• STHLMivf17

Första gången IVF Maj 2017

Rosenblad skrev 2017-05-02 11:16:44 följande:
    Hej, ja man får försöka se något positivt iallafall, att man inte är ensam även om det känns som de ibland :)

Så borde vi också tänka men jag har jätte svårt för de.. Ser det som "nu eller aldrig" pga sommarstängt men så är de ju självklar inte och vist hade de varit skönt att kunna koppla bort bebisverkstaden ett tag och ändå veta att man kommer få hjälp snart. Lite så är det just nu för oss, vi kunde ju inte börja direkt vid förra mensen eftersom de var fullbokade så vi hann inte ha vårat möte innan. Så just nu hade jag en "onödig" ägglossning, vist vi har ju haft sex tre gånger runt äl och jag har tagit två äl test bara för att kunna räkna ut ungefär när mensen kommer men det har varit spontan sex och ingen tvång. Min fästman har aldrig haft så lätt som nu, tidigare har han fått prestationsångest men den är som bortblåst nu! Så vi bara väntar på mensen nu. Men vi har lagt allt i deras händer nu, vi känner att vi har gjort vårt. Och det är en skön känsla och blir det inget nu så ska jag försöka tänka som dig så vi inte känner stress under sommaren för vi kan ju faktiskt inte göra mer än att vänta och hjälp får vi ju :) Ah denna väntan hela tiden haha.. det är allt man gör!

Vi kör korta programmet och vi har inga kända fel på någon av oss. Det bara funkar inte. Jag är 28år och min fästman 30år. Hur gamla är ni?
    Nä, precis, man kan inte göra annat än att vänta :)
    Förstår dock att det var frustrerande med en "onödig" ägglossning.. suck. Månaderna bara går och går känns det som ibland. Men snart så är det dags!
    Jag är 32, min man är 40. Vi börjar med gonal-f, skulle ni köra samma?
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-02 10:25:12 följande:

välkommen! :) 

Jag började med sprutorna igår, kanske du redan läst allting här ovan, men jag va riktigt nervös. Min sambo fick ta sprutan på mig för jag vågade inte själv, gillar inte riktigt dehär med sprutor osv, men de gick bra. kändes inte alls.. Så nu är vi igång på riktigt vi med. Känns både spännande, roligt, och ledsamt på samma gång.. Så mycket känslor! 

Men de ska bli bra hoppas jag., Kör du oxå korta protokollet? 

Jag ringde kliniken imorse och meddelade att jag börjat med sprutorna igår, så jag ska ta blodprov redan på torsdag då jag har stor risk att bli överstimulerad (Mycket ägg), och sedan blir ultraljud förmodligen på måndag.. Äggplock är bokat till v 20 om allting går som det ska fram tills dess... Är super förväntansfull och spänd inför detta. Jag vill så gärna att allting ska gå som det ska. 

Är du oxå nervös? Är det första gången ni gör ivf oxå? Något barn sedan tidigare?

Grattis till att ni är igång! Jag var borta från FL ett par dagar men här har det hänt grejer ser jag :)
    Vad skönt att du inte hade ont av första sprutan. Känner mig lite nervös faktiskt nu när det närmar sig.. är egentligen mest oroad för överstimuleringen.
    Håller tummarna för att allt går som det ska för dig. Ska läsa vidare allt det jag missat här i tråden.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-02 13:13:15 följande:

Precis den frågan ställde jag till kliniken förra veckan då jag hade beräknat mens på valborg, och jag ville inte att de skulle bli fel, och eftersom de va röda dagar när den va beräknad så frågade jag innan.. nu är de såklart individuellt allting, men jag fick iallafall till svar att om jag tex får lite mens på kvällen, och tex litegrann bara, så skulle jag räkna DAGEN EFTER det som dag 1 på mensen. Alltså är dag 1 på mensen den dagen där det är fart på riktigt i mensen. Men om du tex får mens rejält idag, så är idag dag 1.. men om du får mens i em och lite ljust oså bara, så är dag i på mensen imorgon. förstår du? 

Det svaret fick iallafall jag, men om jag va du skulle jag ringa till din klinik och dubbelkolla med dom, eftersom allting är så individuellt :)  

Vad bra att ni tog upp just detta. Fick precis samma tanke och antar att min mens kommer igång och räknas från imorgon då :)
    Tack!!
  • STHLMivf17
    Niinja skrev 2017-05-03 12:32:55 följande:

Dags för första sprutan ikväll. Men imorgon ska jag på jobbresa, tor till fre och bo på hotell. Känns lite meckigt eftersom sprutan ska förvaras i kylen. Jag åker tidigt på morgonen men kommer inte till hotellrum fören på kvällen, finns eventuellt tillgång till kyl på arbetsplatsen/erna. Jag får nog försöka lösa det med kylväska men känns inte optimalt :/

Min sköterska sa att det gick bra att ha den framme några timmar om man skulle resa och att det inte är någon fara med det. Jag fick svaret att i Sverige rekommenderas "både hänglsen och livrem" i alla våra rekommendationer, så det verkade inte vara så extremt noga på nån dag. De flesta hotellrum har ju en minibar, du får väl lägga in den där och sätta ett alarm så att du inte glömmer den när du åker :) Hoppas att det går bra, förstår dock att det känns meckigt..
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-03 17:11:21 följande:

Spännande för er som börjar med sprutor! Jag har sprutat i 6 dagar och det har gått bättre än förväntat.

Idag har jag varit och tagit blodprov och gjort ultraljud. Min klinik vill att äggblåsorna ska vara 18-20 mm innan de plockar dem, och mina var ca 9-13 mm. Jag får därför öka dosen gonal f från 250 till 300 och spruta till och med söndag och sen ny undersökning då. Känns i alla fall skönt att det fanns äggblåsor och att vi är på god väg.

Vad skönt att ni har äggblåsor och att de växer! Jag gläds med dig att dina biverkningar verkar ha varit nästintill obefintliga och känner mig mindre oroad när jag läser detta. Bra att de är noga med måtten även om ni får fortsätta ett par dagar till. Heja! Jag är en vecka bakom dig och följer dig med spänning :)
  • STHLMivf17
    Niinja skrev 2017-05-03 20:47:51 följande:

Precis, det tänkte jag fråga er. Hur har ni gjort, har ni berättat för andra? Chef,kollegor, vänner, familj?

Vi har berättat för chef, min familj och nära vänner men inte för övriga kollegor och andra.

Nu är första sprutan tagen. Hoppas jag också slipper biverkningar. Speciellt för sambon skull, han är helt slut redan innan sprutorna av mitt humör.

Jag har inte berättat på jobbet. Vi har så mycket som händer på jobbet och om det inte skulle funka skulle det kännas ännu värre. Mest är nog för att reaktionen från de flesta är "åh, vad kul, då är du gravid nästa månad". Det är ju liksom inte så det funkar tyvärr..
    om biverkningarna från sprutorna inte märks tänker jag nog hålla det för mig själv och göra "ärenden" på lunchen. Våra typ 2 närmsta vänner vet, men inte vår familj.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-03 23:18:01 följande:
    Ja nu är jag igång. Tagit tredje sprutan ikväll nu. Och som du kanske läst vid dedär laget så är de dags för blodprov imorgon bitti. Sen ringer dom mig på fredag morgon om hur de ser ut. Hoppas såklart att de ser bra ut, men ja kan inte låta bli att tänka att tänk om de inte ser bra ut? Om de ser att ja redan är på väg att bli överstimulerad, va händer då?? Nått du hört? :)

Är mensen på g åt dig eller hur ser de ut? För visst skulle du få den på fredag eller hur var det? :)
    Så spännande!!
    Om du blir överstimulerad tror jag att de antingen avbryter eller tar ägglossningssprutan tidigare. Det är så jag minns förklaringen, men jag kan ha fel. Kolla imorgon när du tar blodprovet vad som händer. Vår dos är ju satt på lägsta så du behöver nog inte oroa dig. Det verkar vara lite "prestige" i att ha noll antal överstimulerade patienter :)
    Mensen är definitivt på G, hade lite blodiga flytningar igår, inget idag, men säkert imorrn eller lördag. Hoppas på imorrn så att vi kan komma igång nån gång och få det överstökat ;)
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-04 17:30:20 följande:
    STHLMivf17 skrev 2017-05-03 22:38:02 följande:

Vad skönt att ni har äggblåsor och att de växer! Jag gläds med dig att dina biverkningar verkar ha varit nästintill obefintliga och känner mig mindre oroad när jag läser detta. Bra att de är noga med måtten även om ni får fortsätta ett par dagar till. Heja! Jag är en vecka bakom dig och följer dig med spänning :)

Ja jätteskönt!

Ja det enda jag har problem med nu är illamående på morgonen, och lite körigt i magen. Humörmässigt har jag inte märkt nåt, och inte heller min man (om det nu bara inte är så att han inte vågar berätta det :)).

Har du fått börja med sprutorna nu eller hur ligger ni till?
    Haha, nej din man kanske gör bäst i att försöka vara cool och inte anmärka på ditt humör ;)
    Har fått sprutorna och väntar på mensen som förhoppningsvis kommer imorgon, ska ringa kliniken och fråga när jag ska börja, tror de sa mensdag 2 eller 3 för start med sprutor.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-04 19:57:44 följande:
    Har skickat in blodprovet imorse med expresspost . Har 10 mil enkel resa till kliniken så dom tyckte att jag kunde skicka det på posten istället för att åka hela vägen imorgon när jag ändå förmodligen måste dit på måndag oxå på ul. Dom ringer imorgon fm/dag för att meddela hur provet set ut... håll tummarna åt mig att de ser bra ut! :)

Spännande att mensen snart är igång, det betyder att du oxå får börja med sprutorna snart!! Så skönt. Kommer gå bra! :) min sambo har fortfarande sprutorna på mig, vågar inte själv fast ja vet nu att de inte gör ont. Haha :)

Och imorse tog han blodprovet på mig oxå, fick hämta grejer på vårdcentralen så gjorde vi de imorse innan jobbet. Smidigt att ha en karl som jobbar inom vården i dessa sammanhang måste ja säga :)
    Men gud så skönt att han kan ta sprutor och blodprover på dig! Hur var provet, har du fått svar?
    Mensen kom idag! Ringde kliniken i morse och ska börja med sprutor på söndag. Sedan behöver jag komma in redan nästa fredag för blodprov för att se att det inte är överstimulerat, låg precis i skarven men de vågar inte vänta till måndagen efter helgen. Känns ändå tryggt, även om det blir mer spring från jobbet fram och tillbaka.. som tur är har jag inte 10 mil till kliniken, men det tar nästan en timme ändå med all trafik.. tack för peppen, känner mig laddad! :)
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-04 19:59:55 följande:

Någon mer än mig som ser ut som en prickig korv efter sprutorna på magen?

Man har ju endel kvar att ta, så jag antar att de kommer se lagomt kul ut innan man är klar med detta :)

Hur går det för er andra?

Åh, just prickig-korv-delen ser jag inte fram emot. Hahha, tur att det inte är badsäsong ännu, jag kommer se exakt likadan ut. Har ytliga blodkärl och får lätt oförklarliga blåmärken, så jag kommer säkert vara både blå och prickig ;)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017