• Snuttis2

Nekad sjuklön

Är du timanställd har du i regel ingen rätt till sjuklön via arbetsgivaren. Dock tror jag att du kan anmäla sjukdomen mot försäkringskassan och ev få sjuklön den vägen. Vet att det varit uppe i vår organisation runt våra timanställda. Går du dock på månadsanställning eller timanställning med månadsschema är jag lite osäker.

Be arbetsgivaren att redogöra för sjukreglerna, är du fackligt ansluten skulle jag ställa frågan till dem! Det skadar inte att ringa till försäkringskassan , ta reda på via rättsliga kanaler vad som verkligen gäller : )

Lycka till!

• Snuttis2

Jag är Tveksam ?!

arbetar som chef med personal ansvar i kommun o jag är rätt säker på att vi inte betalar våra Tim anställda!! Nu äger inte jag deras anställningar (därav klurar jag på reglerna )utan de tillhör en egen enhet under vårt organisations paraply!

Dock står vi självklart för visstids, månadsanställda och tillsvidareanställda! Vet att försäkringskassan är involverad hos oss men det kanske finns en gräns vid ett visst antal dagar?

• Snuttis2

Är du timanställd är du anställd dag för dag , varje bokning räven anställning i sig och dagarna där i mellan räknas inte som anställning !!

• Snuttis2

Nu blev jag nyfiken så här står det på försäkringskassan:

Sjukpenning för anställda

Sjukpenning är pengar du kan få om du inte kan arbeta för att du är sjuk.

De första 14 dagarna du är sjuk betalar din arbetsgivare sjuklön till dig istället för din vanliga lön. Sen kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Vissa arbetsgivare betalar inte sjuklön, då kan du istället ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

Kan jag få sjukpenning?

Du kan få sjukpenning om du:

inte kan arbeta din vanliga arbetstid för att du är sjuk. Du måste vara borta minst en fjärdedel av din vanliga arbetstid för att kunna få sjukpenning.

går miste om arbetsinkomst som är sjukpenninggrundande.

är försäkrad i Sverige.

Hur mycket får jag?