Inlägg från: SkogsstjärnN |Visa alla inlägg
  • SkogsstjärnN

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jsv17 skrev 2017-09-19 18:36:38 följande:
    Det gick hur bra som helst, jättefina flöden i moderkaka och hjärtat och allt såg toppen ut! Han ligger faktiskt på -7% just nu, vilket är inom normalkuvan, men absolut inte stor alltså Fortsätter han följa sin kurva så borde han ha en födelsevikt på runt 3200-3500g vilket är perfekt så jag är jätteglad
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
    Härligt!
  • SkogsstjärnN

TUL nr.2 avklarat. Lillebror har tappat 12% på tio dagar så det var ju inte så bra men inte förvånande då jag mår piss och skit och blodtrycket har stigit ytterligare. Jay. Ska till läkaren på måndag och se vad vi kan göra åt det. Gissar att jag får öka dosen blodtrycksmedecin ett snäpp. Och vila ännu mer.

Vi fick iaf kika med 3D! Jag har inte riktigt förstått vad alla pratar om men det var ju skithäftigt. Han ser inte alls ut som sina systrar vilket vi antagit eftersom de är extreeemt lika. Nu längtar man ju ännu mer <3.

• SkogsstjärnN
    Ebbalisa skrev 2017-09-22 10:16:09 följande:
    Hur tänker du med "tidigt"? Jag har mycket lågt blodtryck generellt så kan tänka mig att jag kanske är mer "lättpåverkad". Det är mitt första så jag har inget att jämföra med. Såg att det kallas Vena Cava.
    Tror hon menar tidigt som såhär tidigt i graviditeten. Livmodern ska ju växa en hel del till så går det inte att ligga på rygg nu kommer det definitivt inte gå senare:P.
  • SkogsstjärnN
    Ebbalisa skrev 2017-09-22 19:52:01 följande:
    Jag har ju gått upp utöver själva graviditeten åxå.. kanske trycker det på mer då...ser ingen annan rimlig förklaring annars om det verkar vara tidigt i graviditeten (v28 strax 29) :( hur sjutton lyckas ni andra som är så smala å fina att hålla er vikt? Jag ser ju ut (å känner mig) som en stor flodhäst.
    Tror man är skapt olika. Har gått upp 30kilo med båda barnen (från 60 till 90kg så stor skillnad) och ändå inte märkt av dethär med kroppspulsådern. Legat på rygg hela graviditeterna så jag är uppenbart förskonad.

Och vikten... ja, vad ska man göra. Försöker tänka att det är en kort period det handlar om och att det är ett gott syfte. Sen är alla olika där med. Tråkigt men sant. Hade ju varit härligt att få se ut som en själv med en söt lite kula, istället ser jag ut som flubber men det var min lott i livet:P.
  • SkogsstjärnN
    belletristik skrev 2017-09-29 06:21:48 följande:

börjar noja lite över vad som egentligen är viktigast att införskaffa/ha klart innan babyns ankomst. nu kan det ju som sagt börja dyka ut lite bebisar inom kort...

jag är mitt uppe i ostrukturerat flyttkaos och funderar på vad som är viktigast att ta itu med och i vilken ordning.

vad säger ni med erfarenhet?

vad skulle vara väldigt jobbigt att vara utan de första dagarna?

Förutom allt till barnet så tänker jag att det är skönt göra i ordning det rum man kommer spendera första veckorna i. Jag har legat i vårt sovrum och bara gosat/slappat/sovit första veckorna och jag skulle bli stressad om jag behövde titta på flyttkartonger. Så har ni möjlighet göra i ordning det rum ni tror ni hamnad i så tycker jag att ni ska göra det:).
  • SkogsstjärnN

28+4 idag. Här går tiden evinnerligt sakta. Sitter fast i liggande position och varierar mellan soffan och sängen och serier/böcker. Jag försöker göra nån nytta varje dag men det krävs inte mycket för att blodtrycket ska stiga och huvudvärken komma. Man känner sig som världens sämsta mamma de kvällar sambon jobbar och man är ensam med barnen. Jag vill bara dethär ska ha slut så jag kan vara en supermamma sen.

Eftersom mina njurar är påverkade får jag spendera några timmar på förlossningen varje vecka för kontroll. Om(när) levern blir påverkad blir det inläggning och sen försöker man dra ut på tiden så gott det går men det känns väll som att han kommer födas tidigt. Nästa mål är 30+0, sen efter 32+0 så kvittar det typ när han kommer. Det postiva i det hela är att mitt sängliggande har effekt och han är bara lite liten. Jämfört med storasyster är han dessutom väldigt stark så det känns som att vi fixar allt när han väl kikar ut.

Kan inte skriva utan att låta bitter, haha! Är sjukt tacksam att det blir en bebis denhär gången och i slutändan är det så värt det men lite less är man ju:P. Nån som sitter på tips på bra serier att se?

• SkogsstjärnN
    mrshudson75 skrev 2017-10-08 09:46:04 följande:

Här ligger jag på förlossningen. Vaknade som vanligt, kissade o det är brunt levrat blod på pappret, höll på o smälla av. Inga rörelser i magen heller trots att jag buffade ordentligt på henne.

Ringde fl o de ville ju ha in mig bums.

Nu har de gjort ctg o allt fint, bebis vaknade förstås o nu full fart. :)

Ligger o väntar på att de ska kolla tappen. Känner mig lite löjlig men gud så rädd jag blev! :(

Nej vad jobbigt! Förstår paniken, det är ju verkligen inget man räknar med.
    Hoppas tappen är ok och det bara är nått blodkärl nånstans. <3
  • SkogsstjärnN
    Treasures skrev 2017-10-16 09:51:35 följande:

Kul med allas namfunderingar, här spekulerar och funderar vi endel med. Enligt ultraljudet så väntar vi ju en till tjej, men helt säker kan man ju aldrig vara. Har gått bananas på att köpa rosa söta kläder så om det trots allt är en pojke så kommer han få va lite rosa till en början.

Vi har några namnförslag till flicka men inget känns väl helt hundra, tror iofs inte att vi kommer bestämma oss förrän hon är född. Men vi tar tacksamt emot förslag som ni tycker passar med Alva och Agnes. Vill dock inte ha en tredje som börjar på A och inte nåt väldigt ovanligt namn heller. Så skriv gärna det ni kommer på!

~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
    Elvira!
  • SkogsstjärnN

31+3 idag. Har gått upp 23 kilo så magen är väl gömd bland fluffet. Tur man har snälla vänner som skyller på starka magmuskler:D.

Jag har jättemycket sammandragningar. Började i vecka 22 och har upp mot 50 om dagen. Men de flesta har inte gjort ont iaf, nu då han vänt sig med huvudet neråt har det blivit mer värkar av de så får se vart de slutar. Tappen är kort och börjat öppna sig vilket är förvånande då jag aldrig mognat med de två tidigare. Iom att jag redan är sängliggande så får jag snällt vänta och se vad som händer men det skulle ju vara jättelustigt om han föddes för tidigt pga att jag öppnat mig istället för havandeskapsförgiftningen som jag går med.

Vi fick tiden för kejsarsnittet i förrgår. Trodde vi skulle få det om en månad först så var inte alls beredd. Den 14dec blir det, tio dagar innan bf. Tror inte vi hinner så långt men man får väll se. Kroppen slutar inte förvåna.

Längtar så. Fortfarande namnpanik dock, vi har inget som känns rätt. Gah!

• SkogsstjärnN
    Estor skrev 2017-10-27 17:36:41 följande:

Å vad fina magar ni har.. saknar min o känns konstigt att den plötsligt inte finns där.

Vi är kvar på neo men får nog komma hem till veckan med hemsjukvård :)

Tänk att de redan gått lite mer än 1 vecka sen han kom!

Oj, missat att du fått. Har du skrivit det? Funderade hur det gick för dig. Gick allt bra då? Hur stor var han?

Grattis:)
  • SkogsstjärnN
    Cutiemommy skrev 2017-11-01 12:53:00 följande:

Någpn som vet om det finns någon slags regel angående cola? Har ju börjat dricka hur mycket cola som helst, blev ett nytt beroende :( Men har endast druckit kanske max 3 glas de senaste 4 dagarna, är det farligt?

För koffeinets skull kan du dricka flera liter om dagen innan du kommer upp i rekomenderad maxdos. Tror det är tre till och med.
  • SkogsstjärnN

Varit in på ordinarie kontroll och tul+flödesmätning idag. Har sedan i torsdags tyckt att han var lite slö och inte reagerat och sparkat som han brukar. Men allt såg bra ut i fredags hos barnmorskan (trots högt blodtryck). Fick ligga i två timmar med ctg och de tyckte att han var alldeles för lugn, sen upp på ultraljudet som visade att flödet i navelaträngen gått bananas. Snudd på att de snittade mig direkt, fy fan. Nu är jag påväg till närmaste sjukhus med neo, fått första sprutan kortison och får inte äta så vet inte om det blir bebis idag eller närmsta dagarna.

Spännande.

• SkogsstjärnN
    belletristik skrev 2017-11-07 13:42:32 följande:
    oj, vilka nyheter.. håller tummar för att allt löper på smidigt och bra nu! när var du beräknad?
    Julafton, så 33+1 idag.
  • SkogsstjärnN

Tack tjejer! Är installerad på förlossningen, fått rum så min man kan sova kvar. Han kommer när som hellst, han var ju såklart hemma med förkyld treåring. Tog ett tag få avlösning och skjuss då han inte har körkort.

Kortisonen gav lillebror en kick så det ser lite bättre ut nu. Blodflödet i mina kärl till livmodern är jättedåligt, navelsträngen dåligt men lite bättre efter sprutan och flödet i hans hjärna är bara lite påverkat. Så, ingen bebis idag. Mer kortison och vänta och se. Doktorn säger att moderkakan "håller på att ge upp" men att det kan bli bättre så jag får åka hem och komma hit mer eller mindre dagligen. Inte så sugen ha det ansvaret kan jag säga, då ligger jag hellre här. Eller blir förlöst. Tidsmässigt så vet jag att de är lungt för honom att födas nu så det känns som att åka hem skulle ge mig mer ångest än några veckor på neo.

Aja, han har sparkat mer sedan kortisonet. De där jäkla tårna i urinblåsan som jag svurit över känns så sköna just nu <3.

• SkogsstjärnN

(33+1 idag, han uppskattadea till ca 1900gram, bara 100 mer än för två veckor sedan. Jag som trodde att jag köpt prematurkläder i onödan.)

• SkogsstjärnN
    Nykär15 skrev 2017-11-07 20:38:17 följande:
    Skönt ni är installerade och förstår att du hellre blir kvar. Kortison hjälper upp ett tag vad hag förstått och sen kan det bli sämre igen, bättre du är där du kan känna dig trygg. En liten plutt <3
    Ja så sa läkaren på mitt sjukhus. Att det var viktigt att inte få falska förhoppningar om flödena blev bättre, men att köpa tid är ju jättebra. Högst osannorlikt att jag åker hem utan bebis enligt alla där. Denhär läkaren var mer försiktig vilket istället bara stör mig. Jag har iaf bestämt mig att jag inte åker hem förens han är född:).
  • SkogsstjärnN

Jag läser ibland och tänker att jag ska berätta hur det gick för oss men det blir alltid ett stort projekt och så skippar jag det. Kortfattat då:

Lillebror är 6,5 vecka nu. Blev 4veckor för tidigt född med akutsnitt. Med tanke på att de trodde han skulle födas ytterligare tre veckor innan så gjorde vi det bra men det är det värsta jag varit med om. Gå med en moderkaka som håller på att helt ge upp så länge är inte humant. Men men! När han fick alldeles för lite blod (igen) plockades han ut och var till allas förvåning normalstor. 2700g istället för de skattade 2100g. Han var såklart gul, helt oförmögen att hålla tempen och amningen har varit ett jäkla projekt få igång.

Nu väger han 3500 och är 53 lång. Lilla spinkisen. Han är allergisk mot ungefär allt så vi jobbar på vad jag kan äta och hans tungband är jättekort så vi väntar på klipp. Känns som att problemen aldrig tar slut med denhär och mammaledig känner jag mig inte. Men i februari borde vi ha löst allt så jag kan börja att bara mysa??.

• SkogsstjärnN

Skönt att de inte bara är jag som ammar hela tiden. Har inget att jämföra med då det är första barnet jag ammar och flaskbarnen har ätit större mål och mindre ofta. Har jag för mig iaf. Letade reda på storasysters kurva och insåg lustigt nog att lillebror är större motsvarande tid (även utan prematur korrigering) så jag försöker släppa oron att mjölken inte räcker till. Vi har små bebisar helt enkelt.

Vi fick en kalldusch förra helgen då vi skulle åka hela familjen i bilen för första gången. Kul att ingen tänkt på att två bilstolar och en tolvåring (som är låååång) inte ryms i baksätet i vår stora kombi. Så nu letar vi 7sitsig bil så vi ryms även om nån kompis/mormor ska med. Nån som har stor bil och har tips?

• SkogsstjärnN

P ler men jättesällan. Är mycket senare i utveckligen än sina systrar som kom tre veckor tidigt jämfört med hans fyra veckor. Underligt hur stor skillnad den veckan gör.

Hans första leende var till bvcsköterskan. Jag gillar henne också men tyckte väll det var onödigt:P. På fredag ska han på sin andra enmånadskontroll så vi hoppas han klarar den denhär gången.

På dagarna sover han som en kratta men på nätterna är det 3-4 år gången. Sex timmar är inte helt ovanligt heller. Ska försöka få i ordning dagarna nu för jag har märkt att han är mycket mer nöjd om han sover ordentligt och äter ordentligt. Dä orkar han vara ordentligt:). Bajsar gör han inte längre på nätterna, alla mina barn har slutat med det tidigt.

• SkogsstjärnN

Här har det äntligen lossnat med amningen och vikten. Halleluja! Klippte herrns tungband för drygt en vecka sedan och då hade han gått upp 170g på tio dagar och var konstant missnöjd då han aldrig blev mätt. Nu har han gått upp 200gram på fem dagar och är nöjd och leker och pratar med oss. Jag är så lättad att det hjälpte samtidigt som jag är förbannad att vi inte fick hjälp innan så vi spenderade två månader med att slita för att få i honom mat och inte alls fick chansen mysa.

Just nu har han sin fara hårfärg, hoppas så att han för fortsätta vara rödhårig. Det är ju hur sött som hellst!

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL