Ebbalisa skrev 2017-08-24 11:06:45 följande:
Har börjat fundera på vad man får ut i föräldrapenning, men är lite orolig för att det blir tight! Det blir ju mindre ju längre man vill vara ledig. Sen har mitt jobb någon konstig upptoppning i 6 månader som jag får ut resterande 6 månader av när jag kommer tillbaka till jobbet. Som en hållhake för att jag inte ska sluta/byta jobb under mammaledigheten. Men jag tycker att ersättning är lite?! Jag har aldrig varit i sån här situation förut, men kommer ni "gå runt" ekonomiskt eller kommer det vara tungrott? Tycker inte jag har dålig inkomst idag, men det är ju inte heller någon chefslön direkt.
Ja de där 80% man får som föräldraledig är ju inte det man räknar med. Minns inte precis men har för mig att varje dag är värd 57% av din dagslön på jobbet. Jäkligt stor stor skillnad.
Jag har gått ner i tid mellan barnen så mina dagar är värda nästan-ingenting. Hoppas slippa ta ut så många och istället spara dem till framtiden då de är värda mer. Men vi har turen att bo billigt, annars hade det inte gått.