varje dag är värd 57% av din dagslön på jobbet. Jäkligt stor stor skillnad.

Jag har gått ner i tid mellan barnen så mina dagar är värda nästan-ingenting. Hoppas slippa ta ut så många och istället spara dem till framtiden då de är värda mer. Men vi har turen att bo billigt, annars hade det inte gått.
  • SkogsstjärnN

22+5

Magen är mycket större än förra barnet, då köpte jag aldrig gravidbyxor men det var ett måste nu. Lite tråkigt att alla vi träffar ska kommentera att det inte syns. Men hallååå det känns minsann!

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL