• vasg

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Myspys85 skrev 2017-07-31 11:42:55 följande:

Nu har vi haft vårt RUL och det såg bra ut den här gången! Känns overkligt och fantastiskt på samma gång. Vi gräddar världens sötaste lilla bebis, opartisk som man är :) Kollade inte kön, det får bli en överraskning! Nu är det bara 20 veckor kvar ;)

Härligt med ett lyckat RUL! <3 Min tanke var också att vår bebis var otroligt söt, hihi. Vi får hoppas hen får sin pappas utseende :D Vi kollade inte heller kön :)
  • vasg
    Sandrajog skrev 2017-08-05 22:13:41 följande:

Hur mår ni? :)

Bara jag som fortfarande har problem med illamående och kräkningar från och till?

Jag har spytt varje dag sedan vecka 8, det är den senaste veckan det avtagit något, runt varannan till var tredje dag. Mår däremot inte illa konstigt nog
  • vasg
    Jsv17 skrev 2017-09-23 09:27:32 följande:

Såååå tråkigt med denna vikthets på gravida! Jag var ju överviktig från början och jag hade verkligen rustat upp mig för kamp om det, men som tur är fick jag en fantastisk bm som verkligen inte har gjort det till en grej förutom att anpassa min vårdplan efter det och hållt sig till det medicinska. Det är klart att man ska hålla koll på vikt iom at vikt som skenar iväg fort eller om man rasar så är ju det tecken på att ngt inte är bra, och jag VET att det är förhöjda risker involverade med övervikt både i graviditet och förlossning som man ska vara medveten om och planera sin vård efter. Men det finns bra och dåliga sätt att göra det på, jag som varit ännu mer överviktig än jag är idag och faktiskt kämpat ner drygt 20kg innan jag blev gravid och tycker det är jobbigt att väga mig särskilt framför andra, bad om att slippa det, så jag får väga mig i lugn och ro hemma och bara meddela. Vi satte upp mål, men det gjorde vi tillsammans och min bm var tydlig med att vartefter får vi omvärdera beroende på hur du mår och hur graviditeten fortskrider. Jag har vänner som är helt normalviktiga som blivit i det närmaste jagade med siffrorna på vågen, helt sjukt!

Oj det blev långt men jag känner väldigt starkt för vikthets överlag, våra kroppar är fantastiska som för det här jobbet och är det något jag fått i min graviditet så är det en stolthet för min kropp, fy fan va cool den är! Den bygger en hel fin frisk liten människa! Och lägger jag på mig några kilo då är det så, min kropp får görs det den tycker krävs, jag bara åker med på den hör fantastiska resan!

Jag har haft sån ångest över vikten, på inskrivningen fick jag höra att jag max ska gå upp 9 kilo totalt och har verkligen mått dåligt över detta. Som tur är har hon inte nämnt något om det wfter det så jag försöker släppa det. Är överviktig sedan innan men inte jättemycket och jag ser (tydligen) inte ut att väga så mycket som jag gör. Är väldigt glad att hon inte påpekat vikten, hon väger, säger "tack" och bara antecknar det. Hade hon påpekat det hade jag fått säga till för det stressar mig väldigt mycket.. Jag vill verkligen inte alls bry mig om vikten, så länge mina värden är bra (och de har verkligen varit tip top) så vill jag inte tänka på kilona :/
  • vasg
    Estor skrev 2017-09-23 18:51:10 följande:

Att de ska va sådan hets.. bara man mår bra, kroppen mår bra och bebis mår bra då borde man inte ha så stort fokus på vikten.

Börjar också tycka viktuppgången är jobbig men trivs ändå i min gravida kropp.

Fast fick idag höra vilken fet mage jag fått och det var som en riktig käftsmäll. Har gått några timmar men kan inte släppa kommentaren...

Helt sjukt vad som tydligen är tillåtet att säga.

Folk tror att de har något frikort att säga precis vad de vill bara för man är gravid. Blir vansinnig!! Det är inte okej att kommentera min kropp, gravid eller inte. Hur min kropp ser ut, långvarigt eller tillfälligt har ingen som helst relevans. Förståe inte varför vissa inte bara kan hålla truten..
  • vasg
    jesspett skrev 2017-10-11 14:06:07 följande:

Har så smått börjat packa en bb-väska nu! "Bara" i v 31 men känns som att det är lika bra att ha lite koll på det hela! Lite kontrollfreak ;) Påbörjat förlossningbrevet också även om det inte blir så stora skillnader mot det som jag skrivit inför de två andras förlossningar =)

Dka till Gekås i helgen och efter det ska vi också börja packa :) jag är i vecka 30 :)
  • vasg
    Familia skrev 2017-10-15 13:39:34 följande:

Vi försöker välja mellan dessa namn:

Emily

Enya

Alice

Lucia

Det är verkligen jättesvårt och vi har olika favoritnamn.

Enya! Jag ville ha det men mannen vägrade ://
  • vasg

Någon som drabbats av graviditetsdiabetes? Hur har det påverkat er? På senaste MVC-besöket hade jag högt blodtryck, äggvita i urinen och förhöjt blodsocker, tog nytt blodtryck+ äggvita 2 dagar senare som visade normalt. Har glukosbelastning inbokat på onsdag och så nervös för dåligt resultat :(

• vasg
    Jsv17 skrev 2017-10-16 18:47:44 följande:

Jag är diagnostiserad med graviddiabetes, men lindrig så jag går endast på tabletter (metaformin) sedan ett par dagar tillbaka. Det är inte så farligt, får du dåligt resultat på belastningen kommer du få hem en mätare och börja ta blodsocker själv (superenkelt) de kommer följa ditt resultat, vill du får du träffa dietist. För mig räckte det med kost första veckorna för att stabilisera sockret, men enligt min diabetes läkare så ökar belastningen på kroppen och man behöver mer insulin ju längre graviditeten går så man kan behöva behandling, vilket jag behövde nu då, men så länge man kan behandlas med tabletter får man gå kvar på vanliga mödravården och bara ha kontakt med diabetesläkare och gå på extra tillväxtultraljud då risken är att bebisarna blir stora och man kan behöva sätta igång innan bf, runt bf i så fall. För min del har jag inte haft några symptom utan mått hur bra som helst, och min bebis är inte stor, än iaf, så det behöver inte vara så farligt. Lite mexkigt med testande och så men helt ok

Tack för ditt svar<3 Jag har varit så himla sötsugen sedan vecka 20-isch så jag har så dåligt samvete för att jag kanske har orsakat detta :(
  • vasg
    Cutiemommy skrev 2017-10-16 19:30:20 följande:

Tänkte kolla med er angående kontroller när man är på besök hos barnmorskan. Varje gång jag har gått (är förstföderska) så kollar dom alltid vikten eller frågar om den men senast jag var där så fick jag en ny barnmorskestudent som jag aldrig träffat som skall ha hand om mig och hon sa inget om vikten så jag frågade henne ifall jah fick ställa mig på vågen men hon sa att det inte behövdes och ingen vikt behövs kollas. Tyckte detta var lite konstigt? Eller är det normalt? Känns lite otryggt med tanke på att hon är barnmorskestudent

Jag vägdes i vecka 12 och vecka 26, vägdes inte på förra besöket i vecka 29 :)
  • vasg
    princess77 skrev 2017-10-16 21:26:08 följande:

Jag har blivit vägd varje gång,nu senast i vecka 31. Har gått upp 7 kilo hittills och det känns helt ok.

Vikt är jobbigt för mig pga olika anledningar, så jag blir bara glad om hon inte väger mig något mer
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL