• Anonym (Behöverråd74)

Hjälp! Misstänker marijuana rökning

Hej, Jag har två söner i 17 och 18 års åldern. De brukar ha mycket vänner hemma his oss, de har inte behövt fråga om deras vänner får sova över då vi har ett stort hus och de och vännerna har respect för mig och min man. Min man reser mycket med jobbet och är hemma mest på helger. Jag börjar misstänka att sönnerna och vännerna röker brass, alla deras favorit artister har skrivit låtar om det. Hörde när den äldsta spelade en egen skriven låt att det handlade on driver, vad ska Jag göra!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-25 12:50
    *om droger

• Svar på tråden Hjälp! Misstänker marijuana rökning
  • 80talsDansössen

Konfronterade Dom, är helt shocked den äldsta erkännde direkt. Han visade mig Massa studier och massive ab dokumentärer. Självklart att Jag inte kmr tillåta det PGA av lagarna. Men är stolt över hur det spelades ut. Den äldsta har lovat att lägga ner då Han säger att de är inget Han behöver men, Han kom med väldigt bra argument. Men som sagt de är olagligt, det accepterade han och Han svor lite på scoialen och sa att Han ska flytta till Barcelona. Jag och min man skrattde ihjäl oss nästan.

• 80talsDansössen

Konfronterade Dom, är helt shocked den äldsta erkännde direkt. Han visade mig Massa studier och massor av dokumentärer. Självklart att Jag inte kmr tillåta det PGA av lagarna. Men är stolt över hur det spelades ut. Den äldsta har lovat att lägga ner då Han säger att de är inget Han behöver men, Han kom med väldigt bra argument. Men som sagt de är olagligt, det accepterade han och Han svor lite på scoialen och sa att Han ska flytta till Barcelona. Jag och min man skrattde ihjäl oss nästan.

• klyban
    80talsDansössen skrev 2017-03-26 10:54:07 följande:
    Konfronterade Dom, är helt shocked den äldsta erkännde direkt. Han visade mig Massa studier och massive ab dokumentärer. Självklart att Jag inte kmr tillåta det PGA av lagarna. Men är stolt över hur det spelades ut. Den äldsta har lovat att lägga ner då Han säger att de är inget Han behöver men, Han kom med väldigt bra argument. Men som sagt de är olagligt, det accepterade han och Han svor lite på scoialen och sa att Han ska flytta till Barcelona. Jag och min man skrattde ihjäl oss nästan.

Tog ni dom till socialen?
    Och när gjorde ni detta?
    Detta är nått jag inte hade börjat med i alla fall, då det kan göra situationen värre.

Sen som jag sa innan, att diskutera vad cannabis är, så kommer ni förlora en sådan diskussion varje gång.
    Så det är ingen idé att man egentligen tar en sådan diskussion av den anledningen, eller innan du själv är uppläst.
    Och tyvärr är det så att i Sverige har vi en agenda, så diskutera med den informationen så kan det bli väldigt komiskt.
    Och givetvis finns det dåliga saker med cannabis, då en del inbillar sig man säger annat.

• 80talsDansössen

Nej, vi tog inte honom till socialen Han svor om socialen, förlåt on det är lite svårt att förstå vad Jag skriver. Detta var ett samtal hemma. Och det gick otroligt bra, hoppas att vi kan lägga detta bakom oss nu

• klyban
    80talsDansössen skrev 2017-03-26 14:30:31 följande:
    Nej, vi tog inte honom till socialen Han svor om socialen, förlåt on det är lite svårt att förstå vad Jag skriver. Detta var ett samtal hemma. Och det gick otroligt bra, hoppas att vi kan lägga detta bakom oss nu

Haha, okey, tänkte och undrade hur det gick till på en lördag.

Men bra det blev givande samtal.
    Och hoppas att de få råd jag gav, faktiskt hjälpte er att finslipa ert samtal.
    Men jag är av fasta övertygelsen att man inte börjar med atombomben och börjar prata.
    Så har man större framgångar, detta ska inte förväxlas med medberoende.
    Och om inget hjälper, så kan man öka upp trycket ett snäpp längre fram.
    Och finns många steg innan man slänger sina barn framför polisen.

Att lägga det sig bakom er kanske inte heller är en bra idé helt och hållet.
    Man får återkoppla då och då.
    Och visar det sig det inte slutar, och konsumtion är överdriver.
    Så får man ha målet att minska konsumtionen först och främst, för sen ta ett nytt mål när man nått detta mål.

• Anonym (Anders)

Hej,

Jag beklagar er situation och hoppas att er son klarar av att sluta knarka. Men förbered er på det värsta och det är att ni kommer att ha ett par riktigt djävliga år framför er, tyvärr alltså.

• 80talsDansössen
    Anonym (Anders) skrev 2017-03-26 22:00:11 följande:

Hej,

Jag beklagar er situation och hoppas att er son klarar av att sluta knarka. Men förbered er på det värsta och det är att ni kommer att ha ett par riktigt djävliga år framför er, tyvärr alltså.

Hej, min son har testat ett par få tal gånger. Han är en hyfsat smart unge och lugn. Aldrig drat till sig någon negativ uppmärksamhet om vi inte räknar med de som nyss hände vilket han inte på något sätt försökte dölja när vi konfronterade honom, märkligt nog.

Vad jag har lärt mig om cannabis är att det inte är något kemiskt beroende och att alkohol är sannerligen värre om man tittar på det i ett biologiskt perspektiv. Vi har lyckats tillsammans som familj komma överens om att det är väldigt onödigt att sätta sig i en situation där man har med socialen och myndigheter att göra.

Vi kom även överens om att lägga av är det bästa för att undvika ett sånt öde, vi är mycket stolta över vår son för att han kunde diskutera saken på ett väldigt mogen nivå vilket vi verkligen inte förväntade oss av en tonåring.

Är väldigt tacksam för alla svar, allas omtänksamhet och inte minst råd då vi inte visste vad vi skulle bära oss åt. Kommer absolut återvända hit om det skulle vända här i från. Vi kommer självklart att följa upp detta då man aldrig kan va säker. Tack återigen. Mvh Mannen i huset.
  • Anonym (Anders)

vad ni än gör så lita stenhårt på er magkänsla. spelar absolut ingen roll hur intelligent och mogen pojken än må vara, beroendeproblematiken är listigare. Vad han säger så kan ni utgå från att han friserar sanningen. Nu låter jag som en katastrofprofet men man har inte råd att chansa när det gäller sånt här.

• Anonym (uppdatera)
    Anonym (Anders) skrev 2017-03-27 14:57:10 följande:

vad ni än gör så lita stenhårt på er magkänsla. spelar absolut ingen roll hur intelligent och mogen pojken än må vara, beroendeproblematiken är listigare. Vad han säger så kan ni utgå från att han friserar sanningen. Nu låter jag som en katastrofprofet men man har inte råd att chansa när det gäller sånt här.

Säger han som både dricker drog alcohol o ö erkonsumerar kaffe. Snacka inte om saker du inte verkar känna till. Finns ingen som har dött utav cannabis förutom när manniskan har varit inne o mixtrar med det för att få monopol på den grejen också. Det är bra att det handlar om den drogen o bättre att det inte är drogen alcohol där det finns faktisk statestik på skador o olycker o våldsbrott gjorde under påverkan utav det. Men missgynna era barn när dom kommer o pratar sakligt så attdet blir en spricka på riktigt emellan er. Då lär dom definetivt prova andra saker som verkligen är livsförstörande. Men att tala så om cannabis är att sprida falsk information. Däremot talar man ur lagens synvinkel o den är ju alltid så "rätt"? Snarare inmanipulerat i ett samhälle där alla är rovdjur eller dumma får som följer. Man blir glad o avslappnad på denna livsfarliga drog. Men blir inte en av dom som hänger på stan o slår ner folk i en överfylla. Bara lägg ner o titta vad som börjar lukras upp i övriga världen. O ta till er fakta som inte är censurerat o manipulerat istället o låt dom som vill bruka det få göra det. Självbestämmande rätt över sin egen kropp. Men som allting annat så är det ju dubbelmoral på denna lag med.
  • legalisera nu

Hej! Innan jag ger dig några råd, vilket jag om någon kan göra. Då jag har brukat, missbrukat samt självmedicinerat med Cannabis (och en lista substanser som bokstavligt skulle ta för långt tid att skriva ut helt enkelt. Lättare att säga att det enda jag INTE tagit är Crack samt Ice (Kristslliserat metamfetamin eller crystal meth som det heter på engelska..) Sen jag var 14år. Och vet hur min farsa gjorde.. Vilket var motsatsen till hur han borde gjort, i princip.. Jag har alltid varit ganska smart när det kommer till mina olika bruk, kollat upp all information som finns innan, testat droger med EZ-testers (Lagliga tester för att exempelvis kunna se så ett preparat verkligen är det som det ska vara, hur rena de är osv. Finns två andra sorters tester förutom EZ's..). Detta med en självdisciplin få nog har. Så har jag klarat mig. Men har fler döda vänner än jag kan minnas, vilket är extremt tragiskt..

Så tillbaka till din fråga. Eller min motfråga snarare; Hur gammal är du (Jag är 34) samt, vad är din erfarenhet utav Cannabis. Är det din 17årige eller 18årige? Hur är er relation..? Är du en sträng och strikt far ellet är ni mer som kompisar? Skulle du sägs att dom beter sig som den ålder de är i, äldre eller yngre..? Sist men inte minst. Vad är din inställning till Cannabis (inte droger. CANNABIS. Inget annat, tack).

Anledningen till detta är för jag måste veta på vilken "nivå", jag ska formulera mig på. Och ge dig så bra och anpassade svar jag kan.

Med bästa hälsningar

"Johan"

• Anonym (Anonymous)

Såg fel, trodde du var Pappan. I så fall vill jag veta samma saker fast om dig OCH din man. Ur varderas perspektiv.

"Johan"

• Anonym (Anonymous)

Såg att det redan verkar löst sig för er, vilket gör mig jätteglad!

Skulle någon annan behöva råd ifrån någon som vet av egen och mycket lång erfarenhet.. Så kan ni skriva här.. Eller be om en mailadress så skriver jag ut en temporär adress ni kan maila till.

"Johan"

• Anonym (Anonym)

Hej! Jag behöver råd av föräldrar m erfarenhet eller egen erf jag med. Finns du kvar "Johan" eller någon annan?

• Anonym (Vad bra!)

Hej TS!

Nu verkar det ha löst sig för er, så bra att ni kunde ha ett samtal om detta!

Om det däremot skulle bli orolig igen gällande dina söner och eventuella missbruksproblem igen så kan jag tipsa om boken "Du är viktig!" av Carina Bång där det är intervjuer med föräldrar till ungdomar med narkotikaproblem, fakta, tips m.m.

Själv har jag också lyssnat mycket på podcasten "Medberoendepodden" som jag tycker är jättebra. Men det är kanske inte så inriktat på just föräldrar... Hur som helst många intressanta gäster som intervjuas.

Hoppas allt går bra i framtiden!
    /LK

• klyban
    Anonym (Vad bra!) skrev 2017-05-06 15:49:24 följande:

Hej TS!

Nu verkar det ha löst sig för er, så bra att ni kunde ha ett samtal om detta! smile1.gif

Om det däremot skulle bli orolig igen gällande dina söner och eventuella missbruksproblem igen så kan jag tipsa om boken "Du är viktig!" av Carina Bång där det är intervjuer med föräldrar till ungdomar med narkotikaproblem, fakta, tips m.m.

Själv har jag också lyssnat mycket på podcasten "Medberoendepodden" som jag tycker är jättebra. Men det är kanske inte så inriktat på just föräldrar... Hur som helst många intressanta gäster som intervjuas.

Hoppas allt går bra i framtiden!
    /LK

Vi får tillägga att vi inte ens vet om konsumtionen är ett missbruk.
    Var ett tag jag läste tråden, men för mig INGET visade på nått missbruk i deras konsumtion.

• Anonym (Cannabis)

Men varför skrattar du och din man ihjäl er när ena sonen ska flytta till Barcelona? Skönt att slippa två föräldrar som inte hänger med i utvecklingen. 
    Cannabis är ett hälsotillskott mer än en drog. 
    Lyssna på era söner kolla alla dokumentärer LÄS PÅ.
    Dom verkar intelligenta, skönt att ha dom hemma röker lite cannabis ungår hemma äter något gott än att gå ut hälla i sig sanslösa mängder alkohol och gud vet vad som sker i det ruset. 
    Lycka till.

Svar på tråden Hjälp! Misstänker marijuana rökning