• Farfallos

Veganer - Är det OK att slå ihjäl en mygga?

Nu skulle jag vilja veta hur olika "djuretiska" veganer tänker omkring det där med att respektera djuren. Vilka rättigheter ska skilja oss människor från djuren? Var gränsen går mellan de djur vi kan ha ihjäl och vilka vi inte kan ha ihjäl? På vilka grunder kan vi i vissa fall ha ihjäl vissa djur men inte andra? Vad bör vi göra för att förhindra djur från att dödas?

...och jag har en fundering som vi kan utgå ifrån. Vissa veganer jämställer det ju nästan med kanibalism att äta djur, och ger djur väldigt "mänsliga rättigheter". Samtidigt anser man att vi inte ska skydda fåren från vargen eftersom det är en del av vargens natur att äta får. Men är inte ett får mett djur med "mänskliga rättigheter"? ...och hur blir det då om en varg tar en människa? LIgger det också i vargens natur och "rätt" att göra det?

Jag får inte riktigt ihop hur veganer tänker, så skulle någon ge en förklaring kring allt som hänger ihop hela vägen?

• Svar på tråden Veganer - Är det OK att slå ihjäl en mygga?
  • Dorian Ertymexx

Jag är för övrigt lite tvärtom... jag äter kött, men jag försöker att inte skada myggor. Det händer förstås att jag har ihjäl en (pur instinkt), men jag försöker i möjligaste mån att inte skada något levande om jag kan undvika det.

Jag är mycket för att vi borde ha en bättre djurhushållning, att djur ska få leva ett gott liv innan de blir mat, men jag är inte mot köttätande som sådant.

Idealiskt blir det när man kan börja odla kött, så att djur inte längre behöver lida för att bli mat; å andra sidan kommer de lida ändå eftersom de då blir överflödiga och kommer dödas för att de blir dyra att hålla bara för att, med enstaka undantag för zoon och liknande. Men dit är det nog ett tag, innan odlat kött blir ekonomiskt och kvalitetsmässigt gångbart.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Farfallos
    Trent skrev 2017-04-26 12:48:59 följande:
    Jag har inte läst alla svar men jag hoppas att fler skrivit att detta är fjantiga frågor. Rent nonsens.
    Utveckla gärna vad du menar, för annars verkar ju ditt inlägg hamna långt under ribban för vad som kan kallas vettigt.
  • linani
    Flash Gordon skrev 2017-04-26 10:44:06 följande:

Samtidigt går det att läsa in att det i huvudsak handlar om själva djurhållningen - vilket öppnar upp för kött från jakt och fiske.

Nja, det skulle jag inte påstå.

För mig och många andra är känslan att äta djur fel, oavsett hur de levt. Personligen handlar det inte bara ett moraliskt ställningstagande, utan en stark känsla att faktiskt inte vilja äta kött. Jag har svårt att ens gå förbi köttavdelningar. Åsynen av dem är för mig grotesk och gör mig ofta illamående.

Oavsett hur djuret levt så kommer du via jakt/fiske ha bidragit till att det dödats, en upplevelse som med största säkerhet orsakat djuret en viss mängd smärta och dödsångest. Såklart att ett skott kan döda direkt, men många gör det inte.

En jämförelsen med vargar, eller andra rovdjur - "dom dödar ju djur!" är inte relevant för mig. Dels saknar rovdjur andra alternativ (ex förmågan att odla). Dels har människor ett högt utvecklat känsloliv med empati och samvete som jag tror att djur saknar.

Sedan finns det såklart personer som tycker att djur som levt ett fritt lev är mer okej att äta, även om du då tekniskt sett väl inte kan klassas som vegan
  • Farfallos
    linani skrev 2017-04-25 15:02:01 följande:
    Du verkar ha missförstått veganism.

Jag kan såklart inte svara för alla veganer i världen. Men generellt talat så handlar 'etisk veganism' inte att om inga djur någonsin ska få dö.
    Däremot tycker man att det är fel att exploatera djur i onödan, och man tycker det är fel att djur ska hållas inlåsta, ev. plågas och sedan dödas för att bli mat åt människor.

Om du tänker så blir det kanske lättare att förstå?

Vilka rättigheter ska skilja oss människor från djuren?
    Det är en väldigt lång lista. Djur har t.ex. inte rätt till arbete, utbildning och föreningsfrihet. Däremot tycker många veganer att djur har rätt att leva ett liv enligt sina naturliga förutsättningar (= inte inlåsta), och utan att bli industriellt slaktade som människomat.

Var gränsen går mellan de djur vi kan ha ihjäl och vilka vi inte kan ha ihjäl? På vilka grunder kan vi i vissa fall ha ihjäl vissa djur men inte andra?
    Inget generellt svar finns, frågan får bli upp till var och en. Min egen känsla är att det är onödigt att döda djur överlag. Jag stör inte djur som inte stör mig. Dödar t.ex. sällan insekter i mitt hem, släpper ut dem istället. Men jag kan döda myggor eller getingar som försöker "skada" mig. Skulle även kunna skada en hund som försökte attackera mig, o.s.v.

Vad bör vi göra för att förhindra djur från att dödas?
    Att dra ner på människors köttkonsumtion är ett bra första steg. Även arbeta för lagförslag som förbjuder cirkusdjur, pälsindustrier, onödiga djurförsök, m.m.

Men är inte ett får ett djur med "mänskliga rättigheter"?
    Nej, ett får har enbart rättigheter i egenskap av får. Fåret är ett bytesdjur för rovdjur. De flesta veganer tror INTE att man kan förändra ekosystemet och förbjuda vilda rovdjur att äta sina naturliga bytesdjur.

Hur blir det då om en varg tar en människa? LIgger det också i vargens natur och "rätt" att göra det?
    Jag anser att vargen har rätt att leva enligt sina instinkter, om nu människor ingår i deras kostcirkel eller ej. Det är tragiskt om en människa blir skadad att ett rovdjur, men det är också tragiskt om vi med omfattande skyddsjakt ska utplåna vilda djur från deras naturliga habitat.
    Jag förstår allt du skriver och håller verkligen med dig om att man inte ska exploatera djur i onödan, men du rundar liksom frågeställningen något ändå. Vad innebär "att leva ett liv efter sina egna förutsättningar" när t.ex katter pratar med människor när de jamar. Katter har efter tusentals år blivit så domesticerade att de frivilligt låter sig behandlas som en tiger aldrig skulle acceptera. Hur är det med kossor och grisar? Mår de nödvändigtvis illa för att vi håller dem som vi gör och har gjor i tusentals år? Det finns naturligtvis moment (t.ex slakt genom kvävning) som är vidriga, men är principen så fel?

...och en mygga gör dig inte illa, den skaffar föda till sina ofödda barn - barnamördare där

Rätt att döda och rätt att skyddas... Du skriver "djur har rätt att leva ett liv enligt sina naturliga förutsättningar". Så om ett får är ett naturligt bytesdjur så ska det inte skyddas för att rovdjuret ska få leva efter sina naturliga förutsättningar. Ska människan skyddas i de fall där människan är ett naturligt bytesdjur? Är djurens rätt till skydd bara i förhållande till människan? ...eller är djurens "rätt att leva ett liv enligt sina naturliga förutsättningar" begränsat då de dödar eller suger blod av människor? Du svarade inte riktigt på sista frågan - Om du har möjlighet, skjuter du en varg som är i färd med att attackera en annan människa än dig?  
  • Trent
    Farfallos skrev 2017-04-26 14:35:19 följande:

Utveckla gärna vad du menar, för annars verkar ju ditt inlägg hamna långt under ribban för vad som kan kallas vettigt.

Naturen är naturen. En varg som käkar ett får, trist för fåret.

En människa som käkar ett får, trist för fåret. Kan människan medvetet välja att äta något annat? Ja.

Kan vargen? Det får vargarna svara på. Kan dem det? Nej.

Och varför i helskotta ska veganer svara på dina frågor förresten? Är dem en annan art än andra människor?
  • Flash Gordon
    linani skrev 2017-04-26 15:16:21 följande:
    Oavsett hur djuret levt så kommer du via jakt/fiske ha bidragit till att det dödats, en upplevelse som med största säkerhet orsakat djuret en viss mängd smärta och dödsångest. Såklart att ett skott kan döda direkt, men många gör det inte.

Ja, men det är ju det som är så motsägelsefullt när det är ok för en vegan att döda ett annat djur - som en mygga.

Antingen bidrar man til att ett djur dödas, eller så inte.
  • linani
    Flash Gordon skrev 2017-04-26 16:41:07 följande:
    Ja, men det är ju det som är så motsägelsefullt när det är ok för en vegan att döda ett annat djur - som en mygga.

Antingen bidrar man til att ett djur dödas, eller så inte.
    Okej. Då antar jag även det motsatta gäller, i enlighet med ditt resonemang?

Det vill säga om en vegan aldrig får döda ett djur, så har en köttätare aldrig problem med att döda ett djur. Varje köttätare kan utan samvetskval eller tvekan slå ihjäl familjens hund, för antingen bidrar man till att djur dör eller så gör man inte det.

Jag förstår inte vitsen med att diskutera i sådana svartvita resonemang.  

Jag förstår inte heller viljan att "sätta dit" veganer genom att prata om hur de minsann slagit ihjäl en geting, eller burit ett läderskärp, eller vad det nu är.

Jag tror inte på att det finns moraliskt kompletta personer. Däremot tror jag att det är viktigt att vi har moraliska kompasser och att vi försöker leva enligt dem så gott vi bara kan. 
  • linani
    Farfallos skrev 2017-04-26 15:49:51 följande:
    Jag förstår allt du skriver och håller verkligen med dig om att man inte ska exploatera djur i onödan, men du rundar liksom frågeställningen något ändå. Vad innebär "att leva ett liv efter sina egna förutsättningar" när t.ex katter pratar med människor när de jamar. Katter har efter tusentals år blivit så domesticerade att de frivilligt låter sig behandlas som en tiger aldrig skulle acceptera. Hur är det med kossor och grisar? Mår de nödvändigtvis illa för att vi håller dem som vi gör och har gjor i tusentals år? Det finns naturligtvis moment (t.ex slakt genom kvävning) som är vidriga, men är principen så fel?

...och en mygga gör dig inte illa, den skaffar föda till sina ofödda barn - barnamördare där

Rätt att döda och rätt att skyddas... Du skriver "djur har rätt att leva ett liv enligt sina naturliga förutsättningar". Så om ett får är ett naturligt bytesdjur så ska det inte skyddas för att rovdjuret ska få leva efter sina naturliga förutsättningar. Ska människan skyddas i de fall där människan är ett naturligt bytesdjur? Är djurens rätt till skydd bara i förhållande till människan? ...eller är djurens "rätt att leva ett liv enligt sina naturliga förutsättningar" begränsat då de dödar eller suger blod av människor? Du svarade inte riktigt på sista frågan - Om du har möjlighet, skjuter du en varg som är i färd med att attackera en annan människa än dig?  

Katter som jamar har jag svårt att koppla till veganism. Det finns personer som motsätter sig husdjur för att man tycker det är moraliskt del. Jag är inte en av dem, men visst kan jag tänka att innekatter ser ut att leva ganska tråkiga liv.

Att diskutera hur naturliga levnadsförutsättningar skulle kunna se ut för domesticerade djur är en spännande fråga, men där har jag tyvärr för bristande kunskaper för att kunna ge relevanta svar. 

Jag vet inte vad du menar med att jag "rundar frågan". 
    Du skriver väldigt mycket som inte är kopplat till veganism. Veganism är en diet. Du kan likaväl fråga "hur tycker LCHF:are att man ska skydda får". Det är frågor som inte hör ihop.

Men visst, jag kan ju svara vad jag SOM MÄNNISKA tycker.

Så om ett får är ett naturligt bytesdjur så ska det inte skyddas för att rovdjuret ska få leva efter sina naturliga förutsättningar
    Om en person har får eller andra tamdjur i rovdjursområde ska de givetvis ha rätt att hägna in sina djur på ett lämpligt sätt. Vargen får hitta andra tillgängliga bytesdjur istället. Jag tycker dock inte att en varg ska jagas och avlivas för att den har tagit sig in i ett hägn.

Ska människan skyddas i de fall där människan är ett naturligt bytesdjur?
    Vilka situationer syftar du på? Jag tycker t.ex. inte att man ska skjuta alla djur i en skog för att kunna få campa i fred. Om någon däremot blir attackerad av en björn eller en haj så anser jag att personen har rätt att försvara sig. På samma sätt som jag själv har rätt att slå ihjäl insekter som attackerar mig. Jag är allergisk mot insektsbett dessutom och accepterar att leva som mygg-barnmördare. 

Är djurens rätt till skydd bara i förhållande till människan? 
    En märklig fråga, som jag tror att jag redan har besvarat. Jag varken tycker eller tror att det är rimligt möjligt att stoppa vilda djur från att äta andra vilda djur. 

är djurens "rätt att 
    leva ett liv enligt sina naturliga förutsättningar" begränsat då de dödar eller suger blod av människor? 
    Nästan alla varelser, djur och växter, har egna sätt att försvara sig mot fiender. Så även människor - ibland vår fysiska överlägsenhet, ibland vår välutvecklade hjärna. Båda två är enligt mig helt okej att använda för att stoppa andra varelser från att angripa oss. Om möjligt tycker jag vi ska välja andra vägar än att döda djuret.

Om du har möjlighet, skjuter du en varg som är i färd med att attackera en annan människa än dig?
    Detta är ju en extremt teoretisk fråga, men mitt teoretiska svar blir "ja". 

• Joio
    Trent skrev 2017-04-26 12:48:59 följande:

Jag har inte läst alla svar men jag hoppas att fler skrivit att detta är fjantiga frågor. Rent nonsens.

Blir så när minderåriga får full tillgång till internet.
  • Equalizer

Veganism handlar inte om någon slags spirituell övertygelse om levande tings inneboende rätt till att live (såsom t.ex Jainism) utan om de praktiska konsekvenserna av industriell djuruppfödning menad enbart för slakt (djurs rättigheter,klimatpåverkan av köttindustrin etc).

Svar på tråden Veganer - Är det OK att slå ihjäl en mygga?