Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Nekad sjuklön

Jag tror också att din arbetsgivare försöker köra en fuling. Normalt sett vill man inte som arbetsgivare ha folk inne i verksamheten och jobba utan avtal men just i det här fallet tycker de väl att de kan trycka på det i och med att det är till deras fördel.

Har man inbokade pass så är arbetsgivaren skyldig att betala ut sjuklön precis som för vilken annan medarbetare som helst. Om du inte var schemalagd på måndagen så blir tisdagen karens och sen ska du få sjuklön from onsdag.

Sen bör du såklart få ett avtal på papper så att du och arbetsgivaren är överens om vilka förhållanden som gäller.

• Anotherone
    Mandel skrev 2017-03-06 14:09:32 följande:

Jag har tidigare ställt frågor kring timanställning och sjuklöneansvar och fick tvärsäkra svar att arbetsgivaren är skyldig att betala även om man inte har schema för har man väl jobbat några timmar och någon gång haft schema så är man sedan anställd...

Så länge din arbetsgivare inte i god tid innan din sista anställningsdag meddelar dig att du inte längre har arbete efter det datumet så kan du självmant gå dit dagen efter det sista arbetsdatumet som står på ditt anställningsavtal och då blir du per automatik tillsvidareanställd.
    Svar som jag fått i alla fall...

Tveksam just till den tolkningen.
    Har man haft ett avtal med månadslön som tar slut så är det inte självklart att man är anställd på samma villkor efter detta. Anställd är man genom "konkludent handlande" dvs du går till jobbet och arbetsgivaren förväntar sig att du gör detta. Underförstått föreligger då ett anställningsförhållande.

För timavlönad personal brukar alltid gälla att man har rätt till sjuklön för de timmar / det schema som man är överens om. Dvs om jag  är anställd intermittent (tillfälle för tillfälle) och blir tillfrågad om att jobba kommande lördag + söndag och tackar ja så har jag rätt till sjuklön om jag blir sjuk till helgen. Har jag ett anställningsavtal med ett företag men inga pass inbokade just för tillfället men blir sjuk  på lördag så har jag givetvis inte rätt till någon sjuklön.

Sen finns alltid arbetsgivare som försöker fiffla, som helt sonika går in i schemasystem / lönesystem och plockar bort pass när någon ringer sig sjuk eller anmäler vab. Vilket ju är helt fel. Passen ska ligga kvar och sedan registrerar man bara frånvaro på dem, precis som man gör för vilken annan månadsavlönad medarbetare som helst.
  • Anotherone
    StinaClas skrev 2017-03-06 14:02:41 följande:
    Tack för alla svar!

Finns det något annat som kan vara till deras fördel eller min nackdel om vi inte har ett avtal?

Finns det tex någon risk att dom kan undvika att betala min skatt enligt tabell?

Vad skulle hända om jag skadar mig på jobbet?

Ps. Dom är inte fackligt kopplade. Men vi ska skriva ett nytt avtal nästa vecka.
    Jag skulle varken vilja jobba utan avtal eller ha medarbetare inne i min verksamhet som inte hade avtal. Eftersom det då är svårt att hävda något överhuvudtaget kring vad som är överenskommet.

Om du skadar dig så skulle väl förmodligen man komma fram till att det föreligger ett anställningsförhållande och att du ÄR anställd. Men utredningen av vad för typ av ersättning du skulle kunna få rätt till skulle nog ta tid eftersom avtal saknas.
    Du har heller inte svart på vitt vad du har för lön, vad för heltidsmått din lön ska räknas på och vad du ska utföra för arbetsuppgifter. Befattningen brukar också framgå av avtalet.

När det gäller skatt så är det viktigaste där att man får lönespecifikationer löpande. Dessa ska visa vilken skatt som är inbetald, det är det enda bevis du har!
  • Anotherone
    Mandel skrev 2017-03-06 14:40:59 följande:
    Företaget var enligt FK skyldiga att betala sjuklön för en persons 2 första veckor trots att personen inte hade något schema.
    Betala för heltid trots att personen inte jobbat heltid innan utan endast på timmar vid behov.
    Företaget har även från FK varit tvunget att fylla i en massa papper om erbjudande om omplacering osv och då var det inte ens en arbetsskada det handlade om och som sagt så var inte personen ens schemalagd/anställd.
    Ok, då kan det säkert slå så i enskilda fall men då har man varit hård och tolkat det som att personen varit anställd tillsvidare och på heltid.
    Men ett icke-existerande avtal går ju att tolka som man vill, vilket är den stora nackdelen. Generellt för anställda som HAR avtal men som är timavlönade så är det överenskommen tid som man utgår ifrån vid sjukfrånvaro.
Svar på tråden Nekad sjuklön