• ganesha

Hur länge progesteron

Hej

Hur länge har era läkare sagt att ni ska fortsätta ta progesteron vid graviditet.
    Jag har haft upprepade missfall och gjort utredning och inga fel hittades. Är nu gravid i v8 och min läkare vill att jag ska sluta om några dagar. Men visst är det så att man tar progesteron för att bäbisen kanske får för lite näring ifrån gulekroppen. Då borde man ju ta det det till typ v12 då moderkakan tar över. Tankar snurrar i huvudet

• Svar på tråden Hur länge progesteron
  • cooki

Ska ringa i veckan till dem, till det stället där den andra läkaren som misstänkte att jag ahr svag ägglossning jobbar ( det är två olika ställen jag ringt till). Säger de nej, ja då lägger jag ner allt. Så hoppas de vill!

• cooki

Har pratat med mitt vanliga gyn nu och har fått tid till blodprov om två veckor. Väldigt skönt! Men tydligen så blir man inte gravid alls om man har svag ägglossning, så sköterskan jag pratade med trodde att missfallen beror på nåt annat. Men om jag skulle behöva progesteron, när ska man börja med det? Är det när man precis fått plus eller direkt efter ägglossning?

Vi tänker ju fortsätta försöka nu och om vi blir gravida den här månaden vill jag ju ha nåt (om det behövs) så det inte blir missfall igen. Trist om de ser det för sent.

• Nalle Puh73

Min gyn läkare sa att man ska ha passerat v.13 innan man tar bort progesteronet, efter det har moderkakan tagit över och ska klara av att bära graviditeten själv. Tycker du ska kräva att få fortsätta tills ni vet med säkerhet att du gjort 13 veckor. Jag fick göra vul med 10-14 dars mellanrum. Hoppas det går bra för dig. Vet inte om det var progesteronet som gjorde skillnaden för mig, men efter 3 missfall fick jag testa prog och nu har jag en ögonsten på snart 1 år. Stora kramar/Linda

• ganesha

Åh vad härligt att höra. Hoppas det blir så för mig med.
    Jag slutade helt då jag var i 12+4 så det var nästan 13 veckor jag har nämligen hört 12 veckor. Var iallafall på ul i v12+1 och då såg allt bra ut. Är i v 15 och hoppas den fortfarande gör kullerbyttor där inne

• Mia25

Hej

Sitter här och läser lite om progesteron som ni skrivit....
    När kan man få det och är det till för ägglossningen eller när du blir gravid som det ska hjälpa barnet....är det någon som vet något om trombyl.

• ganesha

Trompyl är väl blodförtunnande som ska förhindra blodproppar.
    Progesteron är gulkroppshormon som den lilla får näring ifrån de första 12 veckorna. Om man har brist på detta ämne kan man förstärka graviditeten.
    Jag fick prova progesteron efter 3 missfall, dom hittade inga fel på min utredning.
    Ha det bra

• Mia25

Ja en av läkarna sa att jag skulle få trombyl för jag få små mikroblodproppar som gör att blodtillförseln stryps, men jag ville ha det från det jag har ägglossning men det tyckte inte han eftersom han babblade ngt om att modekakan inte finns???? förrän v 8 och det är då man måste ha den hjälpen som trombyl ger, men jag har ju då redan haft mina missfall ?????? Fattar inget.

• Gyöngyöm81

Hej.
    Har hört ifrån väninnor som haft flera sena mf att progesteron ska användas hela tiden ända tills kroppen själv producerar så pass mycket så den inte känner av att prog nivån sjunker snabbt, för då kommer mensen. Som jag har hört ifrån den väninnan så använde hon prog. fram tills iaf tredje trimestern. Det egentligen bara gynnar bebisen, de blir "smartare och friskare" enligt vissa jag läste om, så varför sluta med det. det kan med fördel användas graviditeten ut om man själv väljer det.

Har själv börjat med progesteronkräm, pga strul med mf, äl och mens, ingen läkare vill ta emot mig o göra hormonprov /vet ej varför det är så/ men jag tog det i egna händer så att säga...hoppas bara det hjälper nu, jag tror på det. Inom ca en vecka får jag väl se om det var värt att prova, men plussar jag nu så kommer jag fortsätta med det typ hela graviditeten, varför inte? Lycka till iaf! Kram

• pemi
    Gyöngyöm81 skrev 2010-04-09 23:11:28 följande:
    Hej. Har hört ifrån väninnor som haft flera sena mf att progesteron ska användas hela tiden ända tills kroppen själv producerar så pass mycket så den inte känner av att prog nivån sjunker snabbt, för då kommer mensen. Som jag har hört ifrån den väninnan så använde hon prog. fram tills iaf tredje trimestern. Det egentligen bara gynnar bebisen, de blir "smartare och friskare" enligt vissa jag läste om, så varför sluta med det. det kan med fördel användas graviditeten ut om man själv väljer det. Har själv börjat med progesteronkräm, pga strul med mf, äl och mens, ingen läkare vill ta emot mig o göra hormonprov /vet ej varför det är så/ men jag tog det i egna händer så att säga...hoppas bara det hjälper nu, jag tror på det. Inom ca en vecka får jag väl se om det var värt att prova, men plussar jag nu så kommer jag fortsätta med det typ hela graviditeten, varför inte? Lycka till iaf! Kram
    Problemet är väl att man inte ska mixtra med hormonpreparat själv, och att progesteronet hjälper till att luckra upp fogarna så man kan få jobbigt foglossning...
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Alaura

Pratar ni alla om progesteronkräm? Eller finns de att ta i annan form? :)

Svar på tråden Hur länge progesteron