• ganesha

Hur länge progesteron

Hej

Hur länge har era läkare sagt att ni ska fortsätta ta progesteron vid graviditet.
    Jag har haft upprepade missfall och gjort utredning och inga fel hittades. Är nu gravid i v8 och min läkare vill att jag ska sluta om några dagar. Men visst är det så att man tar progesteron för att bäbisen kanske får för lite näring ifrån gulekroppen. Då borde man ju ta det det till typ v12 då moderkakan tar över. Tankar snurrar i huvudet

• Svar på tråden Hur länge progesteron
  • Herus

Åh jag vet tyvärr inte.. Jag tar oxå proggisar nu men är i v 7 så vi har inte diskuterat hur länge jag ska ta dom.
    Men vad jag har hört tidigare av en läkare så ska man ta dom tills moderkakan tar över.
    Jag tänker nog ta dom så länge som möjligt, eftersom det ändå inte kan skada.
    Men det gäller ju att läkaren skriver ut recept åt en..
    Hoppas du får ett bättre  svar på din fråga..

• TheBlueRose

Dom flesta bör ta det till vecka 12..Om du hör till den skaran som råkat ut för upprepade mf....

Annars så räcker det till v8-10....

• pemi

Jag håller på att trappar ut progeteronet nu. Har ett MA i bagaget, men har nu progesteron efter FET pga kort lutealfas. Är i v 6+6 och tar nu två vagetorier/dag, får nytt besked på torsdag (v7+4), men tanken är nog att jag ska trappa ut helt lite sakta då.
    Har också hört v 12 vid upprepade missfall.

pemi

• ganesha

Tack. då är det bestämt, vi fortsätter till v 12 Vill inte reskera något.

• cooki

Alla ni som fått progesteron utskrivet till graviditeten, har ni gjort utredning? Jag har haft två missfall och läkaren jag träffade sist misstänkte att jag har svag ägglossning och ville att jag skulle komma tillbaka om ett par månader!! Fick sen telefontid till en läkare, passade på att fråga honom om de inte kan undersöka min ägglossning, men det tyckte han inte eftersom det gör man inte förräns efter tre missfall.

• Herus

cooki..

Jag började min utredning först för att jag hade svårt att bli gravid, då gjorde dom en utredning om det. Det visade sig att jag inte hade egen äl och att min sambo hade slöa spermier. Jag fick då börja med pergotime. Jag blev gravid och fick mf, sen efter det blev jag gravid 2 gånger till utan hormoner. Men båda slutade i mf. I samma veva fick jag tid för ivf som vi stått på kö till. Där började dom då med en utredning om varför jag får mf.
    Men dom hittade inga fel och fick då välja om jag ville göra ivf eller börja med puregon stimulering. (samma sprutor som vid ivf fast lägre dos).  Jag är nu gravid i v7 och har fått progestoron.

Bor du i sthlm? Vet en jätte bra klinik där du får tid direkt, hör av dig till mig om du vill veta vart..

Efter 3 mf så får man göra en utredning om varför man får mf, men är det så att du har problem med äl så får du ju utredan det..

• cooki

Bor inte i Stockholm, önskar att man gjorde det nu så mankunde gå till nån bra klinik som VILL hjälpa mig. Jag verkar ju bara vara en börda här.
    Tycker ju att det är onödigt att jag ska behöva gå igenom ett tredje missfall bara för att de inte vill göra en utredning nu. Eller åtminstonde kolla upp min ägglossning, nu när en läkare misstänker att det kan vara det som är problemet. Vet inte hur jag ska göra nu faktiskt.

• Herus

Kan du inte ringa till nån annan fertilitetsenhet i närheten..?
    Eller gå privat.?
    Dom anser inte att man har upprepande mf innan man har gått igenom 3 mf.
    Tycker att det låter konsigt att läkaren inte ville kolla din äl.
    Ring o tjata igen.. lycka till.

Svar på tråden Hur länge progesteron