Jsv17 skrev 2017-09-23 09:27:32 följande:
Såååå tråkigt med denna vikthets på gravida! Jag var ju överviktig från början och jag hade verkligen rustat upp mig för kamp om det, men som tur är fick jag en fantastisk bm som verkligen inte har gjort det till en grej förutom att anpassa min vårdplan efter det och hållt sig till det medicinska. Det är klart att man ska hålla koll på vikt iom at vikt som skenar iväg fort eller om man rasar så är ju det tecken på att ngt inte är bra, och jag VET att det är förhöjda risker involverade med övervikt både i graviditet och förlossning som man ska vara medveten om och planera sin vård efter. Men det finns bra och dåliga sätt att göra det på, jag som varit ännu mer överviktig än jag är idag och faktiskt kämpat ner drygt 20kg innan jag blev gravid och tycker det är jobbigt att väga mig särskilt framför andra, bad om att slippa det, så jag får väga mig i lugn och ro hemma och bara meddela. Vi satte upp mål, men det gjorde vi tillsammans och min bm var tydlig med att vartefter får vi omvärdera beroende på hur du mår och hur graviditeten fortskrider. Jag har vänner som är helt normalviktiga som blivit i det närmaste jagade med siffrorna på vågen, helt sjukt!
Oj det blev långt men jag känner väldigt starkt för vikthets överlag, våra kroppar är fantastiska som för det här jobbet och är det något jag fått i min graviditet så är det en stolthet för min kropp, fy fan va cool den är! Den bygger en hel fin frisk liten människa! Och lägger jag på mig några kilo då är det så, min kropp får görs det den tycker krävs, jag bara åker med på den hör fantastiska resan!
Jag har haft sån ångest över vikten, på inskrivningen fick jag höra att jag max ska gå upp 9 kilo totalt och har verkligen mått dåligt över detta. Som tur är har hon inte nämnt något om det wfter det så jag försöker släppa det. Är överviktig sedan innan men inte jättemycket och jag ser (tydligen) inte ut att väga så mycket som jag gör. Är väldigt glad att hon inte påpekat vikten, hon väger, säger "tack" och bara antecknar det. Hade hon påpekat det hade jag fått säga till för det stressar mig väldigt mycket.. Jag vill verkligen inte alls bry mig om vikten, så länge mina värden är bra (och de har verkligen varit tip top) så vill jag inte tänka på kilona :/