Inlägg från: belletristik |Visa alla inlägg
  • belletristik

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Sandrajog skrev 2017-07-20 17:19:58 följande:

Hejsan

Så himla roligt att få läsa om era tankar.

Vi ska ha vårat första barn den 12e december, vi var på ultraljud den 12e Juli och fick reda på att det troligtvis är en liten pojke där inne. Allt känns helt annorlunda nu efter ultraljudet, känns mer verkligt.

Jag tror inte jag kännet några sparkar än, men jag tycker det är svårt att veta hur det ska kännas. Känner ni mycket rörelse?

Namnet på top just nu är Malte :)

efter ultraljudet känner jag ofta små sparkar! det är som att jag kopplade ihop det i hjärnan att det finbs en bebis däri och att hans rörelser märks mer än jag förstått innan!
  • belletristik
    Jennys Bageri skrev 2017-07-25 22:44:04 följande:

Allt gick bra, men för första gången fick jag en ung tjej som gjorde ultraljudet och hon var så otroligt snabb. Det sa liksom svisch,, på med lite klet på magen,, sen körde hon runt, tog några mått. Klick, klick,, klart. Bilderna bjuder jag på, ha en fin dag... eh.. ok tack för mig då!! Såg bra ut där inne iaf.. :)

AK78, 15 dec är vi också beräknade till.. valde att inte kolla könet vi heller.

vilken osis! 
    jag hade förväntat mig ett kort RUL, för mina vänner som gjort det sa att det tar typ 10-15 min. Men vi fick en så himla fin äldre kvinna som var så pedagogisk och noggrann och metodisk. Hon gjorde även ultraljudet på engelska, eftersom min sambo inte pratar svenska. Väldig duktig... Tog en halvtimme!
    på Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen, för er som vill ha tips på bra val i Stockholm ;p
  • belletristik
    Sjolund90 skrev 2017-07-27 22:50:08 följande:

Då va Rul gjort och allt såg fint ut med bruden, dock va hon inte så samarbetsvillig så blev inte dom bästa bilderna men som tur hade vi bilder sen tidigare ul :) bf 22 dec. Så risken finns att de blir ett julaftonsfirande på bb ;D Ska få en ny tid för Tul nån gång i ca v 30-32 så blir att prata med Bm nästa besök. eftersom hon bara har 2 kärl i navelsträngen.

Ser ut som hon skrattar när hon gäspa/gapa till haha <3

blev jätteglad av denna bild! wow! så häftig :)
  • belletristik

jag sökte aktivt upp mitt moderskapsintyg. FK är ju såååå sega... rädda att dom inte ens hinner till december :p skulle knappt förvåna mig

jag har också en hel del sammandragningar. kanske är det där "nånting engelskt namn"-contractions? enligt ett par av mina appar kan man börja få det nu (jag är v 22). 
    har även börjat känna bebisen sparka från morgon till kväll. gulligt nu, men fasar över hur det ska bli sen när han är större o starkare! (första barnet så jag vet inte vad som väntar haha)
    min kropp var heller inte med på att börja jobba igårmorse efter fyra veckors semester. har ofta varit illamående på morgonen men igår var första gången jag faktiskt kräktes . yay, vardag....
    nä, nu längtar jag verkligen till att jag får gå av min tjänst!! 
    hur har ni det på jobbet? funkar det för er? är ni sjukskrivna?
    har ni planerat det bra med semester o ledighet och sånt innan? 
    tycker det är svårt att veta hur man bästa ska lösa den sits

• belletristik
    Jennys Bageri skrev 2017-08-03 16:12:26 följande:
    Nu jobbar ju iof. inte jag men det känns ändå som att jag gör inget annat än röjer och plockar efter barnen här hemma. Blir lite som ett jobb fast hemifrån. Det går ju inte att styra sin vardag utan man får sätta sig själv sist. Men mitt illamående har kommit tillbaka och jag är tröttare nu än på länge. Gubben fick ta barnen tidigare idag och jag gick å lade mig. Men jag måste käka järntabletter, erkänner att jag slarvat. Kanske kan jag få lite mer ork tillbaka då.. om jag börjar med dem!!

Synd att du behövde spy, inte det roligaste att behöva göra innan man går till jobbet..
    jag jobbar på förskola, så det du gör hemma låter lite likt det jag gör på jobbet, ja ;)

nä fy, och försenad blir man ju också om man helt oväntat måste kräkas... 

jag försöker få min chef att godkänna att jag kan sluta jobba den 22/9.
    hoppas! älskar att vara med barnen på mitt jobb men som du säger så hamnar man ju själv sist i prioritetsordningen och det känns inte så förnuftigt just nu om man nu på nåt sätt faktiskt KAN undvika det..!
  • belletristik
    mrshudson75 skrev 2017-08-11 19:36:30 följande:

Jag är också kvar

Känner väldigt mycket rörelser nu, som både syns o känns utifrån. Blir nästan orolig att öitwn aldrig sovet ell blir hyperaktiv. Är extremt full fart. Har dragit ner på kaffet till en liten svag morgonkopp men tycker inte det blir ngn skillnad :-/

Annars mår jag ganska bra, lite flåsig så fort kah glömmer järnet o kramp i benen om nätterna som faktisk blivit bättre m tillskott av magnesium.

<3

jätteskönt att läsa om nån annan gravid som också dricker kaffe! känns som att vissa likställer det med att knäcka en bärs...

jag dricker bara en liten kopp på morgonen. undviker starka espressobönor.

min e också rörlig från morgon till kväll och när det är som mest fart (sent på kvällen o tidigt på morgonen) kan det synas utanpå härmed!

sambon har varit borta i två veckor men kommer hem imorrn så nu medan han vart borta har magen växt supersnabbt och han kommer nog kunna känna sparkar utifrån nu!! så kul.

tycker synd om partners som inte får hänga med i anknytningen i det här stadiet o som inte alls får lära känna bebisen än
  • belletristik
    SkogsstjärnN skrev 2017-08-13 08:36:35 följande:

Jag tycker det är så svårt med namn. Det ska passa flickornas namn och vara ovanligt men inte konstigt. Jag gillar Marius men sambon är tveksam och stora dottern tycker det låter som en "tjock sliskig strandraggare". Vi alla gillar Dorian men är rädd det blir frågetecken hur man ska uttala det. Tur man har lite tid till på sig.

marius är jättefint! jag känner en jättefin kille som heter det, så positiva associationer här. däremot tycker jag att darius låter lite som en strandraggare... ;)

ja, dorian är knepigare med uttal. första tanken är dorian grey och engelskt uttal, men ni tänker dorian som i samma uttal som doris?
  • belletristik
    Jsv17 skrev 2017-08-13 09:28:15 följande:
    Jag dricker också kaffe! Inga mängder men typ 2 koppar per dag kan det bli, ingen som kommenterat det faktiskt. Jag gjorde det inte första trimestern, dels för att det då smakade illa, men sen blev jag sugen igen och sen dess har jag druckit när jag vill.
    jag drack inte heller i början pga det vände sig i magen av lukten. 
    men nu dricker jag igen- och har fått MÅNGA kommentarer! förvånansvärt.
    icke-gravida personer har frågat mig "får man verkligen dricka kaffe när man är gravid?" när de ser att jag dricker kaffe
    och kollegor/bekanta som har partners som e gravida eller just varit gravida själva har kommenterat "vågar du verkligen dricka kaffe?" när de ser att jag dricker kaffe.. eller "va? dricker du kaffe? även med koffein i?"
    och alla verkar utgå ifrån att jag inte dricker kaffe just nu... märklig attityd, vet inte hur det kan komma sig att så många i just min krets verkar vara anti!
    vad bra att ingen har kommenterat dig!
    det är såå skönt när folk är lite mer avslappnade och inte har åsikter om hur man själv väljer att göra
  • belletristik
    laetitia81 skrev 2017-08-15 12:47:01 följande:

Jag har förmodligen redan alla kläder jag behöver. Men ett nytt set med nåt riktigt tjejigt får det nog bli. åka hem kläderna är ju kul att ha nya.

Det verkar som många här fått små bebisar innan. Ingen annan som fått närmare 4 kilo eller större? Mina ökar i vikt för varje barn och jag går gärna inte över fyra kilo.. Det blir ju faktiskt mer kännbart att föda ut ett större barn, tycker jag.

förstagångare här, men jag har en oro inför att få ett för stort barn... min moster födde en 6kilos och även en på mitt jobb fick en 6kilos nyligen!!

galet. kan barnmorskor/läkare se innan om det är en bautabebis i en kontroll?

jaja, inte mycket man kan göra för att styra det.. jag o pappan är båda rätt så medelstora, så får hoppas på en "standardbebis" ;)
  • belletristik
    laetitia81 skrev 2017-08-15 17:02:11 följande:

Åh herregud, det är i size med bebisar på ena sidan av min släkt.. som tur är håller sig mina strax under 4 kilo hittills. :-P min första hade fel på moderkakan så han vägde bara 3.1 kg och jag tyckte just krystningsfasen kändes mer med andra som var större fast jag inte var förstagångsföderska då.Ja dom kan se det. Jag har bokat ett tillväxtultraljud privat fast relativt tidigt. Tycker det kan vara bra att veta innan så man är förberedd på liten eller stor, lite kontrollbehov har jag antar jag.

Det viktigaste är väl hur stora ni var när ni föddes men bebisen kan ju få en helt annan vikt ändå.

har extrema kontrollbehov jag med! vill ha koll på ALLT. jag var liten bebis under tre kilo, men pga för tidigt född. pappan vägde 3-4kg. behöver nog inte förvänta mig en 6kilos men som sagt skönt att ha ett litet humm om storlek ändå! vad bra att de kan ta reda på det innan . jag ska få ett UL v 32 pga det var nåt med njurarna på bebbrn som de vill kolla. så får väl se då :) bara åtta veckor till dess!
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL