Du verkar ha missförstått veganism.
Jag kan såklart inte svara för alla veganer i världen. Men generellt talat så handlar 'etisk veganism' inte att om inga djur någonsin ska få dö.
Däremot tycker man att det är fel att exploatera djur i onödan, och man tycker det är fel att djur ska hållas inlåsta, ev. plågas och sedan dödas för att bli mat åt människor.
Om du tänker så blir det kanske lättare att förstå?
Vilka rättigheter ska skilja oss människor från djuren?
Det är en väldigt lång lista. Djur har t.ex. inte rätt till arbete, utbildning och föreningsfrihet. Däremot tycker många veganer att djur har rätt att leva ett liv enligt sina naturliga förutsättningar (= inte inlåsta), och utan att bli industriellt slaktade som människomat.
Var gränsen går mellan de djur vi kan ha ihjäl och vilka vi inte kan ha ihjäl? På vilka grunder kan vi i vissa fall ha ihjäl vissa djur men inte andra?
Inget generellt svar finns, frågan får bli upp till var och en. Min egen känsla är att det är onödigt att döda djur överlag. Jag stör inte djur som inte stör mig. Dödar t.ex. sällan insekter i mitt hem, släpper ut dem istället. Men jag kan döda myggor eller getingar som försöker "skada" mig. Skulle även kunna skada en hund som försökte attackera mig, o.s.v.
Vad bör vi göra för att förhindra djur från att dödas?
Att dra ner på människors köttkonsumtion är ett bra första steg. Även arbeta för lagförslag som förbjuder cirkusdjur, pälsindustrier, onödiga djurförsök, m.m.
Men är inte ett får ett djur med "mänskliga rättigheter"?
Nej, ett får har enbart rättigheter i egenskap av får. Fåret är ett bytesdjur för rovdjur. De flesta veganer tror INTE att man kan förändra ekosystemet och förbjuda vilda rovdjur att äta sina naturliga bytesdjur.
Hur blir det då om en varg tar en människa? LIgger det också i vargens natur och "rätt" att göra det?
Jag anser att vargen har rätt att leva enligt sina instinkter, om nu människor ingår i deras kostcirkel eller ej. Det är tragiskt om en människa blir skadad att ett rovdjur, men det är också tragiskt om vi med omfattande skyddsjakt ska utplåna vilda djur från deras naturliga habitat.