Inlägg från: SkogsstjärnN |Visa alla inlägg
  • SkogsstjärnN

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jag har KUB imorgon. Är lite rädd att det är för sent för att barnet är för stort för kunna använda mätningen. Är i vecka 13+0 då och försökt googla mig till gränsn men hittar inget säkert. Nån som vet? Skulle bli sur på mig själv om det är för sent då jag drog ut på att ringa boka tiden.

RUL har jag sen den 3aug. Då i vecka 19+1. Det är också sent men det är iaf inte mitt fel:P.

• SkogsstjärnN

Åh vad skönt -tack. Tänk vad ni har koll på:).

Är spänd på att kika lite och spå vad det blir för liten en. Förra barnet stämde ju nubb-teorin. Tror nog det är en tredje tjej dethär, såg mig i spegel och har redan blivit avsevärt bredare över höfterna -REDAN?

• SkogsstjärnN
    Decemberbarn97 skrev 2017-06-21 08:19:07 följande:

Min mage växer inte alls! Nästan så att jag börjar bli orolig nu... går in i v.15 imorgon (14+0) och det syns absolut ingenting. Har försökt känna efter livmodern också men jag känner ingenting?! Är detta normalt??

Första barnet visst? Helt normalt att det inte syns i vecka 15 och speciellt om det är första barnet. Dethär är tredje för mig och jag har ingen mage som nån skulle reagera på än, vecka 14 idag. Känner inte heller livmodern, hur tusan lyckas man med det? Vet att jag tyckte att barnmorskan hade magisk känsel med förra för jag fattade aldrig hur hon lyckades:P. Jag vet ändå vart livmodern är (har en doppler så kan lista ut kanten med den) men det hjälper mig inte alls känna.
  • SkogsstjärnN

Så, kub klart. Låg risk och en envis unge som gärna låg fel håll trots hopp och rumpskak. Den höll händerna på huvud och ansikte hela tiden, så sött. Såg tyvärr ingen nubb så jag får klara mig till rul innan jag får gissa vad det är. Glömde kolla hur lång den var, stämde dock på 13+0 som jag räknat.

De passade även på mäta flödet till livmodern som jag tolkade var sisådär så nu ska jag till läkaren om tre veckor. Ska bli skönt få mer svar på hur det funkar i dethär länet så ingen hittils kunnat berätta hur det funkar.

• SkogsstjärnN
    Treasures skrev 2017-06-21 21:14:07 följande:
    Skönt att ha det gjort och att det såg bra ut.

Är det flödet i navelsträngen de mätte? Det fick jag också göra och vill minnas att det gjorts vid RUL de tidigare graviditeterna.
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
    Nope, blodflödet i min artärer som försörjer livmodern. I ljumsken. Här mäter de inte blodflödet i navelsträngen förens barnet är större. Hon sa att det var därför jag gjort flödesultraljud först i vecka 24 typ. Men att mätningarna på mina blodkärl kan man göra tidigt, var dock nån studie så förmodligen inte rutinmässigt.
  • SkogsstjärnN
    laetitia81 skrev 2017-06-22 10:54:37 följande:
    Intressant, det där har jag faktiskt aldrig hört talas om. Bara att dom kollar bebis tillväxt för vissa i slutet, men har aldrig varit aktuellt för mig. Vad är det som kan göra att det blir fel? Eller vad kan vara fel.
    Som jag förstått det kollar man bara flödet om det finns en bakomliggande orsak som kan ställa till det. Annars upptäcker man att barnet är för litet och då gör flödesmätning för att se om det är därför.

Men jag har haft två havandeskapsförgiftningar och har nån slags blodproppsrubbing så då får jag blodförtunnande och antiinflamatoriskt för att motverka dåligt blodflöde.

Verkar vara en hel djungel så ska inte påstå att jag har stenkoll. Läste nån studie igår som påstod att dålig blodförsörjning =vilktuppgång -> högt blodtryck-> havandeskapsförgiftning. Skulle vara skönt om det inte var mitt "fel" att jg gått upp 30 kilo med båda barnen:P.
  • SkogsstjärnN
    Jilo skrev 2017-06-23 09:42:07 följande:
    Vad jag har förstått så kan man inte äta sig till den viktuppgången som de kvinnor som drabbas av havandeskapsförgiftning har :) Såklart det inte är ditt fel :) Men vad jobbigt med två havandeskapsförgiftningar! :( Är du inte väldigt orolig? :( Bra iaf att du blir ordentligt kollad! <3
    Jaa, man vill ju tänka så. Men med första hade jag en hemsk barnmorska som skyllde viktuppgången på vad jag åt. Bara det att jag var så sjuk att jag inte kunde äta men ändå gick upp fem kilo på mindre än två veckor. Hon lyssnade inte alls. Nu vet ju jag att jag sköter min kost så att det inte är mitt fel men ändå jobbigt att gå och vara rädd att de ska tro att jag inte tar dethär på allvar och moffar i mig mat.

Nä, faktiskt inte särskillt orolig. Första var hemsk och andra var mycket lindrigare och jag tänker att denhär gången går det ännu bättre. Det som är värst är den överhängande risken att jag blir sjukskriven och sängliggande som förra gången (i vecka 24) för det är så fasligt tråkigt:P.
  • SkogsstjärnN

Hur tänker ni som har förskolebarn kring virus och baciller? Jag är inte den som är knusslig normalt men efter att ha varit konstant sjuka december till februari blir jag lite fundersam hur man ska göra. Jag lutar åt att låta minsta (som kommer vara tre då syskonet kommer) vara hemma från förskolan december-februari för att slippa ta hem de värsta smittorna. Sambon kan med fördel jobba kväll och då har jag sällskap hela dagarna så då borde man väll orka?

• SkogsstjärnN

Vi kommer också ha lillan femton timmar i veckan när bebis är nån månad, menade mer om nån annan än jag tänkte på nyfödd tiden och det opraktiska att få barn just då alla sjukdommar går:P. För vår del har vi inte haft nån nytta av de där antikropparna amningen ska ge heller så jag tänker det är enklare ta bort bakteriehärden=förskolan.

Förövrigt: svärmor blev sur över att jag sa att vi skulle fira jul här med tanke på att vi kommer ha en veckor/dagar gammal bebis. Förstod inte varför jag inte ville ut åka. Egentligen är det vår jul att åka till min släkt i andra sidan sverige men de sa ju direkt att de skulle komma till oss istället. Så egentligen skulle vi inte träffa svärföräldrarna alls men bjöd in till oss för då kan jag och bebis vara med det vi orkar. Men då blev hon sur för att vi inte åker timmar till dem istället. Gah.

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL