• zemer

Nekad sjuklön

Snuttis2 skrev 2017-03-04 06:59:44 följande:

Är du timanställd har du i regel ingen rätt till sjuklön via arbetsgivaren. Dock tror jag att du kan anmäla sjukdomen mot försäkringskassan och ev få sjuklön den vägen. Vet att det varit uppe i vår organisation runt våra timanställda. Går du dock på månadsanställning eller timanställning med månadsschema är jag lite osäker.

Be arbetsgivaren att redogöra för sjukreglerna, är du fackligt ansluten skulle jag ställa frågan till dem! Det skadar inte att ringa till försäkringskassan , ta reda på via rättsliga kanaler vad som verkligen gäller : )

Lycka till!

Är hon inbokad på pass men blir sjuk så har hon rätt till sjuklön.
  • zemer
    Snuttis2 skrev 2017-03-04 07:36:34 följande:

Jag är Tveksam ?!

arbetar som chef med personal ansvar i kommun o jag är rätt säker på att vi inte betalar våra Tim anställda!! Nu äger inte jag deras anställningar (därav klurar jag på reglerna )utan de tillhör en egen enhet under vårt organisations paraply!

Dock står vi självklart för visstids, månadsanställda och tillsvidareanställda! Vet att försäkringskassan är involverad hos oss men det kanske finns en gräns vid ett visst antal dagar?

När jag var yngre och jobbade som Tim vikarie så fick jag alltid sjuklön om jag blev sjuk på inbokade pass.

Idag är jag arbetsledare på min arbetsplats och alla våra Tim vikarier från sjuklön för inbokade pass.
  • zemer
    Snuttis2 skrev 2017-03-04 07:50:56 följande:

Är du timanställd är du anställd dag för dag , varje bokning räven anställning i sig och dagarna där i mellan räknas inte som anställning !!

Hon var ju inbokad på pass söndag och tisdag. Då ska hon ha sjuklön på tisdagen.
Svar på tråden Nekad sjuklön