Inlägg från: Treasures |Visa alla inlägg
  • Treasures

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

jesspett skrev 2017-12-16 19:48:11 följande:

Hur går det för alla nyfödda nu? Har alla fått namn? =)

Ni som är kvar, vad har ni för tips på tidsfördriv? Sjukt uttråkad och avslagen nu och då har jag bara gått över två dagar! Idag bakade jag och ungarna bröd, igår gjorde vi julgodis men man är ju så otymplig så det där med att gå promenader osv är så olockande speciellt när det regnar och håller på ute!

jesspett skrev 2017-12-17 14:27:36 följande:

haha nu gick vattnet!  inga värkar änn dock men vi åker in för en koll om ett tag!

Vår lilla har ännu inte fått nåt namn, för många viljor då syrrorna tycker sig ha rätt mkt att söga till om. Just nu känns det som om hon är en Elina för mig. Hon är nu snart fyra dygn och det känns som att vi börjar komma lite på rätt köl. Första dygnen var hon ganska skrikig och svår att få nöjd utan bröstet. Nu idag har hon haft några vakna stunder då man fått ögonkontakt och kunnat småsurra lite och mysa massor. Mjölken har runnit till så hon är nog mer mätt och belåten med. Har dock sjukt ont i bröstvårtorna och det gör ju änbu mer ont när brlsten är stenhårda de här första dagarna. Hoppas hon kan sova lite längre perioder i natt än innan. Känner att det saknas endel sömn för mig än.

Nu behöver du kanske inga tips på tidsfördriv längre då vattnet gått, önskar dig lycka till istället!
    towelino skrev 2017-12-17 09:52:05 följande:

Har haft en konstant molande "mensvärk" igår som fortsätter även idag. Lite sammandragningar som kommer helt oregelbundet. Ni som fött flera barn, har ni haft molvärk länge innan förlossningen?

Känner igen det där, hade det nog i några veckor fast det tilltog ju närmate förlossningen kom.
    ~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an 17-12-14
  • Treasures
    mrshudson75 skrev 2017-12-17 19:16:07 följande:

Här rullar allt på o plötsligt känns det som om lillfisen alltid varit här :)

Trots att jag borde vara härdad så fick jag jätte såriga bröstvårtor de första dagarna o först nu har det läkt helt. Lillan är otroligt enkel o tuttar, bajsar o sover mest. I dag stoppade vi henne i vagnen o gick o handlade första ggn. Ett äventyr som bebisen inte tyckte var så vidare kul, men gud så skönt att kunna röra sig utan den tunga magen :).

Dock blev vi så osäkra på namn igen! Först sa vi Alwilda, sen ändrade vi till Sonja, men vi vet inte om detta är en Sonja. Så vi funderar vidare :/ Egentligen ser hon ut som en typ Pernilla ell Charlotta ha ha :D

Härligt att läsa om er andra. Både ni som fått o ni som fortfarande väntar.

Trevlig tredje advent <3

Vad gjorde du för att få såren att läka? Jag provar det mesta nu. Gör så sjukt ont när hon tar tag och börjar suga att jag skakar till och det är svårt att slappna av. Tycker också det är svårt att veta och se om hon har ett bra och tillräckligt stort grepp. Ofta börjar hon stort men sen blir det mindre då hon suger mindre aktivt och mer börjar snutta. Flera av personalen på BB och BB hemvård har tittat och säger att det ser bra ut men varför gör det så ont då? Jar iofs haft samma problem med de andra och det har ju gett med sig efter ett tag, minns bara inte hur lönge det tog.
    ~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Treasures

Ni som pumpar? Hur tidigt har ni börjat med det? Har era bröstvårtor varit bra då el kan man pumpa trots blåsor/sår och ömhet? Eller är det risk att det förvärras? Tänkte att det kanske kan avlasta bröstvårtan lite och jag pumpar det bröstet några dagar istället för att amma. Det är dessutom så hårt och spänt så jag får börja handmjölka lite för att hon ska få tag att börja suga. Är fortsatt hårt efter amning med...det andra blir mkt mjukare efter hon ätit därifrån. Men det är väl det som kallas mjölkstas och då hjälper det kanske inte att pumpa. Det är ju inte samma känsla som vid mjölkstockning iaf för det har jag haft med båda syskonen när de varit lite äldre.

~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Treasures
    Gurkan25 skrev 2017-12-24 16:01:44 följande:

Kl 03.46 föddes våran Benjamin. 49 cm lång och 3253 gram. Jätteskönt att förlossningen är över och vi får antagligen åka hem imorgon! <3

Grattis! Vilken fin julklapp.
  • Treasures
    Sjolund90 skrev 2017-12-26 14:31:00 följande:

Grattis till alla som fått :)

01.48 på juldagen kom våran lilla tös Vilda på 3165g och 50cm :) men även som dom 2 tidigare gånger så sätt min moderkaka fast så blev operation även denna gång. tappade dock bara 1 liter inte lika mkt som dom andra 2 förlossningarna . allt har i övrigt gått bra och vi åkte hem samma dag vid lunchtid :)

Stort grattis!
  • Treasures
    Fritjof skrev 2017-12-26 19:11:02 följande:

Lilla Alfred <3

Grattis! Så fin!
  • Treasures
    Familia skrev 2017-12-27 10:04:08 följande:

Ja, i natt kl 03:37 föddes vår lilla Alice. :)

Det var en toppenförlossning, snabb och bra.

Det är så skönt att ha henne här äntligen.

Man hade glömt hur ont det gjorde med värkarbetet. Nu försöker vi lära känna denna underbara lilla tjej. :)

Grattis! Härligt att det gick snabbt och bra!
  • Treasures

Vad härligt att det pluppat ut några fler bebisar här under julhelgen. Börjar alla vara födda nu el är det nån som fortfarande väntar på sin guldklimp.

Hos oss börjar det också ha sjunikt in att vi nu är fem i familjen. Lillan har ännu inte nån normal dygnsrytm utan sover gärna på dagen och håller igång endel på natten så vi tar ofta ganska lång sovmorgon. Skönt när hela familjen är ledig och man inte har några tider att passa. Hon är nu 13 dagar och äntligen börjar mina bröstvårtor kännas ok vid amningen. Hon äter som en häst, verkar sakna botten, kräks typ ingenting men kissar och bajsar massor. När vi hade besök av BVC då hon var 6 dagar så hade hon gått upp 250gr på 3 dagar och då passerat födelsevikten med 20 gr. Däremot så verkar hon få magknip av D-vitamindropparna. Nån annan som varit med om det? Idag testar vi utan för att se om vår teori stämmer.

Och namnet då? Efter många om och men har vi nu bestämt oss för Linn.

God fortsättning till er alla!

• Treasures
    Jennys Bageri skrev 2017-12-28 15:44:18 följande:

Är på väg hem, har lite hjärtklappning och är så nervös. Försöker hålla nerverna i schakt, längtar så eftet alla där hemma. Igår trodde jag inte att jag skulle få komma hem förr än till helgen, för antibiotikan skulle han ha till på lördag. Men ändrade planer gjorde att dom bytte antibiotian han fick i armen mot en som vi kan få ge honom själva. Och dom sista undersökningarna var bra så vi blev utskrivna. :)

Är dock fortfarande lite orolig för honom och har lite svårt att slappna av helt. Kommer nog att dröja innan jag kan göra det helt. Innan man vet vad som är fel så hinner man ju tänka det värsta. Och det har varit jobbig och satt sina spår. Men, nu rullar vi hemåt!

Hoppas det vänt nu så han börjar äta bättre och lägga på sig lite. Förstår din oro, då de är så små har de ju inget att ta av liksom.
  • Treasures
    Jennys Bageri skrev 2018-01-01 22:39:10 följande:

Nej det är ju så känsligt när dom e så små och taniga. Jag tror han vägde 2390 g när vi blev inskrivna, allt han åt bara försvann kändes det som. Men imorgon ska han läggas på vågen, vi har fått en tid på BVC. och jag har en pigg och allert liten kille här hemma som mår bra. Känns fantastiskt, har till och med fått för mig att han har fått lite hull på lilla rumpan. Första dagen hemma igen va omtumlande, såå trött och så orolig. Ingen våg att lägga honom på, jag som hade mat vägt honom i dagar, va jätte nervös att amningen inte skulle göra sitt. Men det känns som att det fungerar bra. Får gå på magkänslan, och det finns nog inget mysigare än detta. Amningen fungerar, och vi myser så mycket det bara går.

Hur gick det på BVC? Hoppas han ökat bra i vikt.

Linn hon äter som en häst...och ökar stadigt i vikt. Hon har dock lite problem med magknip nu så det skriks endel. Vi har börjat ge Sempers magdroppar och masserar magen. I går var det riktigt bra utan nåt längre knip iaf. Idag har det varit ganska oroligt till och från. Hon har haft svårt att komma till ro och velat äta oftare än vanligt. Trodde hon skulle sova lite längre på em ute i vagnen men fick springa hem från skridskobanan fär syskonen var och åkte då hon vaknade och var alldeles rasande. Hoppas hon kan sova gott i natt iaf.

Hur är det med alla er andra?
  • Treasures
    Gurkan25 skrev 2018-01-03 21:54:33 följande:

Våran Benjamin äter och sover bra! Upplever dock att han är väldigt täppt i näsan och varken bröstmjölk eller näsdroppar verkar hjälpa. Kanske ska vara så men blir ju lite orolig. Hoppas det är bra med er och era små<3

Tycker också att det låter som om Linn är tät i näsan men det är ju så litet och trångt där så minsta lilla snor/mjölkrest täpper väl till. Ibland har det kommit ut stora kusar.
    Myspys85 skrev 2018-01-04 01:38:53 följande:

Vi fick en januaribebis, värkarna startade på morgonen den 30/12 men blev glesare framåt kvällen så det tog till 1/1 innan hon kom ut. Nyåret firades med att försöka sova ett par timmar genom värkarna, yay! Fick till slut värkstimulerande dropp efter att de tagit hål på fosterhinnan. Jobbigt som tusan men får se om man glömmer förr eller senare och vågar skaffa fler?!! Hon är så fin :) En liten, liten Holly.

Grattis! Skönt att hon äntligen är ute och vad fint namn.
    belletristik skrev 2018-01-04 12:25:34 följande:

grattis till fina holly! ja, så småningom glöms nog smärtan bort..(litegrann)

min mika har också lite magknip, ska testa att byta sort på d-vitamin åt honom. han har även fått ögondroppar mot envis men mild ögoninfektion!! hoppas det ger med sig nu.

hoppas alla era bebbar mår bra!

Vi trodde först att Linns magknip berodde på D-dropparna men nu ser vi inte längre nåt samband med dem så vi fortsätter med de BVC gett oss och kämpar på med massage istället. Hon sväljer nog endel luft och är dålig på att rapa. När kniper lagt sig kommer det ofta en hel del pruttar.
  • Treasures

Vi är också kvar! Tittar in varje dag men det är samma här att man läser men hinner sällan skriva då lillan men även de äldre barnen såklart tar all tid och fokus. Linn blir en månad på söndag. Vi var på BVC på läkarundersökning i måndags vilken hon klarade fint och hon växer också i rasande fart. 4680 gr och 54.5 cm var hon då. Nästan ett kilo mer än startvikten. Hon älskar verkligen att äta, speciellt på natten, hm zzzz för mamman. Magknipet fortsätter plåga henne till och från, mest kvällar/tidig natt men det har även varit nån dag. Här blev det också vardag denna vecka då maken börjat jobba igen och barnen är på skola/fritids och förskola. Nästa vecka blir det 15 h fsk för yngre tjejen så då får vi se hur det går att roa henne när hon är hemma med mig och lillan.

Vi ska döpa Linn, blir den 3/3 så jag håller också på att planera. Inbjudningskort blev iaf klara idag. Har ni andra som döper stora dop? Vi har haft ganska små tillställningar med de andra och så blir det denna gång med. Närmsta släkten och några vänner. Blir rätt många ändå då alla börjar ha så många barn.

Fina bilder på fina bebisar! Måste lägga upp en bild på min goding med.

• Treasures
    belletristik skrev 2018-01-21 19:26:35 följande:

min ler knappt heller, mest bara när han drömmer. men har tolkat det som att hans personlighet är rätt svårflörtad... han ser nästan alltid sur/skeptisk ut :) (hans pappa är likadan XD)

vi har fortfarande besvär av gaser. masserar magen med särskild olja, ger lite anis-te, har tagit bort vitaminerna, låter honom ha tryck på magen så ofta som möjligt, vevar med benen men ändå är det trögt. nån som har erfarenhet av magdroppar som underlättar för gaserna att passera igenom systemet?

nåt särskilt man kan göra när hen äter för att minska luft?? 

Vi började ge Linn Minifom förra helgen och fick en helt ny bebis. Märkte skillnad på en gång och hon har inte panikskrikigt nåt som det kunde va innan ffa på kvällar och nätter. I helgen har hon dock varit lite snurrig och vi misstänker att det beror på att jag åt tacos med färsk chili både fredag och lördag. Har du provat utesluta sånt som man själv blir färdig av? Lök, bönor, stark mat....?
  • Treasures
    laetitia81 skrev 2018-01-20 16:03:10 följande:

Min lilla är sju veckor nu, allt är bra med henne men hon har inte börjat le än alls. Jämfört med mina fyra andra känns det jätte sent, och ju fler dagar som går ju mer orolig blir jag. :-/ vad har ni andra för erfarenhet av detta?

Linn är visserligen bara 5 1/2 vecka men inte är det mkt till leenden från henne ännu. Längtar tills man får de där riktiga leendena.
  • Treasures
    Treasures skrev 2018-01-22 00:17:00 följande:

Vi började ge Linn Minifom förra helgen och fick en helt ny bebis. Märkte skillnad på en gång och hon har inte panikskrikigt nåt som det kunde va innan ffa på kvällar och nätter. I helgen har hon dock varit lite snurrig och vi misstänker att det beror på att jag åt tacos med färsk chili både fredag och lördag. Har du provat utesluta sånt som man själv blir färdig av? Lök, bönor, stark mat....?

Haha, snurrig....knorrig ska det va...
  • Treasures

Här har vi också börjat få lite bättre nätter. Linn är nu sex veckor och det är väl sista veckan som hon faktiskt sover hela natten förrutom ett par amningar. Dvs inga bajsblöjor el bara vara vaken/ledsen pga magknip el sånt. Hon somnar rätt så sent på kvällen sen kan hon sova 4-5h innan det är dags att äta. Nästa sovpass blir oftast lite kortare typ 2-3h. Men så skönt att man inte behöver kliva upp ur sängen och sjåa på en massa mitt i natten.

Och nu ler hon iaf....sista dagarna har det verkligen lossnat.

• Treasures

Här rullar det på rätt så bra nu. Linn blir 2 månader imorgon. Vi va på BVC idag och hon väger nu 6075 gr och är 57 cm lång (började på 3800 gr och 50 cm) stl 62 på kläderna nu. Systrarna har inte alls haft samma tillväxtkurva som henne, har helammat dem alla. Hon har fortfarande endel magknipsbesvär på kvällarna men det har minskat en hel del iaf....nu är det mest om hon inte fått bajsa på några dagar som det blir lite körigt i magen. Hon sover riktigt bra på nätterna 7 h är rekordet men oftast ca 5 h så det brukar bli en amning under natten. Vi har börjat ta oss ut på öppen förskola måndag fm då storasyster är ledig från fsk. Vi går även på mamma mage träning och babymassage 1 gång per vecka. Jag var även på efterkontroll på MVC idag och även jag fick ok-stämpel.

• Treasures

Jag kan inte se bilderna längre, så surt...

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL