• Anonym (Jag)

Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?

Jag hade ett samtal med SCB igår som ville ställa lite frågor.

En av frågorna var "Skulle du eller ditt hushåll inom en månad klara av att betala en oväntad utgift på 12.000 kronor utan att låna eller be om hjälp?"

Det har fått mig att fundera på vad det skulle kunna vara för "oväntad utgift"?
    Har ni några exempel?

Jag är ensam med 2 barn på heltid, sjukskriven på heltid med lägsta sjukpenningen.Vi går runt men inte mycket mer än så.
    Jag har inget sparande men har aldrig heller känt behov av det. Dels för att ett sparande skulle innebära lite snålande, men också för att jag inte ser vad för "oväntad utgift" som skulle kunna inträffa. Vi har ingen bil, inga djur etc eftersom jag anser att vi inte har råd.

• Svar på tråden Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?
  • Kungmackan

De flesta "experter" verkar vara överens om att man bör ha ett buffertsparande på minst 2-3 månadslöner. Detta är pengar som man skall kunna använda just vid så kallade oväntade utgifter. 

Axplock av det googleresultat, där alla talar om buffert på två eller tre månadslöner:

Därutöver måste man så klart även spara till pension, barn, resor och allt annat ... men så ser kanske inte en typisk ekonomi ut idag. Det kan finnas flera skäl till varför man inte anser sig ha råd med sparande, en del har bättre skäl än andra.
  • Kungmackan
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-16 20:36:10 följande:

Nu sitter jag på en rätt fet buffert, ganska många årslöner faktiskt. Men det är en frihet att veta att man kan klara det mesta, även utan inkomster överhuvudtaget.

Ligger dessa pengar "bara" på ett bankkonto eller placerade i aktier ... om det senare vet jag inte helt om man kan se det som en "riktig" buffert..
  • Primulina

Jag tycker ändå du verkar ha en sund inställning och bra koll. Det är imponerande att läsa hur bra du ändå klarar dig!

• Anonym (Karin)
    Kungmackan skrev 2017-02-16 20:50:07 följande:
    Ligger dessa pengar "bara" på ett bankkonto eller placerade i aktier ... om det senare vet jag inte helt om man kan se det som en "riktig" buffert..
    Varför skulle man inte kunna ha en buffert i aktier eller fonder?
  • monkees

Har man ingen bil och inga djur, bor i hyresrätt och redan är sjukskriven med minimal ersättning så känns det väl nästan som om man ska kunna vara en smula trygg i alla fall inför oväntade utgifter!?

• Anonym (Qwerty)
    monkees skrev 2017-02-17 03:35:39 följande:

Har man ingen bil och inga djur, bor i hyresrätt och redan är sjukskriven med minimal ersättning så känns det väl nästan som om man ska kunna vara en smula trygg i alla fall inför oväntade utgifter!?

Hon har barn. Att ha så snäva marginaler/låg inkomst och dessutom ingen buffert känns sådär, tycker i alla fall jag. Dammsugaren kan gå sönder, hon kan behöva glasögon, ungarnas kängor/overall går i två delar, FK sätter in på fel konto, eller släpar med utbetalningen av någon anledning. Om man har så låg inkomst att man inte kan ta oförutsedda utgifter är det ju ännu viktigare att ha buffert.
  • monkees
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-02-17 05:24:59 följande:
    Hon har barn. Att ha så snäva marginaler/låg inkomst och dessutom ingen buffert känns sådär, tycker i alla fall jag. Dammsugaren kan gå sönder, hon kan behöva glasögon, ungarnas kängor/overall går i två delar, FK sätter in på fel konto, eller släpar med utbetalningen av någon anledning. Om man har så låg inkomst att man inte kan ta oförutsedda utgifter är det ju ännu viktigare att ha buffert.
    Okej, men barnkläder/kängor etc går det oftast att få tag på superbilligt så där är ingen ko på isen. Glasögon kan man komma över rätt billigt på nätet men undersökningen kommer man förstås inte undan....men ändå.  MEN det där med att FK sätter in på fel konto eller släpar med utbetalningen är riktigt allvarligt. Om TS är "nysjuk" och det krånglar med läkarintyg osv så kan hon hamna riktigt illa till. (tänkte inte på deee)
  • Anonym (Anna)

Problemet är väl också att ts har just så låga inkomster att hon har svårt att få ihop en buffert
  • Anonym (Kille)
    Kungmackan skrev 2017-02-16 20:50:07 följande:

Det är klart att det mesta återfinns i aktier, fastigheter, fonder, även om en hel del ligger räntebärande. Klart att även aktier kan räknas med, de är ju likvida o går att sälja snabbt. Tar ungefär 1 månad om jag ska justera belåning på fastighet. Däremot lär man ju räkna med ett lägre värde på dem, om man försöker få ihop en buffert.

Men en kortsiktig buffert ska bestå av väldigt lätt tillgängliga pengar. Men har man ett par mnkr behöver inte allt finnas tillgängligt omedelbart.
  • Anonym (qw)
    Om man inte har några utgifter alls från början är ju risken minimal att man skulle få oväntade sådana. Får man dessutom vända på varenda öre för att få ekonomin att gå ihop hela månaden är det oerhört svårt att argumentera till varför man skulle leva på enbart havregrynsgröt i ett år för att ens ha möjligheten att bygga upp en buffert. Saker och ting tenderar att lösa sig ändå och skulle något oväntat hända så får man liksom vara lite fantasifull, lite lösningsorienterad och trolla med knäna. Det är inte enklare än så.
Svar på tråden Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?