• StinaClas

Nekad sjuklön

Jag har haft en visstidsanställning från augusti förra året till den sista januari i år. Efter det har jag fortsatt att jobba men har inte skrivit något anställningskontrakt.

Jag har varit timanställd med ca 40 timmar varje vecka. Har hela tiden haft ett fast schema som jag har följt.

I november blev jag sjuk och fick en karensdag. Sedan fick jag sjuklön en dag och efter det kunde jag börja jobba igen.

I februari blev jag sjuk igen i tre dagar. Sjukanmäde mig på söndagen och fick karensdag. Måndagar är min lediga dag. Tisdag också sjuk och trodde att jag skulle få sjuklön. Men enligt min arbetsgivare så har jag inte rätt till det eftersom vi inte har skrivit något anställningsavtal. Någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Nekad sjuklön
  • Carambolan

Vad gällde enligt ditt gamla kontrakt, har ni ett muntligt avtal om oförändrade villkor? Finns det kollektivavtal? Ta hjälp av ditt fackförbund om det behövs.

• vikkey

Nu är jag ingen expert - men kan inte se någon som helst anledning till att arbetsgivaren kan neka dig sjuklön om du är schemalagd? Att du inte har ngt anställningsavtal måste dock tas tag i. I schemaprogrammet jag lägger schema i kan jag dock inte ens schemalägga någon som inte har ett giltigt avtal.

Men har ni någon fackligt ansvarig på jobbet? Prata med denne, då du har rätt till avtal.

• Snuttis2

Är du timanställd har du i regel ingen rätt till sjuklön via arbetsgivaren. Dock tror jag att du kan anmäla sjukdomen mot försäkringskassan och ev få sjuklön den vägen. Vet att det varit uppe i vår organisation runt våra timanställda. Går du dock på månadsanställning eller timanställning med månadsschema är jag lite osäker.

Be arbetsgivaren att redogöra för sjukreglerna, är du fackligt ansluten skulle jag ställa frågan till dem! Det skadar inte att ringa till försäkringskassan , ta reda på via rättsliga kanaler vad som verkligen gäller : )

Lycka till!

• zemer
    Snuttis2 skrev 2017-03-04 06:59:44 följande:

Är du timanställd har du i regel ingen rätt till sjuklön via arbetsgivaren. Dock tror jag att du kan anmäla sjukdomen mot försäkringskassan och ev få sjuklön den vägen. Vet att det varit uppe i vår organisation runt våra timanställda. Går du dock på månadsanställning eller timanställning med månadsschema är jag lite osäker.

Be arbetsgivaren att redogöra för sjukreglerna, är du fackligt ansluten skulle jag ställa frågan till dem! Det skadar inte att ringa till försäkringskassan , ta reda på via rättsliga kanaler vad som verkligen gäller : )

Lycka till!

Är hon inbokad på pass men blir sjuk så har hon rätt till sjuklön.
  • Snuttis2

Jag är Tveksam ?!

arbetar som chef med personal ansvar i kommun o jag är rätt säker på att vi inte betalar våra Tim anställda!! Nu äger inte jag deras anställningar (därav klurar jag på reglerna )utan de tillhör en egen enhet under vårt organisations paraply!

Dock står vi självklart för visstids, månadsanställda och tillsvidareanställda! Vet att försäkringskassan är involverad hos oss men det kanske finns en gräns vid ett visst antal dagar?

• Carambolan

Sjuklön SKA i regel betalas för de dagar man varit schemalagd men inte kunnat arbeta. Det jag tänker att arbetsgivaren kan fula med här är att hävda att det inte finns något schema och att TS jobbar vid behov från dag till dag. Men det är väldigt hal is sett till anställningens historik :)

• Snuttis2

Är du timanställd är du anställd dag för dag , varje bokning räven anställning i sig och dagarna där i mellan räknas inte som anställning !!

• zemer
    Snuttis2 skrev 2017-03-04 07:36:34 följande:

Jag är Tveksam ?!

arbetar som chef med personal ansvar i kommun o jag är rätt säker på att vi inte betalar våra Tim anställda!! Nu äger inte jag deras anställningar (därav klurar jag på reglerna )utan de tillhör en egen enhet under vårt organisations paraply!

Dock står vi självklart för visstids, månadsanställda och tillsvidareanställda! Vet att försäkringskassan är involverad hos oss men det kanske finns en gräns vid ett visst antal dagar?

När jag var yngre och jobbade som Tim vikarie så fick jag alltid sjuklön om jag blev sjuk på inbokade pass.

Idag är jag arbetsledare på min arbetsplats och alla våra Tim vikarier från sjuklön för inbokade pass.
  • zemer
    Snuttis2 skrev 2017-03-04 07:50:56 följande:

Är du timanställd är du anställd dag för dag , varje bokning räven anställning i sig och dagarna där i mellan räknas inte som anställning !!

Hon var ju inbokad på pass söndag och tisdag. Då ska hon ha sjuklön på tisdagen.
  • Snuttis2

Nu blev jag nyfiken så här står det på försäkringskassan:

Sjukpenning för anställda

Sjukpenning är pengar du kan få om du inte kan arbeta för att du är sjuk.

De första 14 dagarna du är sjuk betalar din arbetsgivare sjuklön till dig istället för din vanliga lön. Sen kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Vissa arbetsgivare betalar inte sjuklön, då kan du istället ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

Kan jag få sjukpenning?

Du kan få sjukpenning om du:

inte kan arbeta din vanliga arbetstid för att du är sjuk. Du måste vara borta minst en fjärdedel av din vanliga arbetstid för att kunna få sjukpenning.

går miste om arbetsinkomst som är sjukpenninggrundande.

är försäkrad i Sverige.

Hur mycket får jag?

I Ersättningskollen kan du enkelt och snabbt se ungefär hur mycket du kan få i sjukpenning och sjuklön. Du får knappt 80 procent av din lön, men högst 714 kronor per dag.

Ersättningskollen

Hur ansöker jag?

Om du är anställd med sjuklön

Om du är anställd utan sjuklön

1. Sjukanmäl dig

Gör en sjukanmälan den första dagen du är sjuk. När du anmäler får du välja om du vill ansöka om sjukpenning på Mina sidor eller om du vill ha en pappersblankett hemskickad.

• Snuttis2

Börja med att - Säkerställa att du har ett giltigt skriftligt anställningsavtal med gällande kollektiv avtal ! så du vet vilka regler som faktiskt gäller just dig (o i det vilka skyldigheter din arbetsgivare faktiskt har!)

• inte lätt att vara kund

Det verkar som om din arbetsgivare tror att bara för att ni inte skrivit avtal kan denna slippa betala.

MEN avtal "behövs" inte i detta fall, OM du då har ett schema som bevisar din anställning och att du var schemalagd de dagar som du varit sjuk.

Men vill du känna dig riktigt säker innan du konfronterar prata med faket eller försäkringskassan.

Lycka till!

• Anotherone

Jag tror också att din arbetsgivare försöker köra en fuling. Normalt sett vill man inte som arbetsgivare ha folk inne i verksamheten och jobba utan avtal men just i det här fallet tycker de väl att de kan trycka på det i och med att det är till deras fördel.

Har man inbokade pass så är arbetsgivaren skyldig att betala ut sjuklön precis som för vilken annan medarbetare som helst. Om du inte var schemalagd på måndagen så blir tisdagen karens och sen ska du få sjuklön from onsdag.

Sen bör du såklart få ett avtal på papper så att du och arbetsgivaren är överens om vilka förhållanden som gäller.

• StinaClas
    Anotherone skrev 2017-03-06 11:22:30 följande:

Jag tror också att din arbetsgivare försöker köra en fuling. Normalt sett vill man inte som arbetsgivare ha folk inne i verksamheten och jobba utan avtal men just i det här fallet tycker de väl att de kan trycka på det i och med att det är till deras fördel.

Har man inbokade pass så är arbetsgivaren skyldig att betala ut sjuklön precis som för vilken annan medarbetare som helst. Om du inte var schemalagd på måndagen så blir tisdagen karens och sen ska du få sjuklön from onsdag.

Sen bör du såklart få ett avtal på papper så att du och arbetsgivaren är överens om vilka förhållanden som gäller.

Tack för alla svar!

Finns det något annat som kan vara till deras fördel eller min nackdel om vi inte har ett avtal?

Finns det tex någon risk att dom kan undvika att betala min skatt enligt tabell?

Vad skulle hända om jag skadar mig på jobbet?

Ps. Dom är inte fackligt kopplade. Men vi ska skriva ett nytt avtal nästa vecka.
  • Mandel

Jag har tidigare ställt frågor kring timanställning och sjuklöneansvar och fick tvärsäkra svar att arbetsgivaren är skyldig att betala även om man inte har schema för har man väl jobbat några timmar och någon gång haft schema så är man sedan anställd...

Så länge din arbetsgivare inte i god tid innan din sista anställningsdag meddelar dig att du inte längre har arbete efter det datumet så kan du självmant gå dit dagen efter det sista arbetsdatumet som står på ditt anställningsavtal och då blir du per automatik tillsvidareanställd.
    Svar som jag fått i alla fall...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anotherone
    Mandel skrev 2017-03-06 14:09:32 följande:

Jag har tidigare ställt frågor kring timanställning och sjuklöneansvar och fick tvärsäkra svar att arbetsgivaren är skyldig att betala även om man inte har schema för har man väl jobbat några timmar och någon gång haft schema så är man sedan anställd...

Så länge din arbetsgivare inte i god tid innan din sista anställningsdag meddelar dig att du inte längre har arbete efter det datumet så kan du självmant gå dit dagen efter det sista arbetsdatumet som står på ditt anställningsavtal och då blir du per automatik tillsvidareanställd.
    Svar som jag fått i alla fall...

Tveksam just till den tolkningen.
    Har man haft ett avtal med månadslön som tar slut så är det inte självklart att man är anställd på samma villkor efter detta. Anställd är man genom "konkludent handlande" dvs du går till jobbet och arbetsgivaren förväntar sig att du gör detta. Underförstått föreligger då ett anställningsförhållande.

För timavlönad personal brukar alltid gälla att man har rätt till sjuklön för de timmar / det schema som man är överens om. Dvs om jag  är anställd intermittent (tillfälle för tillfälle) och blir tillfrågad om att jobba kommande lördag + söndag och tackar ja så har jag rätt till sjuklön om jag blir sjuk till helgen. Har jag ett anställningsavtal med ett företag men inga pass inbokade just för tillfället men blir sjuk  på lördag så har jag givetvis inte rätt till någon sjuklön.

Sen finns alltid arbetsgivare som försöker fiffla, som helt sonika går in i schemasystem / lönesystem och plockar bort pass när någon ringer sig sjuk eller anmäler vab. Vilket ju är helt fel. Passen ska ligga kvar och sedan registrerar man bara frånvaro på dem, precis som man gör för vilken annan månadsavlönad medarbetare som helst.
  • Mandel
    Anotherone skrev 2017-03-06 14:21:39 följande:
    Tveksam just till den tolkningen.
    Har man haft ett avtal med månadslön som tar slut så är det inte självklart att man är anställd på samma villkor efter detta. Anställd är man genom "konkludent handlande" dvs du går till jobbet och arbetsgivaren förväntar sig att du gör detta. Underförstått föreligger då ett anställningsförhållande.

För timavlönad personal brukar alltid gälla att man har rätt till sjuklön för de timmar / det schema som man är överens om. Dvs om jag  är anställd intermittent (tillfälle för tillfälle) och blir tillfrågad om att jobba kommande lördag + söndag och tackar ja så har jag rätt till sjuklön om jag blir sjuk till helgen. Har jag ett anställningsavtal med ett företag men inga pass inbokade just för tillfället men blir sjuk  på lördag så har jag givetvis inte rätt till någon sjuklön.

Sen finns alltid arbetsgivare som försöker fiffla, som helt sonika går in i schemasystem / lönesystem och plockar bort pass när någon ringer sig sjuk eller anmäler vab. Vilket ju är helt fel. Passen ska ligga kvar och sedan registrerar man bara frånvaro på dem, precis som man gör för vilken annan månadsavlönad medarbetare som helst.
    Företaget var enligt FK skyldiga att betala sjuklön för en persons 2 första veckor trots att personen inte hade något schema.
    Betala för heltid trots att personen inte jobbat heltid innan utan endast på timmar vid behov.
    Företaget har även från FK varit tvunget att fylla i en massa papper om erbjudande om omplacering osv och då var det inte ens en arbetsskada det handlade om och som sagt så var inte personen ens schemalagd/anställd.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anotherone
    StinaClas skrev 2017-03-06 14:02:41 följande:
    Tack för alla svar!

Finns det något annat som kan vara till deras fördel eller min nackdel om vi inte har ett avtal?

Finns det tex någon risk att dom kan undvika att betala min skatt enligt tabell?

Vad skulle hända om jag skadar mig på jobbet?

Ps. Dom är inte fackligt kopplade. Men vi ska skriva ett nytt avtal nästa vecka.
    Jag skulle varken vilja jobba utan avtal eller ha medarbetare inne i min verksamhet som inte hade avtal. Eftersom det då är svårt att hävda något överhuvudtaget kring vad som är överenskommet.

Om du skadar dig så skulle väl förmodligen man komma fram till att det föreligger ett anställningsförhållande och att du ÄR anställd. Men utredningen av vad för typ av ersättning du skulle kunna få rätt till skulle nog ta tid eftersom avtal saknas.
    Du har heller inte svart på vitt vad du har för lön, vad för heltidsmått din lön ska räknas på och vad du ska utföra för arbetsuppgifter. Befattningen brukar också framgå av avtalet.

När det gäller skatt så är det viktigaste där att man får lönespecifikationer löpande. Dessa ska visa vilken skatt som är inbetald, det är det enda bevis du har!
  • Anotherone
    Mandel skrev 2017-03-06 14:40:59 följande:
    Företaget var enligt FK skyldiga att betala sjuklön för en persons 2 första veckor trots att personen inte hade något schema.
    Betala för heltid trots att personen inte jobbat heltid innan utan endast på timmar vid behov.
    Företaget har även från FK varit tvunget att fylla i en massa papper om erbjudande om omplacering osv och då var det inte ens en arbetsskada det handlade om och som sagt så var inte personen ens schemalagd/anställd.
    Ok, då kan det säkert slå så i enskilda fall men då har man varit hård och tolkat det som att personen varit anställd tillsvidare och på heltid.
    Men ett icke-existerande avtal går ju att tolka som man vill, vilket är den stora nackdelen. Generellt för anställda som HAR avtal men som är timavlönade så är det överenskommen tid som man utgår ifrån vid sjukfrånvaro.
Svar på tråden Nekad sjuklön