Inlägg från: Anonym (enskild vårdnad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (enskild vårdnad)

Ensam vårdnad och umgänge.

När du har enskild vårdnad så har du rätt till att besluta om saker gällande barnet utan att fråga den andra föräldern MEN du har inte rätt att ta bort umgänget. Du har däremot skyldighet att se till att barnet och den andra föräldern har umgänge. Umgänge kan vara allt från brev, skype till fysiska möten. Du har också skyldighet att se till barnets bästa och barnets säkerhet. 

BARNET har rätt att träffa båda sina föräldrar, däremot har inte föräldrarna en självklar rätt till sitt barn enligt lag. 

Jag har ett barn som inte mår bra av att vara med pappan. Barnet vill inte vara ensam med pappan men vi har även fått råd från BUP att jag ska vara med vid umgänge. Det är det pappan får förhålla sig till. Vill han något annat så får han gå till rätten och då kommer säkerligen rätten gå på barnets bästa, alltså att någon ska närvara vid umgänget med pappan...

Så, som ensam vårdnadshavare har du både skyldigheter och "rättigheter" när det gäller att bestämma över barnet. Allt ska vara till barnets bästa.

I ditt fall så tycker jag absolut att umgänget ska vara övervakat tills dess han är drogfri, men kanske har du någon annan som kan vara med i stället för dig? Dina föräldrar, nån vän barnet känner eller nåt?

Svar på tråden Ensam vårdnad och umgänge.