STHLMivf17 skrev 2017-05-25 14:59:52 följande:
Uppdatering;
Igår fick jag en tidig mens och ringde direkt till kliniken för att förbereda insättningen efter totalfrys (vi hade ju äggplock förra veckan, 16 st). Fick då veta att INGET av alla våra fina ägg hade befruktats. Blev så otroligt ledsen! :(
Detta är alltså anledningen till alla år av barnlöshet. Spermierna "orkar" typ inte ta sig in i ägget. Varför kollar de inte sånt vid spermaprovet? Känns uppgivet och så oerhört förlegat att kvinnan ska gå igenom alla möjliga olika tester och behandlingar men spermierna verkar inte utredas något särskilt. Känner mig så oerhört lurad. Svårt att vara positiv just nu. Även om vi har 2 "gratis" försök kvar så är det ju ibte skitroligt att börja om igen. Och hinner dessutom inte göra något förrän efter sommaren. Skit också.
Jag har ju varit med om samma sak (fast utan totalfrys), med 16 mogna ägg vid plocket. Det är supertungt besked och jag beklagar att ni behövt få det!
Jag fick förklaringen av läkaren vi träffade sist att det inte går att se om äggskalet är hårt/spermierna inte kan penetrera utan att testa det. Och eftersom "vanlig" befruktning är att föredra gör man det första gången om inget är tydligt fel med spermierna. Förmågan att ta sig igenom äggskalet är tyvärr inget som syns vid mikroskopisk undersökning...
Men är du säker på att det räknas som försök utan återföring? Vi gör genom landstinget och då vi inte fick något tillbaka har vi alla tre försök kvar.