• alade

Första gången IVF Maj 2017

Sophiasophia skrev 2017-05-20 07:48:11 följande:

En fråga. Jag har fått tid för äggåterföring på mån, i mina papper står det oxå att jag ska börja med lutinus på måndag (som jag ska ta morgon, lunch och kväll). Men jag blir lite förvirrad om jag ska ta dem på morgonen och lunchen på måndag oxå, alltså innan äggåterföringen som sker kl 14.

Jag tog lutinus fram till vecka 34 i min förra graviditet och vet att det oftast blir en "smet" kvar vid livmodertappen. Spontant tänker jag att detta inte är optimalt vid insättningen?!

Har ni tagit lutinus i n n a n återföringen?

Jag skulle ta det från morgonen innan ET och hade tiden på eftermiddagen. Jag har hört vänner som börjat direkt efter äggplock också. Så det verkar vara standard att börja innan återföring.
  • alade
    Sophiasophia skrev 2017-05-20 11:35:41 följande:

Ah, tog du inte mitt på dagen den dagen då alltså? Jag kanske ska ringa på morgonen och dubbelkolla.

Jag skrev fel, sorry. Jag tog från morgonen dagen innan ET. Jag blev uppringd mitt på dagen samma dag (dagen innan återföring) och fick veta att inga ägg blivit befruktade så jag slutade med Lutinus direkt då. Annars hade jag tagit samma tider som vanligt, vilket för mig var kl 6, 14 och 22.
  • alade

...och det innebär att jag hade tagit på morgonen, men inte mitt på dagen, om det hade blivit en återföring. Den mitt på dagen låg efter min inbokade tid.

Men jag fick bara information om när jag skulle starta upp med Lutinus och inget om uppehåll vid ET eller nåt sånt.

• alade

VUL idag för att kolla till äggen. 7 ägg har växt till som de ska och några mindre som skulle kunna hinna ifatt med lite tur. Fortsätter med samma dos av allt och så är det äggplock på tisdag. Icsi på alla ägg. Jag är redan orolig inför hur det ska gå... Samtalet sist om att inga ägg blivit befruktade var otroligt tufft att få, även om vi räknade första omgången lite som ett test. Men med 16 mogna ägg räknade jag verkligen med att få något tillbaka.

• alade
    CazaAzur skrev 2017-05-25 10:56:31 följande:

Samma sak hände oss med första omgången, inga ägg blev befruktade! Andra omgången med bättre protokoll och icsi, fick vi 9 ägg varav 8 befruktade, 5 var mycket bra, varav ett lite extra bra som jag får idag   Det är verkligen så att första IVF är ett test! 

Lycka till med äggplocket!!

Tack så mycket!

Fint att få lite pepp av någon som testat exakt samma sak. Det gör mig glad att ni verkar ha fått bra utdelning av icsi!
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-25 14:59:52 följande:

Uppdatering;

Igår fick jag en tidig mens och ringde direkt till kliniken för att förbereda insättningen efter totalfrys (vi hade ju äggplock förra veckan, 16 st). Fick då veta att INGET av alla våra fina ägg hade befruktats. Blev så otroligt ledsen! :(

Detta är alltså anledningen till alla år av barnlöshet. Spermierna "orkar" typ inte ta sig in i ägget. Varför kollar de inte sånt vid spermaprovet? Känns uppgivet och så oerhört förlegat att kvinnan ska gå igenom alla möjliga olika tester och behandlingar men spermierna verkar inte utredas något särskilt. Känner mig så oerhört lurad. Svårt att vara positiv just nu. Även om vi har 2 "gratis" försök kvar så är det ju ibte skitroligt att börja om igen. Och hinner dessutom inte göra något förrän efter sommaren. Skit också.

Jag har ju varit med om samma sak (fast utan totalfrys), med 16 mogna ägg vid plocket. Det är supertungt besked och jag beklagar att ni behövt få det!

Jag fick förklaringen av läkaren vi träffade sist att det inte går att se om äggskalet är hårt/spermierna inte kan penetrera utan att testa det. Och eftersom "vanlig" befruktning är att föredra gör man det första gången om inget är tydligt fel med spermierna. Förmågan att ta sig igenom äggskalet är tyvärr inget som syns vid mikroskopisk undersökning...

Men är du säker på att det räknas som försök utan återföring? Vi gör genom landstinget och då vi inte fick något tillbaka har vi alla tre försök kvar.
  • alade

Jag har berättat för familjen, min chef, schemaansvarig på jobbet och ett par vänner. I övrigt har jag inte sagt mycket denna omgång. När jag och exet gjorde behandlingar var jag helt öppen med alla på mitt jobb och typ hela släkten, eftersom det påverkade mig så otroligt mycket psykiskt och folk var oroliga för mig. Det jobbiga med att "alla" visste var också att de då väntar på att se/höra om en graviditet inom kort. Man ser hur en del försöker räkna ut om det lyckats eller ej och vissa frågar rakt ut. Fördelarna övervägde ändå där och då. Hade jag blivit gravid och fått missfall (igen) hade jag antagligen blivit sjukskriven pga depression så det kändes som att folk hellre skulle veta innan.

Idag mår jag bättre psykiskt och det påverkar inte mina kollegor på samma sätt, så jag håller det på en need-to-know-basis där. Familjen vill jag ha bakom mig, för hittills när det gått åt skogen har jag behövt dem att gråta ut hos. Skulle jag bli gravid får de veta direkt, för ett eventuellt missfall får de ändå reda på.

• alade
    kastrullen skrev 2017-05-26 12:58:53 följande:

Blev lite knäckt när första morgontestet var svagare än em-testet dagen innan, men nu verkar det ju vara så varje dag. Jag börjar nästan känna mig lite läskigt positiv. Hoppas det håller i sig :)

Ärligt menad fråga: Varför testar du så ofta? Vad är det du tänker ska hända från morgon till eftermiddag?
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 13:39:50 följande:

Vi har inte fått veta något särskilt mer än att inget blev befruktat och att det blir icsi nästa gång. Kan man göra något om skalet är för hårt? Typ ändra kosten eller något?

Spermierna hade bra rörlighet och var något färre till antalet, dock inget alarmerande.

Nästa tillfälle blir efter sommaren. Så, jag får försöka njuta av sommaren och för en gångs skull hoppas jag att den går snabbt ;)

Som jag har förstått det går det inte att påverka hårda ägg. Hoppas att sommaren blir så kort och skön som den kan bli!
  • alade
    kastrullen skrev 2017-05-26 13:36:17 följande:

Att det ska försvinna, bli negativt/svagare, att jag inbillat mig. Första eftermiddagen var för att jag beställt nya stickor och ville prova hur starkt för jämförelse. Det var inte det bästa beslutet, för sedan när jag testade mig på morgonen var det svagare än dagen innan och då blev jag orolig. Nu när jag sett att jag kanske har starkare test på em/kväll så är det inte så stressande längre.

Jag är sån som person, oroar mig mycket i onödan :) dubbelkollar allt (bokade tider, tågbiljetter, instruktioner, när jag låser bilen/dörren) och kräver ofta att min man som aldrig oroar sig dubbelkollar mig. Under den här behandlingen har jag varit extrem.

Tack för svar!

Jag hoppas att du kan slippa din oro och att du kan njuta av graviditeten! :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017