• STHLMivf17

Första gången IVF Maj 2017

kastrullen skrev 2017-05-25 16:32:28 följande:
    Åh, så värdelöst! Ja det tycker jag verkligen att de borde ha kollat. Låter väldigt märkligt... tycker det är så himla synd att ni ska bli drabbade av detta! :( som Jangeles skriver så borde det ju göra icsi då på erat nästa försök, men jag kan ju inte förstå att de inte gjorde detta nu. Hoppas dom reder upp detta efter sommaren och att ni hittar en väg genom detta nu så att ni orkar att börja om igen.
    Tack för stödet <3
    Idag känns det lite bättre när vi hunnit smälta allt, även om det känns för jäkligt att behöva vänta minst 2-3 onödiga mensomgångar igen..
    Men, ska försöka njuta av sommaren.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-25 17:01:11 följande:
    Åh nej! Fy va jobbigt!! Jag lider verkligen med dig. Usch vilket tungt besked efter allt man går igenom. Och jag håller med om att spermierna borde vara de första dom kollar ordentligt. Det är ju lixom de lättaste av allting. Men men... Nej fy va tråkigt.

Jag hoppas att du kan försöka njuta av sommaren och massa rosé i solen. Det är du värd. Sen försöka orka ta nya tag igen.. stor kram till dig.
    Tusen tack för ditt stöd <3
    Ett skitbesked, men jag hoppas att det finns någon mening med det här också som visar sig längre fram... kram
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-25 17:03:50 följande:
    Jag ska testa imorgon tänkte jag. Är då på dag 5. Sen åker ja boet i helgen och ska inte ta med nå test ;) så nästa gång ska ja testa på måndag morgon igen, blir då dag 8 :) då borde det synas nånting om de är positivt tycker ja :)

Hur går de för dig? Hur mår du? Några mer symptom?
    Håller tummarna för dig med ditt test! <3
    Känner du dig gravid? Om man nu kan känna det så tidigt och med alla konstgjorda hormoner vi fått ;)
  • STHLMivf17
    alade skrev 2017-05-25 21:30:41 följande:
    Jag har ju varit med om samma sak (fast utan totalfrys), med 16 mogna ägg vid plocket. Det är supertungt besked och jag beklagar att ni behövt få det!

Jag fick förklaringen av läkaren vi träffade sist att det inte går att se om äggskalet är hårt/spermierna inte kan penetrera utan att testa det. Och eftersom "vanlig" befruktning är att föredra gör man det första gången om inget är tydligt fel med spermierna. Förmågan att ta sig igenom äggskalet är tyvärr inget som syns vid mikroskopisk undersökning...

Men är du säker på att det räknas som försök utan återföring? Vi gör genom landstinget och då vi inte fick något tillbaka har vi alla tre försök kvar.
    Fy så tungt att ni också fått detta besked, jag beklagar :(
    Man vill ju bara att alla ska få bli gravida. Var det nyligen? Vi kommer inte hinna göra något nytt försök innan sommaren så nu släpper vi detta ett tag. Ska tillbaka på undersökning på tisdag och prata om alternativen, som sannolikt är icsi. Hur har ni gått vidare?
    Jag bara förutsatte att det räknades som ett försök men jag ska ställa frågan till läkaren. Inte för att jag "vill" göra det tre gånger till, men det kan ju vara skönt att veta att möjligheten i alla fall finns. Tack för ditt stöd <3
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-26 05:37:46 följande:
    Ja det är verkligen skönt att ha forumet!

Hur har ni andra gjort när det gäller att berätta?

Innan äggplock så berättade jag för två av mina vänner dom jag också jobbar med och min man för en av sina vänner (som också skjutsade oss då min man inte har körkort). Jag är sämst på att ljuga och ha hemlisar så när de frågade varför jag skulle vara borta från jobbet så berättade jag allt för två, och så bara att jag skulle till läkaren till övriga.

Sen, när vi fick positivt graviditetstest så berättade jag för min mamma och syster. De hade sina aningar att vi hade problem så de tyckte det var skönt att veta. Överlyckliga också så klart, men de förstår hur oroliga vi är att det inte kommer stanna kvar så de känns också som ett bra stöd. När min pappa sedan kom och hälsade på och ville gå på stan och ta en öl, så kunde jag inte hålla det hemligt för han heller. Han blev inte alls förvånad, men var rädd för komplikationer. De enda som han känner som gjort en provrörsbefruktning för ca 15-20 år sedan blev med trillingar vilket inte gick så bra. Så jag har fått förklarat processen lite mer för honom. Att inte behöva ljuga för mina närmaste känns himla skönt men om det inte går vägen så vet jag inte hur jag ska hantera det. Men jag får väl se om det var ett bra val eller inte :) just nu känns det bra!
    Jag har berättat för två av mina närmsta, min man vill hålla det för dig själv. Ett tag funderade jag på att berätta för mamma men hon skulle bli så orolig så jag bestämde mig för att hålla det på den här nivån så länge. Ibland vill jag bara berätta för alla, så att man slipper frågorna "men när ska ni skaffa barn då?" Men samtidigt orkar jag inte vara den som andra ska tycka synd om, det kan också bli en last.
    När allt är klart kommer vi självklart att berätta för våra nära, men fram tills dess stannar det bland några väldigt få.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-26 09:06:09 följande:

Har tjuvstartat idag på rd 5. Ett ganska väntat negativt. Nu åker jag bort i helgen och tänker på annat. Sen tänker nå testa på måndag igen, dag 8 :)

Önskar er en bra helg tjejer:)

Åh, håller verkligen tummarna för dig! Måndag är snart här!! Trevlig helg!
  • STHLMivf17
    alade skrev 2017-05-26 13:50:51 följande:
    Som jag har förstått det går det inte att påverka hårda ägg. Hoppas att sommaren blir så kort och skön som den kan bli!
    Okej, tack!
    Men när man gör icsi spelar det väl ingen roll om skalet är hårt? För då får den ju hjälp med penetreringen?
  • STHLMivf17
    alade skrev 2017-05-26 14:05:00 följande:
    Vi fick det beskedet i början av april och vi hann påbörja nytt försök nu i maj. Har äggplock på tisdag och vi ska göra icsi på alla ägg. Är minst sagt nervös inför det här försöket, men vi hoppas verkligen på att få en återföring denna gång. Annars testar vi igen efter sommaruppehållet.

Jag hoppas att ingen av oss ska behöva göra det här fler gånger, men det kändes ändå skönt att veta att vi inte "slösat" ett försök utan har våra tre kvar.
    Jag ska tänka på dig på tisdag, hoppas att äggplocket går smärtfritt och att det blir många fina ägg!
    Vad skönt att ni får göra en omgång innan sommaruppehållet, hoppas verkligen att det fastnar och stannar hos er <3
  • STHLMivf17
    alade skrev 2017-05-26 14:53:52 följande:
    Tack snälla!

Utifrån hur det var sist blir det knappast smärtfritt på tisdag, men det spelar mindre roll. Vi kommer att få färre ägg denna gång jämfört med sist, men jag mår bättre på den här mängden hormon så det känns bra.
    Fy, ja mitt uttag var inte heller så kul, men det berodde på att jag reagerade starkt på smärtlindringen. Om du kan yoga innan eller slappna av på något annat sätt så kanske det kan lugna kroppen och därmed spänningar och smärta.
    Hur hög dos får du nu? Jag fick gonal-f 150 genom hela.
  • STHLMivf17

Hej tjejer,
    Helt otroligt hur mycket som händer när man varit borta ett par dagar! :)
    Stort grattis till alla er som plussat! Och till er som inte plussat och istället fått mens lider jag verkligen med. Så tråkigt. Men vi måste fortsätta kämpa.
    Vi fick ju börja om efter att inget av våra 16 ägg blivit befruktade. Var tillbaka på kliniken för att kolla slemhinnan, allt hade återgått fint så vi fick börja om _direkt_ med sprutor trots att min mens redan passerat och tagit slut. Så, here we go again. Lite oväntat. Sprutomgång två inledd och planerat äggplock den 21:a. Sedan kommer de (om det blir något den här omgången) frysas och insättning efter sommaren. Just nu ser jag bara detta som ett projekt och en fas vi ska gå igenom. Jag gillar inte sprutorna, men det är värre för min man nu när vi vet att orsaken till vår barnlöshet beror på att spermierna inte kan ta sig in i ägget. Han är rätt deppig stundvis. Hur har era män reagerat som ska göra icsi? Alade, det känns som att vi ligger varann närmast i tid just nu. Jag är på sprutdag 2. Någon annan i närheten?

• STHLMivf17
    alade skrev 2017-06-01 07:57:26 följande:
    Oj, vad oväntat och bra att ni får nytt försök så snart!

Vi vet ju inte om det är hårda äggskal eller knas med spermierna som gör att inga ägg blev befruktade, så vi har nog reagerat ungefär likadant båda två. Sambon har i alla fall inte pratat med mig om att det känns värre än tidigare. Han är iofs inte den som vill prata så mycket om detta alls, utan håller det gärna på armlängds avstånd för att slippa må dåligt hela tiden.
    Ja jag känner igen det där. Man lägger locket på för att slippa tänka på det.
    Men oavsett är det skönt att vara igång igen när den första besvikelsen har lagt sig. Nu är det bara att fortsätta framåt! :)
    När har du äggplock?
  • STHLMivf17

Hej alla,
    Jag är inte lika aktiv på FL som många av er och det beror delvis på att vårt första försök misslyckades så vi fick börja om. Jag hamnade i osynk med de flesta som jag följt innan. Finns det någon i gruppen som ska få insättning först efter sommaruppehållet som vill följas åt? Vi hade vårt andra äggplock idag och ska köra på totalfrys eftersom jag har stor risk för överstimulering. Så, nu kan vi bara vänta och tänka att efter sommaren är det bara den trevliga delen av behandlingen som är kvar. Förutsatt att det blir något till frysen den här gången förstås. Det blir nu 50/50 kombinerad icsi och vanlig ivf för vår del, det var det som de rekommenderade trots att vanlig ivf misslyckades på 16 ägg förra gången. Känns både bra och dåligt men man måste lita på att de gör vad som är bäst. Gjorde äggplocket utan smärtlindring idag då jag tuppade av sist pga morfinet, eller kombinationen av alla läkemedel. Alla var jättegulliga och känner mig stolt över att ha klarat det på 2 alvedon. Nu är det dock sängläge.. :)

• STHLMivf17
    Villhabulle skrev 2017-06-12 18:43:56 följande:
    Hej. Vill bara säga att jag tycker du ska vara jättestolt!!! Skönt att ni kan frysa innan sommaren och sen veta att ni kan njuta av sommaren i vetskapen av att ni sätter igång direkt efter. Heja dig!!
    Tack för peppen!!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017