• kastrullen

Första gången IVF Maj 2017

Villhabulle skrev 2017-05-21 01:34:55 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in i denna tråd. Vi har försökt få barn 1, 5 år nu (28 resp 30 år ) och under tiden har jag googlat och läst i alla möjliga trådar här... Nu känns det som om jag äntligen vill dela med mig och prata med andra som är i samma situation. Vi är mitt uppe i IVF processen och jag tog ikväll min tredje spruta. De sa att vi förmodligen inte kan bli gravida på naturlig väg då allt såg jättebra ut hos mig men att min fästman har inte tillräckligt med spermier även om det är bra kvalitet på dom. Dock sa de att chanserna ser goda ut och vi behöver nog bara lite hjälp på traven. 1,5 år låter kanske inte länge för alla men det har känts som en evighet och vi är just nu överlyckliga över att få göra denna resan. Samtidigt givetvis jätterädd att det inte kommer bli en bebis. Vi har precis ställts i kö till Sahlgrenska men har valt att först betala ett försök för vi inte vill vänta mer! Så kul att läsa andras inlägg som är i samma fas som oss. Vi går på IVF kliniken i Göteborg.

Välkommen! Kör ni en lång eller kort behandling? Hur mår du hittills?

Vi har försökt i snart 2,5 år men efter ett år sökte vi hjälp men fick höra att vi var unga och allt såg bra ut så vi skulle fortsätta ett år till. Ett halvår där jag hade stort hopp, men när det halvåret gått så kändes det som om hela vår relation handlade om en bebisverkstad och jag ifrågasatte såklart varför det inte blev nåt. Nu när vi är i IVF-karusellen så känns det bättre och jag har lämnat ifrån mig bebisverkstaden till läkare och embryologer istället (även om den här väntar till testdag är olidlig) :)

Håller tummarna för er, lycka till!
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-05-21 09:48:25 följande:

Jasså, om Lutinus har den effekten så känner jag ännu mer att jag kommer att testa tidigare, annars kommer ju förhoppningarna vara skyhöga när mensen uteblir.

Är det inte så dessutom att de lägger på typ 2 dagar efter förväntad mens när de ger testdag, så jag tänker mig att de flesta som får minus efter ivf börjar blöda innan testdagen. Så har jag fått för mig iaf.

Jag får mens normalt 11-12 dagar efter ägglossning, så skulle jag inte få mens då så skulle jag ha väldigt höga förhoppningar utan att det kanske ens betyder nåt.

En blastocyst måste ju vara det bästa att sätta in?! Då vet man ju att den tagit sig så långt iaf.

Min plan är ju insättning imorgon kl 14, så då har ju äggen bara odlats i 3 dagar.

Var det din ursprungsplan oxå eller sa man 5 dagar direkt?

Jag vet inte vad jag ska hoppas på riktigt. En del av mig vill ju få det avklarat så snabbt som möjligt, men det känns ju tryggare att se att ägget har riktigt goda förutsättningar.

Hmm, det vet jag faktiskt inte.

Nä när vi plockade ut äggen så så dem att om fem eller fler blir befruktade så odlas de i fem dagar, om färre så skulle det bli bara två. Så när de ringde dagen efter så fick vi veta att det skulle bli fem dagar.

Ja jag hade nästan hoppas på att vi skulle få det insatt efter två dagar, men nu är jag glad att det blev fem. Som jag förstår är det större chans att de hittar ett bra embryo då. Men det är inte säkert. Sen var det ju fyra stycken som var bra, de andra tre ligger i frysen, och vilket av dom som kan vara ett guldägg får vi väl se :)

Jag har planerat att testa på onsdag igen. Tisdag är 14 dagar efter ägglossningssprutan och då borde ju beräknas mens vara senast då (har vanligtvis en 26-28 dagars cykel).
  • kastrullen
    Villhabulle skrev 2017-05-21 13:46:27 följande:

Tack! Vi kör lång för vi var bortresa några dagar nu och sen har de sommarstängt snart så var enda alternativet. Ni själva? Jag har faktiskt mått förvånansvärt bra hittills men idag känner jag lite huvudvärk. Nästa bakiskänsla. Bara tagit tre än så länge så är beredd på mer.. hur mår du? Så ni had gjort insättning? För oss blir det v 22. Är så otålig, nervös men samtidigt så glad. Det är som du säger bara att lägga det i deras händer och vara tacksam över den fantastiska hjälp som går att få. hållee tummarna för er också!!

Vi har också kört långa. Jag har också mått bra, lite svettningar och huvudvärk under nedregleringen och lite orolig mage under sprutorna, sen ingenting särskilt faktiskt, fram till idag. Fick tillbaka en 5-dagars blastocyst för 5 dagar sedan :) har lite huvudvärk och är väldigt trött idag, gissar på medicinbiverkan men hoppas såklart på tidiga graviditetssymtom :)
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-21 15:32:30 följande:

Uppdatering!

Nu har jag varit och stoppat in en perfekt 5dagars blasto :) <3

2 åkte till frysen idag, och 3 st skulle odlas till imorgon och frysas då om de överlever:)

Allt gick bra och överföringen kändes inget alls. Så nu är jag officiellt ruvare! Så förväntansfull och glad. Testdag den 3 juni, om 13 dagar alltså. Men jag kan garantera att ja kommer testa innan dess haha :D

Hur går det för er? :)

Härligt! Va spännande! Håller tummarna!

Haha ja jag har ju redan tjuvtestat och kommer fortsätta med det :) har haft huvudvärk och lite illamående idag, hoppas såklart att det är tidiga symtom.
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-21 17:41:57 följande:

Vilken dag började du tjuvtesta?

Åh jag hoppas att det är tidiga symptom som du säger, hoppas så himla mycket för alla våran skull! Kan inte tänka mig ens va ledsen man skulle bli om det blir negativt :( vill inte ens tänka tanken just nu. Nu är jag glad över att den faktiskt är där inne och att man kommit såhär långt. Helt underbart <3

Idag var Första! Tyckte mig se en liten skugga men får väl se om det blir starkare :)

Ja jag hade ett lite emotionellt bakslag idag, men som tur är så är min man väldigt stöttande. Första gången sen vi startade behandlingen som jag blivit ledsen. Men det kan ju också vara alla hormoner som spökar..
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-21 19:06:46 följande:

Okej, strongt gjort ändå att komma ändå hit utan ett bakslag! Jag hade emetionella bakslag hela 2 veckor i stort sett varje dag! :D

Tur vi har stöttande män.. min är lika dan. Det är otroligt viktigt i detta känner jag iallafall.

Men tänk såhär iallsfall, att eftersom du fått negativt idag så kan inte nästa gång du testar om du testat plus, så kan inte det bara för sprutan iallsfall! :D

Ska du testa imorgon med? :D

Ja det är verkligen tur! :)

Precis så tänker jag!

Ja, jag och min man diskuterade det lite och kom överens om att det är bättre om jag är beredd på ett minus till testdagen än att jag hoppas på ett plus nu när jag känner (eller inbillar) mig lite symtom, om mensen inte kommer osv. Så det blir nog några test innan testdagen:)
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-21 19:43:59 följande:

Förstår dig! Precis så tänker vi med. Lila bra att gradvis bli besviken istället för en eventuell smäll om man känner av massa symptom osv som du säger :)

Uppdatera oss efter varje test!! :D längtar såå tills ja med ska börja testa :D

Tog ett test idag igen :) nu såg både jag och min man ett svagt streck så jag känner mig positiv. Ruvardag 6! Haha men i hans värld är det bara testet på testdagen som räknas:)
  • kastrullen
    Villhabulle skrev 2017-05-22 01:20:59 följande:

Vad skönt att du också mått bra. Jag var förberedd på det värsta med nässprayet också men nu känner jag bara en molande värk i magen med sprutorna så då ska man ju inte klaga. Åh vad spännande, du får hålla mig uppdaterad om det. Jag ska ta blodprov på tisdag och VUL på torsdag. Så förhoppningsvis flyter allt på enligt schemat. Hoppas på en bra vecka nu!

Va skönt! Känns ju helt okej att det bara är det.

Inatt vaknade jag kl 03 och var så kissnödig, så jag gick upp och tog ett test. Ett svagt men synlig test-streck dök upp :)

Håller tummarna! Får du eventuellt ett datum för äggplock då på torsdag?
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-05-22 06:23:29 följande:

Men shit! Då har det ju tagit sig! Och det är säkert ett starkt embryo som borrat sig fast snabbt eftersom du plussar så här tidigt! Jag vågar säga grattis!

Tack! Det är ju så sjukt! Jag har aldrig fått ett plus tidigare! :D
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-22 07:31:24 följande:

Men gud!!! GRATTIS!!!! åh va glad ja blev. Får gåshud! Haha :) så glad för eran skull!! Hoppas det håller hela vägen! <3

Första pluset i tråden! :) vem blir nästa? ;)

Tack fina Du! Ja det är ju sjukt tidigt så man vet ju inte om det håller hela vägen men det känns som en bra början.

Håller tummarna för er allihopa och följer er med spänning! :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017