• Anonym (Katt)

Ensam vårdnad och umgänge.

Vi håller på att skiljas. Jag fick frivilligt ensam vårdnad när vi skickade in papper om skilsmässa.

Pappan har stuckit och kommit och gått som ett jävla hotell här. Har nu varit borta helt i över en vecka och vägrar prata om något.

Igår skrev han att han ville träffa sitt barn och jag sa att han är välkommen hit. Men då ville han inte träffa mig och tyckte jag skulle gå. Då han använt droger nyligen (anledningen till skilsmässan) sa jag att han kan få träffa barnet ensam när han visat att han är drogfri med dokument och tills dess får han träffa barnet här.

Är jag orimlig?

Barnet är alltså bara ett år och har inte träffat honom mer än enstaka dagar på flera veckor nu.

Har jag rätt att neka honom träffa barnet nu när inget umgänge är bestämt? Han vägrar ju även prata med mig.

Jag vill gärna att han ska träffa sitt barn men då får han visa att han är helt drogfri på papper. Tills dess kan de träffas här när jag är hemma.

Hur gör man i en sån här situation?

• Svar på tråden Ensam vårdnad och umgänge.
  • Anonym (juste)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-19 09:55:26 följande:
    Är du säker på detta? Vill ju inte få detta emot mig senare om han redan nu är drogfri men jag nekar honom att ha sitt barn ensam? Jag vill ju ha bevis på drogfrihet då han kört bil med barnet påverkad tidigare.
    Nej, det stämmer inte helt. Att man har ensam vårdnad betyder inte att man bestämmer över umgänget. Däremot så är det osm jag skrivit tidigare till dig att du har en skyldighet att skydda ditt barn och att pappan har missbruksproblem är en helt rimlig anledning för dig att kräva bevis för att han är drogfri för att han ska få ha umgänge ensam. Du har också fullgjort dina skyldigheter genom att erbjuda umgänge hos dig så länge han inte kan eller vill visa att han är drogfri.
  • Anonym (Katt)
    Anonym (juste) skrev 2017-03-19 09:59:03 följande:

Problemet med att du vill se dokumenterad drogfrihet är ju att ett sådant papper måste vara "färskt" varje gång för annars vet du ju inte att han verkligen inte är påverkad. Han kan ju ta ett test idag och ta droger imorgon innan han ska träffa sitt barn i övermorgon. Om du förstår? Det kan bli lite bökigt för i princip skulle han behöva lämna test varje gång samma dag han ska ha umgänge. Det kostar ju också en del.

Hur som helst så gör du rätt och dina krav är helt rimliga.

vad gäller den nya bebisen så har du automatiskt ensam vårdnad när den föds eftersom ni inte är gifta. I samband med att faderskapet undertecknas så fyller man också i om gemensam vårdnad och då låter du bara bli att kryssa i det så har du fortsatt ensam vårdnad. Det är inget du behöver ansöka om.

Vi är gifta när barnet föds eftersom en skilsmässa tar minst 6 mån när man har barn.

Det jag vill se papper på är dokumenterad drogfrihet under en tid, några veckor kanske, för sen ser jag ju om han är nypåverkad när han kommer annars.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-19 09:55:26 följande:

Är du säker på detta? Vill ju inte få detta emot mig senare om han redan nu är drogfri men jag nekar honom att ha sitt barn ensam? Jag vill ju ha bevis på drogfrihet då han kört bil med barnet påverkad tidigare.

Jag är helt säker. Däremot kan det naturligtvis ligga dig i fatet vid en eventuell rättsprocess om hn kan visa att du aktivt försöker förhindra umgänge. Se till att spara konversation där det framgår att du erbjuder honom att träffa ert barn hemma hos dig.

Hursomhelst är det INTE ett alternativ att lämna en aktiv missbrukare ensam med barnet, DET kanligga dig rejält i fatet vid en utredning då det skulle betraktas som bristande skyddsförmåga.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-19 10:04:47 följande:

Vi är gifta när barnet föds eftersom en skilsmässa tar minst 6 mån när man har barn.

Det jag vill se papper på är dokumenterad drogfrihet under en tid, några veckor kanske, för sen ser jag ju om han är nypåverkad när han kommer annars.

Vad har du för ytterligare nytta av papper om du kan se om han är påverkad?
  • Anonym (Katt)
    Anonym (undrar) skrev 2017-03-19 10:20:07 följande:

Vad har du för ytterligare nytta av papper om du kan se om han är påverkad?

En person som drogat stor del av sitt liv har svårt att hålla sig drogfri några veckor han denne inte aktivt jobbar för att vara drogfri. Han har alltså varit drogfri en längre period men fallit tillbaka.

Visar han papper på lite längre drogfrihet så vet jag att han jobbar på det. Visst kan man återfalla men skulle han vara påverkad skulle jag se det.

En aktiv missbrukare kan hålla sig drogfri och hämta barnet för att sen använda droger. Men är han drogfri sen en tid tillbaka är risken mycket mindre.
  • Anonym (typ samma stol)

Du är som förälder skyldig att skydda sitt barn vilket du gör. om du har ensam vårdnad eller inte har inget med umgänget att göra. För det fösta så är det inte ni som föräldrar som har rätt till umgänge utan umgänges rätten ligger på barnet.
    Finns inga krav på hur ett umgänge ska se ut.
    Tycker du ska prata med socialtjänsten. För umgänget skall vara under över vak tycker jag. sedan så är det nog så att dem behöver göra en utredning om inte han går med på det på en gång vill säga.

• Brumma
    Anonym (Soc.) skrev 2017-03-19 10:05:20 följande:

Jag är helt säker. Däremot kan det naturligtvis ligga dig i fatet vid en eventuell rättsprocess om hn kan visa att du aktivt försöker förhindra umgänge. Se till att spara konversation där det framgår att du erbjuder honom att träffa ert barn hemma hos dig.

Hursomhelst är det INTE ett alternativ att lämna en aktiv missbrukare ensam med barnet, DET kanligga dig rejält i fatet vid en utredning då det skulle betraktas som bristande skyddsförmåga.

Fast det är ju inte sant.

Är man ensam vårdnadshavare har man ändå skyldighet att arbeta för barnets rätt - dvs umgänge med sin andra förälder. Barnets rätt till umgänge PÅVERKAS INTE av att den ena föräldern inte har ngn vårdnad av barnet. Man har som vårdnadshavare INTE rätt att bestämma umgänge på egen hand.

Däremot har man som vårdnadshavare skyldighet att skydda sitt barn och om pappan utgör en fara för barnet skall TS inte låta honom träffa barnet utan övervakning.

TS - erbjud återigen - skriftligt - att pappan får komma och träffa barnet i din närvaro. Påtala att ni under samarbetsavtalet kan diskutera möjligheten av att ta in ngn som är med vid umgänge om han inte vill träffa dig.

Har du någon du litar på och som barnet känner? Mormor, farfar, nära vän? Kanske kan du erbjuda umgänge med en tredje part men att du själv inte närvarar.

Får jag fråga vilken sorts droger det gäller? Är han tung narkotikamissbrukare eller röker han på vid enstaka tillfällen? Det gör naturligtvis skillnad i om rätten ser ditt beslut som rättfärdigar eller som förhindrade av umgänge.
  • Anonym (Katt)
    Brumma skrev 2017-03-20 12:21:39 följande:

Fast det är ju inte sant.

Är man ensam vårdnadshavare har man ändå skyldighet att arbeta för barnets rätt - dvs umgänge med sin andra förälder. Barnets rätt till umgänge PÅVERKAS INTE av att den ena föräldern inte har ngn vårdnad av barnet. Man har som vårdnadshavare INTE rätt att bestämma umgänge på egen hand.

Däremot har man som vårdnadshavare skyldighet att skydda sitt barn och om pappan utgör en fara för barnet skall TS inte låta honom träffa barnet utan övervakning.

TS - erbjud återigen - skriftligt - att pappan får komma och träffa barnet i din närvaro. Påtala att ni under samarbetsavtalet kan diskutera möjligheten av att ta in ngn som är med vid umgänge om han inte vill träffa dig.

Har du någon du litar på och som barnet känner? Mormor, farfar, nära vän? Kanske kan du erbjuda umgänge med en tredje part men att du själv inte närvarar.

Får jag fråga vilken sorts droger det gäller? Är han tung narkotikamissbrukare eller röker han på vid enstaka tillfällen? Det gör naturligtvis skillnad i om rätten ser ditt beslut som rättfärdigar eller som förhindrade av umgänge.

Vi ska förhoppningsvis träffas imorgon och prata.

Han är så manipulativ att han kan få vem som helst att tro att jag hittat på allt om droger. Hans beteende att sticka talar ju till min fördel men han har fått starka mediciner på recept och överdoserar dessa. Sen röker han även på och tar andra saker om man har möjlighet. Men nu i denna situation tror jag han håller sig till tablettmissbruk så att jag ej ska kunna kräva honom helt drogfri - det är ju medicin...

Tidigare heroinist men det är många år sen. Även suttit i fängelse för grovt rattfylleri och innehav för många många år sen. Innan vi blev ihop.

Därför är jag som mest orolig att han ska köra bil påverkad med barnet.

Jag har inte många i min närhet som skulle kunna avhjälpa situationen alls. Jag hoppas ju att han ska ta sig samman och få en bra relation med sitt barn.

Kommer dock aldrig släppa iväg dem ensamma o. Jag tvivlar på drogfriheten. Han är dock en väldigt ansvarsfull och bra förälder när han är drogfri.

Jag tror heller inte han skulle vara en direkt fara för barnet bara pga droger men kanske skulle han köra bil påverkad vilket är oacceptabelt!
  • Brumma
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-20 13:13:35 följande:

Vi ska förhoppningsvis träffas imorgon och prata.

Han är så manipulativ att han kan få vem som helst att tro att jag hittat på allt om droger. Hans beteende att sticka talar ju till min fördel men han har fått starka mediciner på recept och överdoserar dessa. Sen röker han även på och tar andra saker om man har möjlighet. Men nu i denna situation tror jag han håller sig till tablettmissbruk så att jag ej ska kunna kräva honom helt drogfri - det är ju medicin...

Tidigare heroinist men det är många år sen. Även suttit i fängelse för grovt rattfylleri och innehav för många många år sen. Innan vi blev ihop.

Därför är jag som mest orolig att han ska köra bil påverkad med barnet.

Jag har inte många i min närhet som skulle kunna avhjälpa situationen alls. Jag hoppas ju att han ska ta sig samman och få en bra relation med sitt barn.

Kommer dock aldrig släppa iväg dem ensamma o. Jag tvivlar på drogfriheten. Han är dock en väldigt ansvarsfull och bra förälder när han är drogfri.

Jag tror heller inte han skulle vara en direkt fara för barnet bara pga droger men kanske skulle han köra bil påverkad vilket är oacceptabelt!

Skulle ni kunna nå en överenskommelse att han kommer hem till dig och du går o sätter dig o läser/ser på film i ett annat rum?

Då ser du hur han är när han kommer och han behöver inte lämna med barnet. Men inte heller umgås med dig.
  • Anonym (Katt)
    Brumma skrev 2017-03-20 13:41:24 följande:

Skulle ni kunna nå en överenskommelse att han kommer hem till dig och du går o sätter dig o läser/ser på film i ett annat rum?

Då ser du hur han är när han kommer och han behöver inte lämna med barnet. Men inte heller umgås med dig.

Jag har bett honom ha henne en stund så kan jag duscha och plocka iordning lite men han vägrar för han tänker inte göra något som hjälper mig. Det säger han själv...
  • Brumma
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-20 14:48:56 följande:

Jag har bett honom ha henne en stund så kan jag duscha och plocka iordning lite men han vägrar för han tänker inte göra något som hjälper mig. Det säger han själv...

Lägg inte upp det som att du behöver honom där utan som att du går undan för att ert barn har ett behov - en längtan- efter sin pappa.

Är han arg/sårad kommer han inte vilka underlätta för dig, oavsett hur barnsligt det är, och förmodligen kommer han automatiskt säga blankt nej utan att ens tänka igenom det. Det är int3 för din skull han skall ha umgänge med barnet, DET är för barnets skull.

En parallell kan göras med min bonusdotters mamma. Hon har behandlat min man, mig, våra gemensamma barn - och därigenom sitt eget barn - mkt illa. Vi lyfter inte längre ett finger längre för att underlätta för henne. Barnet däremot ställer vi naturligtvis gärna upp på.

Jag menar självklart inte att du gör fel här men HAN tycker förmodligen dey.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-20 14:48:56 följande:

Ja man kan inte förvänta sig att fd partners ställer upp och hjälper en. Man får vända sig till sina vänner och sin släkt för sånt istället.

Men även om man inte hjälper varandra så hjälper man ju varandra ändå indirekt genom att bara ta sitt ansvar för barnet.
  • Anonym (Katt)

Han kom jättepåverkad på mötet.. Han har tackat nej till vård och urinprov så han får inte under några omständigheter ha barnet själv.

De får ändp träffas så länge han kan bete sig. De tyckte verkligen inte att jag skulle neka honom att träffa barnnet trots påverkad om han inte bråkar eller så såklart.

Men de lämnar inte huset ihop!

Vi ska på separata möten nästa gång och ska få samarbetssamtal ang fortsättningen med barnen.

Det var sorgligt att träffa honom så påverkad, kände knappt igen honom.. Nu har han ju inget att hålla sig nykter för, behöver inte smygknarka, så nu spårar det nog ur snabbt..

• Anonym (undrar)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-22 07:54:55 följande:

Han kom jättepåverkad på mötet.. Han har tackat nej till vård och urinprov så han får inte under några omständigheter ha barnet själv.

De får ändp träffas så länge han kan bete sig. De tyckte verkligen inte att jag skulle neka honom att träffa barnnet trots påverkad om han inte bråkar eller så såklart.

Men de lämnar inte huset ihop!

Vi ska på separata möten nästa gång och ska få samarbetssamtal ang fortsättningen med barnen.

Det var sorgligt att träffa honom så påverkad, kände knappt igen honom.. Nu har han ju inget att hålla sig nykter för, behöver inte smygknarka, så nu spårar det nog ur snabbt..

Var ska umgänget ske? Inte hemma hos dig hoppas jag? Själv skulle jag i alla fall inte släppt in en påtänd knarkare.
  • Anonym (Katt)
    Anonym (undrar) skrev 2017-03-22 12:22:12 följande:

Var ska umgänget ske? Inte hemma hos dig hoppas jag? Själv skulle jag i alla fall inte släppt in en påtänd knarkare.

Jo, plus att jag enligt lag inte ens kan neka honom att bo här. Men det gör han inte men så ser lagen tyvärr ut. Han har rätt att vara i lägenheten och också träffa sitt barn...

Men han är inte våldsam och bråkig iaf släpper jag inte in honom. Enligt famrätten var det bra att vara här för barnet.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-22 13:33:51 följande:

Jo, plus att jag enligt lag inte ens kan neka honom att bo här. Men det gör han inte men så ser lagen tyvärr ut. Han har rätt att vara i lägenheten och också träffa sitt barn...

Men han är inte våldsam och bråkig iaf släpper jag inte in honom. Enligt famrätten var det bra att vara här för barnet.

Men är det ert gemensamma hem?
  • Anonym (Katt)
    Anonym (undrar) skrev 2017-03-22 14:58:00 följande:

Men är det ert gemensamma hem?

Ja men han bor inte här för han har stuckit.

Men tji fick jag för han stal pengar nu när han va här. Sista gången han träffar barnet här.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-22 15:23:05 följande:

Ja men han bor inte här för han har stuckit.

Men tji fick jag för han stal pengar nu när han va här. Sista gången han träffar barnet här.

Varför gör ni inte bodelning. Och du övertar kontraktet? Ni behöver ju inte fortsätta bo tillsammans på papper om ni gjort slut.
  • juristochmammatilltre

Svarar till "Anonym (katt)"

Man har en skyldighet att skydda sitt barn, som i ditt fall från en förälder med drogmissbruk. Om man inte skyddar sitt barn och något händer så kan Socialtjänsten bli inkopplad och barnet kan sättas i fosterhem (vilket iofs tar tid och kräver allvarliga händelser). Alltså har du all rätt att neka umgänge för ditt barn med sin pappa om han inte kan visa att han är drogfri! Det är viktigt att komma ihåg att det är BARNENS RÄTT till umgänge, INTE en förälders rätt till umgänge! Se till att dokumentera allt som ni "säger" till varandra om du nekar umgänge: spela in samtal eller hellre smsa eller skicka email, så att du kan styrka din berättelse vid en eventuell umgängestvist. Man kan iaf genom tingsrätten få förordnat en kontaktperson som är närvarande vid barnets umgänge med pappan, men det måste ha föregåtts av en stämningsansökan (av pappan). Våga ställa krav på pappan, det är ditt barn det handlar om, och känn dig trygg i dina beslut. Du har all rätt att beskydda ditt barn...nej, du har en skyldighet att skydda det! Lycka till!

• Anonym (enskild vårdnad)

När du har enskild vårdnad så har du rätt till att besluta om saker gällande barnet utan att fråga den andra föräldern MEN du har inte rätt att ta bort umgänget. Du har däremot skyldighet att se till att barnet och den andra föräldern har umgänge. Umgänge kan vara allt från brev, skype till fysiska möten. Du har också skyldighet att se till barnets bästa och barnets säkerhet. 

BARNET har rätt att träffa båda sina föräldrar, däremot har inte föräldrarna en självklar rätt till sitt barn enligt lag. 

Jag har ett barn som inte mår bra av att vara med pappan. Barnet vill inte vara ensam med pappan men vi har även fått råd från BUP att jag ska vara med vid umgänge. Det är det pappan får förhålla sig till. Vill han något annat så får han gå till rätten och då kommer säkerligen rätten gå på barnets bästa, alltså att någon ska närvara vid umgänget med pappan...

Så, som ensam vårdnadshavare har du både skyldigheter och "rättigheter" när det gäller att bestämma över barnet. Allt ska vara till barnets bästa.

I ditt fall så tycker jag absolut att umgänget ska vara övervakat tills dess han är drogfri, men kanske har du någon annan som kan vara med i stället för dig? Dina föräldrar, nån vän barnet känner eller nåt?

Svar på tråden Ensam vårdnad och umgänge.