Anonym (M) skrev 2017-04-26 06:35:02 följande:
Det där med "nice guys" eller "snälla killar" verkar kunna betyda lite vad som helat liksom "bad guys", beroende på vem som tolkar.
Har varit i diskussioner om dessa motpooler där det till slut kommit fram att debbatören som envist hävdat att alla tjejer gillar "bad guys" satte likherstecken mellan "bad guys" och "intressanta killar" tror 17 det att tjejer intresserar sig för killar som de tycker är intressanta :)
Av din lista kan jag säga att för mig så säger punkt 1,2 och 5 väldigt lite om hur du är. Punkt 3,8,11,12,13 känns ju som självklarheter om man ska ha en långvarig monogam relation med nån. De flesta människor är ju så eller upplever i alla fall sig själva så och har intentionen att vara så.
Det enda som är direkt negativt är att du är konflikteädd, det akulle jag ha svårt för, samt att du är ospontan. Och punkt 4 förstår jag inte riktigt motsatsförhållandet i. Personligen är jag inte så romantisk men väldigt många människor är jubdet, så det kan säkert uppskattas.
Det vill säga sammantget säger denna lista väldigt lite om dig som person, om man ska jämföra med andra alltså. Få människor lär ju beskriva sig som: icke omtänksamma, oromantiska, skiter i vad man säger, elak, dålig på att lyssna, opålitlig, oempatisk och kronisk otrogen.
Så det är ju såna saker som tar lite tid att "bevisa" så att säga, eftersom de flesta vill ge sken av att de är så. Så det är ju inget som man vinner "första intresset" på så att säga, eftersom det är sånt som uppfattas som "allmängiltigt".
Men med det sagt så finns det inget i den egenskapskombon som skulle göra det svårare för dig att träffa rätt kvinna än för någon annan. Det väldigt fina är ju att du ska ju inte dejta "tjejer" dvs nåt slags statistiskt utslag av hur genomsnittskvinnan är, utan en specifik, individuell tjej.
Tack för ditt svar, intressant att läsa vad hur du tänker. :)
Vad definierar du som en intressant kille då (är du kvinna förresten?)? Men visst så är det ju alltid, både tjejer och killar vill ju ha en partner som är intressant för dem, men ordet intressant betyder ju snarare att man faller för någon eller gillar någon eller liknande.
Behöver inte grotta ner oss i detta, men så som jag tänker är:
Det finns flera av dessa egenskaper som jag tycker borde vara sammakopplade. Allt är ju inte bara slump. Som exempel... Påligtlighet tror jag ibland kan höra ihop med att vara konflikträdd, då man inte vill skapa konflikter genom att bli påkommen med att ljuga eller inte hålla tider etc (men kan givetvis också vara att man inte vill skada den andre personen). Det handlar om att skapa harmoni i omgivningen, vilket i sin tur kan hänga ihop med en tendens till ångestsyndrom. Social ångest kan ibland höra ihop med att vara introvert och att inte vilja stå i centrum. Att vara spontan hör vidare ihop med att släppa kontrollen, något som de med ångestsyndrom har svårt med. Empati kan höra ihop med att vara väldigt reflekterande över sin omgivning som då med tiden skapar en bra känsla för hur människor känner och tänker. Det i kombination med att vara konflikträdd gör att man agerar empatiskt mot folk (men det kräver förstås också att man är en godhjärtad person, även sociopater kan ha en form av empati). Att inte vara otrogen hör ihop med att vara konflikträdd, empatisk och pålitlig. Men självklart kan egenskaperna överlappa.
Och sen kan förstås många av dessa egenskaper finnas hos motpolen också eftersom samhället formar en person också. Olika mängd testosteron och östrogen spelar dock in i hur en person biologiskt beter sig och är.
Punkt 4 menar jag kan betyda att man inte är så intresserad av just sex egentligen utan hellre för att mysa, kramas och vara intim, som kanske senare kan leda till sex. Alltså man är hellre romantisk och intim än har mycket sex. Det kan höra ihop med lägre nivåer av testosteron (biologiskt lägre intresse för att föröka sig), vilket jag tror hör ihop med en mjukare typ av kille.
Något jag undrar över är varför många tjejer verkar gilla sponatana killar. Varför är det så? Och på vilket sätt? Personligen så bryr jag mig inte om ifall en tjej är spontan eller inte, men jag tror jag skulle ha svårt för en väldigt spontan tjej. Det skulle nog betyda att hon har svårt för att ta det lugnt eller hålla på med något likant under en längre tid.
Varför tycker du att vara konflikträdd är direkt negativt? För mig står det för att vara en fredlig lugn harmonisk person, som vill undvika onödigt gräl.