• STHLMivf17

Första gången IVF Maj 2017

Hej tjejer,
    Uppdatering efter dagens äggplock: Själva äggplocket gick bra, gjorde inte särskilt ont även om det verkligen inte var skönt. Jag hade förväntat mig något mycket värre. Däremot reagerade jag starkt på smärtlindringen, fick blodsockerfall och var rätt borta ett tag. Fick syrgas och dropp för att få upp vätskenivån. Jag hade bara druckit ett litet glas smoothie på morgonen, äggplocket var vid lunch, så inte så konstigt om kroppen sviktade efter att inte ha ätit mat sedan igår kväll.
    De fick ut 16 stora äggblåsor. Det fanns fler men de ville inte fortsätta eftersom jag blev så dålig. Efter vila ett par timmar och en macka känner jag mig normal igen. Fortfarande väldigt spänd i magen, men inte jätteont. Får se hur det blir när smärtlindringen släpper. Ska gå ut och lägga mig på en gräsmatta och vila i solen. Kram till er, hoppas ni mår bra!

• STHLMivf17
    A1987 skrev 2017-05-19 16:05:46 följande:
    Vad jag förstått kan det väll bli det iaf?

Jag kom precis hem från gynakuten. Blev fruktansvärt sjuk helt plötsligt! Efter blodprov och ul tyder allt på överstimulering och att jag blivit för torr. Så tydligen räcker det inte med att dricka ca 5liter om dagen :( Mätte midjemott och vägde mej. Några extra kilon hade jag inte fått, eller så har jag gått ner av allt vatten drickande :) midjemåttet är nästan +20cm och största delen av det har nog kommit idag! Kände mej på förmiddagen väldigt uppblåst, gick på toa men kissandet kändes som uv. Halv timma efter det kunde jag knappt gå! Lag mej ner på soffan och kunde inte röra mej utan att det tog otroligt ont!

Fick komma hem tillbaka, bara jag lovade dricka ännu mera än tidigare. Känns som jag snart drunknar inifrån! :D nu blir det iaf vila vila vila och ännu mera vatten!

Då får vi vara nervösa tillsammans i två veckor nu då! :)
    Fy så onehagligt. Vad gör man för åtgärder vid överstumimulering? Jag är högrisk så jag får vänta en månad på insättning. Hoppas du får vila i helgen och mår bättre snart.
  • STHLMivf17
    A1987 skrev 2017-05-19 19:03:11 följande:
    Som jag skrev tidigare, jag drog tydligen på mej denna jäkla överstimuleringen! Syntes det någon vätska i buken på dej? Hade ganska ont efter äggplock, fick gå som på nålar och fick lite svullnad i nedre magen framför allt. Magen kändes sjuk då jag tryckte lite här och var.

Fick insättning trots att det syntes vätska i buken redan vid äggplock. Just då var jag glad för insättning trots risken, men just nu önskar jag att jag skulle ha väntat tills fet :/

Ta det lugnt och drick massor! 5l var tydligen för lite för mej iaf.
    A1987, hur många blåsor fick de ut på dig? På mig tog de ut 16 (hade fler men jag fick ju avbryta uttaget) och då vågade de inte riska återföringen pga överstimulering. Känns som att de gör så olika beroende på vart man går. Hur ska man veta? :/
  • STHLMivf17
    A1987 skrev 2017-05-20 06:33:49 följande:
    Inget annat än vila och vätska. Vid behov smärtstillande. Börjar jag få tungt att andas eller får feber, då överväger dom att tappa ut vätskan.

Jag hade på sista kontrollen innan äggplock 22 blåsor som var mellan 10-24mm. Hade sen också flera under 10mm, men dom blev inte räknade. Dom fick ut 18 äggceller, 17st blev befruktade, 10st av bra kvalitet! Trodde dom skulle vara skräp allihopan med den mängden, men det var dom inte heller :)

Läste om ditt äggplock. Så obehaglit :( Jag började också blöda, men dom fick fixat det ganska fort. Var bara sambon som blev svag och fick lägga sej ner :D halvt roligt när sköterskorna är mera oroliga för hur han mår, än hur jag mådde av att ligga där och blöda :D
    Vad skönt att ni fick så många befruktade och dessutom av bra kvalitet!
    Kan inte låta bli att småle litegrann, varför är det alltid snubbarna som ska balla ur? :D Starkt gjort av dig. Hoppas du mår bra!
    Jag har mått bra igen sen efter äggplocket, var mest första kvällen som var lite känslig. Nu är jag precis som vanligt igen :)
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-21 15:32:30 följande:

Uppdatering!

Nu har jag varit och stoppat in en perfekt 5dagars blasto :) <3

2 åkte till frysen idag, och 3 st skulle odlas till imorgon och frysas då om de överlever:)

Allt gick bra och överföringen kändes inget alls. Så nu är jag officiellt ruvare! Så förväntansfull och glad. Testdag den 3 juni, om 13 dagar alltså. Men jag kan garantera att ja kommer testa innan dess haha :D

Hur går det för er? :)

Så himla härligt att läsa! Stort grattis och vad skönt att det gick bra :) nu får ni bara vänta.. Jag är lite avis på er som får sätta in direkt, mina ska ju frysas först, men snart så. En månad går snabbt. Right behind you ;)
    Grattis igen!!
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-21 17:44:20 följande:
    Skönt att du är tillbaka som vanligt igen.

Jag känner mig oxå som vanligt, magen gör inte alls ont och insättningen va en lätt match, kändes inte ens. Så det va skönt:) hur går det med din mage och eventuell överstimulering? Är det bekräftat att det blir insättning om en månad ellee hur blev det? :) hoppas du fortsätter må bra i denna resa:)
    Ja alltså jag är så glad för er! Tänk, nu är den där inne :)
    Vi beslutade att vänta en månad redan innan uttaget. Jag hade svarat så bra på sprutorna och det var full aktivitet där inne. Kliniken jag går hos verkar väldigt försiktiga och det verkar vara någon sorts "prestige" att ha noll överstimuleringar, så, vi får snällt vänta :)
    Men, men, jag ska dricka bubbel och fira att sommaren äntligen är här. Sen lagom till midsommar blir det vatten i glasen ;)
    Jag mår jättebra, något svullen fortfarande men har inte det minsta ont. Längtar ihjäl mig efter insättningen och väntar med spänning på frysbrevet där vi får reultatet efter äggplocket.
  • STHLMivf17

Uppdatering;
    Igår fick jag en tidig mens och ringde direkt till kliniken för att förbereda insättningen efter totalfrys (vi hade ju äggplock förra veckan, 16 st). Fick då veta att INGET av alla våra fina ägg hade befruktats. Blev så otroligt ledsen! :(
    Detta är alltså anledningen till alla år av barnlöshet. Spermierna "orkar" typ inte ta sig in i ägget. Varför kollar de inte sånt vid spermaprovet? Känns uppgivet och så oerhört förlegat att kvinnan ska gå igenom alla möjliga olika tester och behandlingar men spermierna verkar inte utredas något särskilt. Känner mig så oerhört lurad. Svårt att vara positiv just nu. Även om vi har 2 "gratis" försök kvar så är det ju ibte skitroligt att börja om igen. Och hinner dessutom inte göra något förrän efter sommaren. Skit också.

• STHLMivf17
    Jangeles skrev 2017-05-25 15:31:07 följande:
    Men oj vad ledsamt att läsa, då ni fick ut så många ägg också :(

Vilken klinik går ni hos? Hur länge har ni varit barnlösa?

För oss gjorde dom vanlig ivf på 50 % och icsi på 50% eftersom att vi som sköterskan beskrev de " varit barnlösa ett tag".

Försök att ladda om och vila i sommar, nästa gång borde ni ju få göra icsi, tänk vilket gäng med embryon ni kan få då<3
    Tack, ja det är inte mycket annat att göra än att börja om. Idag känns det lite bättre när vi har hunnit smälta beskedet.
    Vi går på sthlm ivf som vi ändå är nöjda med. Er klinik var ju smarta och gjorde några icsi på en gång, det blir det för oss nästa gång. Hade önskat att de gjort det från början såklart. Vi har varit barnlösa i ca 2 år, ingen av oss har barn sedan tidigare.
    Ska peppa inför nästa om gång. Tack <3
  • STHLMivf17
    Sophiasophia skrev 2017-05-25 16:31:17 följande:
    Ok, vad tungt! Är spermierna svaga eller skalen på äggen hårda?

Har ni fått besked om när ni ska köra andra omgången?
    Vi har inte fått veta något särskilt mer än att inget blev befruktat och att det blir icsi nästa gång. Kan man göra något om skalet är för hårt? Typ ändra kosten eller något?
    Spermierna hade bra rörlighet och var något färre till antalet, dock inget alarmerande.
    Nästa tillfälle blir efter sommaren. Så, jag får försöka njuta av sommaren och för en gångs skull hoppas jag att den går snabbt ;)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017