• alade

Första gången IVF Maj 2017

Sophiasophia skrev 2017-05-30 12:51:37 följande:

Wow, vad härligt!! Vad skönt att det känns så bra oxå! Hoppas många blir normalbefruktade :)

Tack för pepp, både du och alla andra!

Det blir icsi på alla ägg som är mogna, jag hoppas att de ska komma igång och dela sig som de ska så att vi får något tillbaka på fredag
  • alade
    Anonym (Kim) skrev 2017-05-30 19:09:47 följande:

Om jag ska vara ärlig så har jag absolut ingen aning. Jag har inte fått någon information alls nästan. Dem skicka hem lite papper där det stod vilka dagar jag ska ta sprutorna men ja förstår ändå inte då det inte står hur länge jag ska ta dem. Tror jag måste åka till dem och fråga hur jag ska göra så att det inte blir fel.

Jag håller med dig, man blir glad av att gå in och läsa i den här tråden när man ser att någon har plussat för man vet själv hur mycket man har gått igenom fram tills idag. Hur ledsen man blir varje månad när mensen kommer osv..

Om det bara är sprutor är det korta programmet. Det långa börjar med några veckors nedreglering med nässpray innan sprutorna är aktuella. Hur många dagar man sprutar beror på hur kroppen svarat på hormonerna och det brukar de kolla med ultraljud och på vissa ställen verkar man också ge blodprov. Efter att de kollat får man veta om doserna ska ändras på något sätt och hur länge man ska hålla på, datum för äggplock osv.

Om du inte fått den informationen är det nog bra att ta kontakt med kliniken för att reda ut allt!
  • alade

Jag har jobbat efter äggplock, så snart jag mår bra nog att göra det. Jag hoppas på att jobba imorgon med äggplock idag. Jag har förberett de som behöver veta på jobbet (chef, vikarieansvarig) innan, men det det som planerade sjukdagar snarare än semester/ledighet. Jag gör ett medicinskt ingrepp och det anser jag vara likställt med en annan liten operation. Om fler dagar behövs pga smärta ringer jag in dem allt eftersom.

Vid återföring gör det inte ont och jag är borta från jobbet bara den tid jag behöver vara på sjukhuset och restiden.

Men då jobbar jag ett par mil från mitt sjukhus och bor bara några minuter från det så jag tar det lite som det kommer och det är lättare än om jag skulle haft långt. Jag har en bekant som skulle åka närmare 50 mil till Umeå för äggplock och återföring och då tog de ledigt och bodde kvar de dagar dom behövdes för att fixa allt i ett svep.

• alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-31 22:44:17 följande:

Hej tjejer,

Helt otroligt hur mycket som händer när man varit borta ett par dagar! :)

Stort grattis till alla er som plussat! Och till er som inte plussat och istället fått mens lider jag verkligen med. Så tråkigt. Men vi måste fortsätta kämpa.

Vi fick ju börja om efter att inget av våra 16 ägg blivit befruktade. Var tillbaka på kliniken för att kolla slemhinnan, allt hade återgått fint så vi fick börja om _direkt_ med sprutor trots att min mens redan passerat och tagit slut. Så, here we go again. Lite oväntat. Sprutomgång två inledd och planerat äggplock den 21:a. Sedan kommer de (om det blir något den här omgången) frysas och insättning efter sommaren. Just nu ser jag bara detta som ett projekt och en fas vi ska gå igenom. Jag gillar inte sprutorna, men det är värre för min man nu när vi vet att orsaken till vår barnlöshet beror på att spermierna inte kan ta sig in i ägget. Han är rätt deppig stundvis. Hur har era män reagerat som ska göra icsi? Alade, det känns som att vi ligger varann närmast i tid just nu. Jag är på sprutdag 2. Någon annan i närheten?

Oj, vad oväntat och bra att ni får nytt försök så snart!

Vi vet ju inte om det är hårda äggskal eller knas med spermierna som gör att inga ägg blev befruktade, så vi har nog reagerat ungefär likadant båda två. Sambon har i alla fall inte pratat med mig om att det känns värre än tidigare. Han är iofs inte den som vill prata så mycket om detta alls, utan håller det gärna på armlängds avstånd för att slippa må dåligt hela tiden.
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-06-01 18:35:10 följande:

Ja jag känner igen det där. Man lägger locket på för att slippa tänka på det.

Men oavsett är det skönt att vara igång igen när den första besvikelsen har lagt sig. Nu är det bara att fortsätta framåt! :)

När har du äggplock?

Jag hade äggplock i tisdags. 9 ägg blev det. De har tack och lov inte hört av sig, så jag antar att tiden för återföring imorgon klockan 13 gäller. Ska bli spännande!

Har du plock nästa vecka?
  • alade

ET idag av ett toppembryo på tre dagar.

Vi plockade 10 ägg, 9 var mogna och var med om ICSI, 6 av dem blev befruktade. Ett är i mig nu, två i frysen och tre odlas vidare till måndag. Eventuella överlevare då hamnar i frysen de med.

Jag är så glad att jag bara gråter hela tiden. Fattar inte hur min kväll på jobbet ska bli med tanke på det

• alade
    Villhabulle skrev 2017-06-03 12:55:50 följande:

Då ligger du typ en dag före mig :) vi får hålla tummarna för varandra !

Absolut!
  • alade

En nyfiken fråga till er som inte vill berätta för era partners direkt - varför inte? Jag skulle aldrig ta ett graviditetstest utan att min sambo är med för att kolla resultatet. Han längtar precis lika mycket som jag gör och ser fram emot testdagen jättemycket. Han skulle antagligen bli ledsen om jag höll något hemligt för honom, bra som dåligt, när det kommer till detta. Och vore jag den som är "passiv" partner vid ivf skulle jag känna likadant.

Nu låter det anklagande, i text och hårt som det ofta blir, men jag menar inte att döma någons sätt. Alla gör det som de finner bäst och jag vill inte lägga mig i. Jag är bara genuint nyfiken på hur ni tänker kring det.

• alade

Tillägg:

Jag vill nog prata om det inte minst för att något kan gå snett - jag vill göra och sörja ihop i sådana fall.

• alade
    Sophiasophia skrev 2017-06-07 06:33:48 följande:

Sitter och skakar av rädsla. Idag var det en liiiten prick med blod på applikatorn när jag tog lutinus imorse.

Jag hade JUST hunnit glädja mig över att det digitala testet slagit om till 2-3 veckor.

Fan fan fan.

Det är väldigt, väldigt vanligt. Oftast verkar det vara pga sköra slemhinnor eftersom lutinus ger det sim biverkning. Testa att skippa den hårda applikatorn ett par dagar och använd fingret, så minskar du risken för att börja blöda av att den skrapar i någonstans.

Och även om det skulle vara från livmodern är det också jättevanligt i början av en graviditet. Det behöver inte betyda något dåligt alls.

Men tro mig, jag förstår att du är rädd och orolig! Jag hoppas att allt går bra!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017