• Elaka Styvmamman

Vuxna styvbarn/bonusbarn

Har ett förhållande sedan 15 år med en jämngammal man som liksom jag har vuxna barn. Mina har pluggat och aldrig varit till besvär. Gjort strålande karriärer och de har levt ensamt med mig i 15 år! Men hans! Sonen är ett tyst kapitel i sig (40 år) men dottern 37 år) är en katastrof.

Inte förrän hon var 35 år fick jag honom att fatta att de måste sätta ner foten och ta henne till socialen. Hon levde i sin lägenhet sedan några år medan hans mestadels åkte på hennes utgifter. Hon förfalskade ett borgensintyg till lägenheten utan hans vetskap och det uppdagade jag och fick tack och lov stopp på. Hatet sprutar ur henne för hans plånbok inte är öppen som tidigare. Jag räddade henne från fängelse för urkundsförfalskning men hon hatar mig som stoppade det och bara gråter och snackar skit om mig med pappan. Nu har hon haft timanställning i ett par år i hemtjänsten men har ingen utbildning och därför säkert uselt betalt. Träffar en kille och blir givetvis med barn 37 år gammal direkt. OMG! Hur ska hon fixa detta? Är dessutom beroende av antidepressiva mediciner (ligger i släkten på mammans sida). Ringer och gråter så fort det är något och frågar varför han lever med mig! Jag är ju så elak! Är jag INTE. Vill bara att allt ska vara som det bör. Är man vuxen jobbar man och försörjer sig själv. Varför ska hans barn curlar med våra pengar? Inget curlade med henne anser jag. Funderar på att bryta upp trots att jag älskar denna man. Han mår ju inte bra alls av detta men vill inte erkänna det. Struts!
    Vad gör man?

• Svar på tråden Vuxna styvbarn/bonusbarn
  • Birgitta02

Du kan nog inte göra så mycket så länge din kille inte begriper det där med tuff kärlek. Han måste ställa krav på henne. Stänger han plånboken helt så är hon illa tvingad att ta ansvar. DU kan inte göra något. ERA pengar? Har ni gemensam ekonomi? Bor ni ihop? Påverkas din egen ekonomi av detta?

Förstår mycket väl din frustration. Jag själv hade blivit skogstokig :(

• Grus grus

Helt ärligt tycker jag inte att du ska lägga dig i. De är vuxna. Det är alldeles på tok för sent för att du ska hjälpa honom att stänga plånboken eller rädda henne från fängelse. Jag är 36 år, och hade någon kommit och påpekat min relation till mina föräldrar hade jag struntat högaktningsfullt i det. Det finns verkligen absolut ingenting du kan eller ska göra åt saken. Klarar du inte av det, ja då bör du nog avsluta relationen för din egen sinnesros skull.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Elaka Styvmamman

Vi har delvis gemensam ekonomi. Alla utgifter och mat. Men vi kan ju aldrig göra något kul. Han har slutat för 1 1/2 år sedan men fortfarande är han livrädd för henne ev behov. Hans ekonomi urlakades totalt under de åren. svårt att återhämta det. Vet att jag inte kan göra annat än att gå därifrån. Men hade önskat att jag fått välja bort henne ur mitt liv. Ingen kan tvinga mig att gilla henne och hon hatar mig bevisligen. Har sagt att hon och jag inte behöver träffas och inte ska heller. Människor man mår dåligt av ska bort ur ens liv anser jag. livet är för kort.

• Regndamen

Men ni fär väl säga till henne att ni inte har råd, nu bär ni är pensionerade.

• Grus grus

Det är sant att man ska välja bort människor som man inte fungerar tillsammans med. Men då kommer ju gråzonen "familj", den man inte har valt själv. Och speciellt den man älskar och hans familj. Även om du väljer bort hans familj och "barn", träffas ju ändå de på regelbunden basis. Och det är tråkigt att det alltid måste väljas bort den ena om man ska träffas. Det låter komplicerat och väldigt tråkigt, faktiskt.

Tycker att du ska sätta dig med dottern och i lugn och ro försöka komma till en respektfull relation i alla fall.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (b)
    Elaka Styvmamman skrev 2017-03-23 15:51:33 följande:

Vi har delvis gemensam ekonomi. Alla utgifter och mat. Men vi kan ju aldrig göra något kul. Han har slutat för 1 1/2 år sedan men fortfarande är han livrädd för henne ev behov. Hans ekonomi urlakades totalt under de åren. svårt att återhämta det. Vet att jag inte kan göra annat än att gå därifrån. Men hade önskat att jag fått välja bort henne ur mitt liv. Ingen kan tvinga mig att gilla henne och hon hatar mig bevisligen. Har sagt att hon och jag inte behöver träffas och inte ska heller. Människor man mår dåligt av ska bort ur ens liv anser jag. livet är för kort.

Ni kan ju fortfarande leva ihop ifall du älskar honom, och hur tråkigt det än är att ha en partner och sen inte kunna göra roliga saker ihop så kan du ju börja titta på att göra roliga saker på egen hand eller ihop med någon vän som har en stabilare tillvaro en din man. Jag gillar ditt sätt att ilsket kalla honom för "struts", ha ha :) Som förälder är det väl ändå lätt hänt att man känner ansvar för hur ens barn har blivit och vill inget hellre än att de ska stå på egna ben.
    Jag håller med ovanstående om att du inte bör lägga dig i mer. Självklart är dottern arg på dig som blottlade hennes dåd. Du säger att du räddat henne från fängelse men hade pappan verkligen anmält henne om han kommit på henne? Hon ser det nog inte som att du räddat henne hur fel hon än gjort.
    Det märks att du har mycket åsikter om henne men om hon nu är gravid vid trettisju års ålder så är det hennes beslut och vem vet, det kanske kommer att förändra henne, att få barn är en stor omställning i livet. Att hon är "beroende" av antidepressiva är väl knappast något att anklaga henne för, eller resten av hennes mammas släkt heller för den delen.
    Livet är för kort. Jag tycker inte du ska lägga mer energi på att försöka lösa din mans problem, utan försök att roa dig utan honom istället.
    Lycka till, till er alla!
Svar på tråden Vuxna styvbarn/bonusbarn