elin1989 skrev 2017-02-16 10:33:34 följande:
Men de frågade för att få en uppfattning av din ekonomiska situation, sen att du känner dig safe hör ju inte riktigt till. Även om du inte kommer att behöva betala 12000 i reparationer så är det ett mått på en persons ekonomiska situation, alltså har du tillgång till 12000 när allt i vardagen är betalat? Eller skulle du behöva skuldsätta dig. Att du inte behöver de extra pengarna är inte relevant, de vill bara ha statistik på vad folk har för tillgångar.
Jag förstår vad dom ska ha uppgifterna till.
Jag förklarade enbart varför jag undrar vad som gör att folk skulle kunna hamna i en sådan situation. Dvs. Den här tråden handlar inte om Scb, utan om att jag vill vidga min förståelse för andra människor.
Monchichier skrev 2017-02-16 11:22:26 följande:
Jag blev bjuden på mitt syskons bröllop i somras, 58 mil bort. 2.000kr t.o.r. per person skulle det ha kostat att åka på annat sätt än bil. Och så kostade hotellnätter där minst 2500kr/natt och man fick själv stå för någon lunch. Det var från fredag-söndag så två nätter. Nu körde vi dit så resekostnaden kom ner betydligt, men den helgen kostade ändå för oss fyra över 7.000kr
Nu kan man diskutera hur mycket "oberäknad" utgift det här var, eftersom vi känt till det några månader i förväg. Men säg att inbjudan bara kommer en månad innan. Skulle du då ha tackat nej fastän det var en obligatorisk närvaro?
Och även fast du skulle få inbjudan ett halvår innan så är det över 1.000kr i månaden du skulle behöva lägga undan och du får 1.000kr i "oberäknade utgifter" i flera månader. Skulle det funka för dig?
Jag tänker att jag skulle tacka nej om en sådan inbjudan dök upp, även om jag rent ekonomiskt skulle ha råd att lägga undan de pengarna (dra in på nöjen, fredagsgodiset, äta billigare etc så skulle jag nog kunna spara 2500 i månaden).
Men jag tänker också att jag rent socialt oftare umgås med människor som är i en liknande ekonomisk klass som mig själv varför risken är minimal att det sker.
I min bekantskapskrets/släkt tror jag att de flesta har relativt låg/medel inkomst. Även om nu någon av de närmsta skulle få ett uppsving i ekonomin och bjuda till någonting sådant så får man väl hoppas på att förståelsen är större än egot?
Jag har ganska svårt att se att jag eller någon av mina närmsta skulle bjuda in till någonting (vad det än är) som skulle kosta mer än en låg eller obetydlig summa för sällskapet. Runt 100:- som max kanske. Jag vet att vi haft grillfester vid några tillfällen där man "ska" betala 200:- per person för mat och dricka men har man inte ekonomisk möjlighet så har man fått lägga den summan man ansett sig ha råd med. Jag vet att ingen av oss har krav på att komma med födelsedagspresenter på barnens dagar t.ex. Hellre bara dyka upp utan nått än att skita i det för att det kostar.