Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Anonym (Anonym) skrev 2017-05-05 20:05:04 följande:

Poängen, anonymt forum, du har ingen aning om vem som skriver.

Du vet ju inte ens om jag är en man? Eller om någon annan i gruppen är det heller..

Nej men jag utgår från att de flesta i tråden är kvinnor som är gravida. Förstår inte anonymfunktionen heller, man kan väl ha sitt nick iaf.

Bara konstigt när någon skriver om en annan person på ett forum och väntar sig någon sorts tillhörighet.
  • Nykär15
    Malin79 skrev 2017-05-05 20:25:44 följande:

Det är ju som alla andra trådar, jag skriver inte i trådar där det står "här samlas vi som har genomgått flera missfall" (som exempel). Jag har inte den erfarenheten och hör inte hemma där. Det är klart jag kan hitta på och ljuga men jag utgår ändå från att de flesta är hyfsat ärliga i sådan här typer av trådar.

Jag hoppas på att "lära känna" och följa några resten av våra graviditeter.

Så känner jag med och hade förhoppning att det skulle bli...
  • Nykär15
    Viggosmamma skrev 2017-05-08 10:55:31 följande:

Hej! Jag är med på tråden. Är gravid i 8+4 idag. Har gjort 3 ultraljud privat. Har ett MA bakom mig för 1 år sedan. Så vill veta varje vecka hur det ser ut ????????

Hur mår ni? Mina symtomer kommer och går hela tiden. Jättejobbigt!! Brösten spänner lite på kvällarna men nu på dagarna inget. Illamående kommer och går. Ena dagen illamående oxh trött sedan mår jag bra i 3 dagar för att det sen kan komma tillbaka igen. Helt olikt min förra graviditet. Därför denna jäkla nervositet också ????

Då ligger vi rätt lika i tiden och har samma bakgrund...MA är verkligen så hemskt, sist dog vår lilla v 12+2 och jag har därför svårt att slappna av...det var i juli förra året. 

Jag är idag v 8+5, gjorde första VUL i torsdags och såg en liten i perfekt storlek med pickande hjärta. Men oron att det inte ser bra ut på nästa är stor...ska dit igen nästa torsdag, så 1,5 vecka kvar. Då ska vi även ta blodprov för NIPT. Och sen väntar två oroliga veckor på svar från det. Sen kommer jag även göra ett UL på inskrivningen v 12+2...den dagen då liten dog sist (upptäcktes på KUB v 12+6) Så hoppas ju såklart på bättre utgång denna gången. Tar en dag i taget!

Och man analyserar ju symtomen max...har mycket mindre molvärk än innan, brösten ömmar mest kvällstid. Jag mår inte illa för jag äter Postafen, men har provat att inte ta dem och då mår jag illa igen...så jag vet att det ligger och lurar där bakom. 

När fick du ert MA? 

• Nykär15
    Viggosmamma skrev 2017-05-08 11:44:36 följande:

Fy vad hemskt att få uppleva det i v.12. Då tror man ju att man kan vara lite säker iallafall.

Mitt MA hände i v.7-8. Så har gått 1 vecka över sen det hände förra gången och det känns skönt. Enda sedan V6 har vi sett ett hjärta picka. Och förra veckan likaså och den var även i rätt stl. Så hoppet finns. Men efter ett MA så är man kopiöst orolig ändå. Blir inte klok på mina symtomer. Vet att man inte ska jämföra graviditet heller men lätt att man gör. Nu ska jag på ul igen om 3 dagar.

Att över analysera sin symtomer var väldigt rätt beskrivet ????

JO man blir liksom lurad känns det som...när man kommit över de magiska 12 fulla veckorna...hade ju sett liten på VUL i vecka 8 och då såg allt bra ut. 

Så jag har ett tag kvar. Jag ville inte göra VUL före 8+ denna gången..första gången jag var gravid så såg de inget när jag var i v 6+2, hemska kommande veckor med påföljande VUL..men det gick bra, idag är hon 9 år Hjärta

Alla mina graviditeter (detta är 5:e ggn som gravid, har två levande barn) har varit likadana, så jag jämför rätt bra kan man säga...men för andra har det kunnat skilja sig väldigt mycket. Enda skillnaden nu är att jag faktiskt tar tabletter mot illamåendet, orkar inte må dåligt mer....är ju värst dessa första 10-14 veckor för mig, och det är ju dem man alltid får göra om när det går dåligt...så denna gången orkade jag inte må dåligt helt enkelt. 

Varför gör du UL så extremt ofta? Du vet att det inte heller är så bra va? Försök slappna av lite i att det ändå sett bra ut hittills. 

• Nykär15
    Gurkan25 skrev 2017-05-08 12:23:53 följande:

Gick precis in i vecka 8 och mår så fruktansvärt illa, det hjälper inte att äta något innan man kliver upp ur sängen som alla tipsar om, usch.

Har du provat Postafen? Hjälper mig iaf, för mig funkar det inte heller att äta nåt innan jag går upp...mår illa dygnet runt, bara när jag sover det är ok och sekunden jag vaknar. Annars prata med din BM så kan de även skriva ut Lergigan, men kan ju vara värt prova Postafen först, receptfritt på Apotek. Jag har även Seaband, de lättare det lite men inte helt och jag kan inte ha dem på jobbet för då skulle kollegorna fatta direkt...och det vill jag inte än. 
  • Nykär15
    Familia skrev 2017-05-08 17:46:15 följande:

Jag är också otroligt illamående.
    Har ingen matlust, men tvingar mig att äta.
    Kan bara äta sånt som inte luktar eller smakar för mycket.
    Dock får jag sällan behålla det.
    Ni som tagit postafen, har det hjälpt?
    Tröttheten är också enorm, värst på morgonen och förmiddagen.

Så ter sig mitt illamående med, avsmak och mår illa av dofter och intryck men spyr inte. Men får frossa av att jag mår så illa och bara ligger på soffan. Men sen jag började med Postafen klarar jag av att äta lagad mat igen, dock inte stekt och grillat men mycket större variation och jag tror det är mer positivt för bäbisen och mig än som när jag mådde illa och nästan bara klarade av att äta bröd...
    Myspys85 skrev 2017-05-09 08:14:40 följande:

Hej,

Jag går in i v 9 imorgon, kanske hänger med i tråden lite grann. Såg dock att ganska många nämner sina tidigare missfall och MA, jag blir väldigt olustig av det. Man bär på så mycket oro i det här stadiet, vore skönt att slippa bli påmind hela tiden.

Symptom: mår förbaskat dåligt, ibland illamående men främst risig mage vilket typ påverkar hela måendet negativt :/ Inte särskilt ömma bröst. Varit gravid förut och vet ju att det kan hålla i sig i 5-6 veckor till, så det är bara att bita ihop!

Om allt går vägen så får vi en liten bebis runt jul :)

Välkommen hit! 

Inte konstigt att många pratar om tidigare erfarenheter och den oro det skapar i denna graviditet (inkl mig själv). Det är ju just sånt som även är skönt att veta att man delar med andra, att man inte är ensam i den oron och sorgen man kanske har efter barnet/barnen som inte blev...känner personligen inte att jag vill ha restriktioner i om vad jag får prata om eller inte. Just oron är värre än illamåendet för mig, jag var nere i ett svart hål av sorg och längtan efter allt vi gick igenom förra sommaren. Och vi har kämpat många månader med utredningar, hormonbehandlingar, planering för IVF osv för att nå hit....Att vara gravid är inte bara en dans på rosor, kan vara otroligt mycket känslor åt olika håll och för mig är det iaf viktigt att kunna lyfta alla dessa om jag behöver. Jag gillar inte att sticka huvudet i sanden, känns bättre att prata om det som är jobbigt. Oron finns ju hos de flesta i ett tidigt stadie...

• Nykär15
    Myspys85 skrev 2017-05-09 14:30:50 följande:
    Ja jag är kanske lite extra känslig, men försöker liksom se detta som en ny graviditet och vill inte oroa mig konstant. Kanske håller mig på min kant ett tag :)

Alla får göra som de vill och man hanterar saker på olika sätt Glad

Jag ser med denna graviditet som ny, men det är omöjligt att radera bort en oro att hamna i samma sits igen. Det tog tre månader att bli fysiskt bra sist...fick mängder med komplikationer, fick föda barnet...sen blev det två operationer inom kommande veckor, en natt på CIVA där jag trodde de skulle ta livmodern då det var kritiskt med blödningen som inte stoppade, 7 veckors sjukskrivning totalt och en oro att kanske inte kunna bli gravid igen, att det var det enda vi skulle lyckas skapa ihop....

Så jag har liiite svårt att inte oroa mig för att hamna i skiten igen. Jag njuter av vårt gryn och är lycklig för varje dag som går och hoppas vi får träffa liten lagom till Lucia Hjärta. Men utöver glädjen så kommer de mörka tankarna ibland och då känner iaf jag att jag vill kunna ventilera...helst som fler här har genomgått liknande saker. Tänker att vi ska kunna stötta i både med och motgång, när någon behöver lite extra pepp och uppmuntran, och glädjas när det går bra och andra får fina besked på VUL/UL, fostertester etc....

• Nykär15
    mrshudson75 skrev 2017-05-09 14:56:11 följande:

Hej allihopa! Har kikat in här i ngn vecka.

Är helt oplanerat gravid i v 12. Har sex barn i åldrarna 21 - 3,5 år. Skulle även haft en flicka på 18 år som tyvärr föddes för tidigt och bara levde i fem dagar. Så detta blir grav nr åtta. Ha ha låter ju inte klokt o tycker inte det känns som vi har så många egentligen

Mår otroligt illa o för ett par dagar sen kom den stora tröttheten. Hade glömt hur ofantligt överväldigande den är. Orkar inget :-/

Har alltid haft oregelbunden mens o blivit tillbakaflyttad på ul men har av ngn anledning (åldern?) haft exakt v28 dagatscykler det senaste året. Konstigt nog visade ett tidigt ul att bebisen var en vecka större än beräknat. Är alltså beräknad i slutet av nov men hänger gärna här då jag brukar gå en bit över tiden

Så trevligt att läsa om er andra, era krämpor o oro. Känns skönt att inte vara ensam i alla funderingar o besvär. Kram <3

Välkommen hit! Härligt ändå att bli framflyttad och ha en vecka extra avklarad. Glad Hoppas illamående släpper snart. Detta är femte gången gravid..men har bara två levande. Tycker med det känns galet när man tänker att man varit gravid 5 ggr..men hoppas nu denna blir fullgången. Hade nog kunnat tänka mig ytterligare barn sen, men min ålder säger nog stopp för det...40 år. Men man vet ju aldrig Flört Hur gammal är du? 
  • Nykär15
    mrshudson75 skrev 2017-05-09 15:22:37 följande:

Nykär15: Tack Jag är 41 år och hade nog kännt mig för gammal för en bebis om ngn frågat mig för några månader sen. Fick lite panik faktiskt vid plusset och gick färgade de grå håren ha ha.Bara för att inte SE för gammal ut i varjefall Men nu känns det faktiskt riktigt bra, känns som om hormonerna föryngrar kroppen.

Förstår att du är orolig efter ma. Men det kommer gå fint ska du se. Vilken vecka är du i nu?

Haha rolig du är! Och inte flr gammal :) vi började försöka när jag var 38, trodde nog inte jag skulle fyllt 40 innan det blir något.

Vecka 8+6 idag.
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-09 16:46:52 följande:

Så, nu har vi sett ett litet hjärta slå och en räka på 8mm vilket motsvarar 6+6 som är idag. Snart lägger jag ner pessimismen <3

Grattis!! Vad underbart!
  • Nykär15

Nu när jag mår så mycket bättre av Postafen så ångrar jag ju nästan att jag inte provat det innan...hahaha blev galet trött första dagarna med dem, nu är jag mer normaltrött som jag var innan, men slipper iaf illamåendet. Det tränger igenom lite på kvällarna trots att jag tar en tablett när jag kommer hem...men inte på långa vägar som innan. Vecka 9+0 idag, så härligt när räknaren slår om! Hjärta

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL