• Anonym (Bonusmamman)

Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...

Jag har sedan 4 år tillbaks bott tillsammans med min man och hans två barn. Vi har ett barn gemensamt och jag har ett sedan förut. Dessa två barn bor med oss jämt. Hans barn bor vv. Varje vecka de kommer så är allt så annorlunda. Jag tycker verkligen mycket om dessa barn och gör verkligen allt jag kan för att de ska ha de bra. Gör aldrig skillnad för jag har själv vuxit upp i en styvfamilj och blivit särbehandlad. Påpekat detta många gånger för min sambo också. Problemet är att när hans barn är här så har jag ingen självklar plats. Hans barn är typiskt sånna "separationscurlade" barn där allt mer eller mindre är en kompensation för att deras föräldrar inte lever tillsammans. Min man säger ja till allt, de gör aldrig fel och de får allt de pekar på. De styr och ställer och har inga regler och är dessutom elaka mot framförallt min dotter sedan tidigare. De gnäller och klagar på henne konstant, allt hon gör är fel och de "skvallrar" om allt hon gör och säger. Till min man. Som bekräftar dem. Har tagit upp det så många gånger att det inte känns ok men det blir aldrig skillnad. Jag har ingen självklar plats med dem i soffan, de ska sitta bredvid deras pappa och kolla roliga klipp vid datorn på högsta volym när jag försöker se tv. Mannen har bett mig en gång att flytta efter när ett av hans barn bara stod och stirrade när jag satt på "hans plats". Varje vecka de inte är hos oss törs han inte göra saker tillsammans med min dotter eller vår gemensamma för bonusarna har i princip krävt att vi inte får ha roligt utan dem fastän de har roligt hos sin mamma med annat. Så livet står stilla när de inte är här och vi känns inte heller då som en familj. Bonusarna styr och ställer och de är såklart inte deras fel, de är föräldrarnas! Men varje gång jag försöker sätta lite regler när jag är less på att plocka bort efter hans 14åring som bara släpper allt han håller i händerna eller säger åt dem att sluta bara elaka med systern så lägger sig sambon i och tar parti. Inte nog med det så har vi även exet som verkar tro att hon fortfarande är med i familjen och ska veta allt vi gör på veckorna... har försökt att prata med min man såååååå många gånger men det slutar alltid med att han säger "så är det inte" "det är inte sant". Vad gör man?!

• Svar på tråden Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...
  • Anonym (??)

TS, ni kommer aldrig bli en familj eftersom din man anser att han och de äldre barnen är en familj. Ni andra tre är bara ett bihang som råkar bo i hans hus.

Jag föreslår att du börjar tänka likadant, din familj är du och de yngre barnen. Gör egna planer för vad ni ska hitta på, oavsett vilken vecka det är. Vill mannen och de äldre haka på så ta med dem, men ställ aldrig in för att någon anser att det är fel dag eller tråkigt eller orättvist.

I fortsättningen behöver du stå på din dotters sida istället för att försöka medla. Mannen kommer försvara de äldre så du behöver inte vända ut och in på dig själv för att ta hänsyn till om det barnet känner sig orättvist behandlad. Försvara din dotter i alla lägen för annars finns det ingen i hushållet som står på hennes sida, hon kommer tappa förtroendet för dig i längden när inte ens du stöttar henne.

• Ess
    Anonym (??) skrev 2017-02-11 13:54:40 följande:

TS, ni kommer aldrig bli en familj eftersom din man anser att han och de äldre barnen är en familj. Ni andra tre är bara ett bihang som råkar bo i hans hus.

Jag föreslår att du börjar tänka likadant, din familj är du och de yngre barnen. Gör egna planer för vad ni ska hitta på, oavsett vilken vecka det är. Vill mannen och de äldre haka på så ta med dem, men ställ aldrig in för att någon anser att det är fel dag eller tråkigt eller orättvist.

I fortsättningen behöver du stå på din dotters sida istället för att försöka medla. Mannen kommer försvara de äldre så du behöver inte vända ut och in på dig själv för att ta hänsyn till om det barnet känner sig orättvist behandlad. Försvara din dotter i alla lägen för annars finns det ingen i hushållet som står på hennes sida, hon kommer tappa förtroendet för dig i längden när inte ens du stöttar henne.

Håller med fullt ut. Skulle aldrig acceptera att makens barn bar sig illa åt mot mina, då hade det tagit hus i helvete på allvar.
  • nihka

Det är bara att släppa tanken på att det ska gå att sammanfoga alla som bor under samma tak på heltid och deltid till en familjeliknade konstellation. Orsaken ligger hos din man. Du har inte med dig honom och den som vill minst vinner. Om hans plan (medvetet eller omedvetet) är att ständigt försöka kompensera sina barn för föräldrarnas separation kan du inte komma åt det. Alla dina ansträngningar kommer att leda till att inget förändras mer än att du och din dotter blir mer trötta och ledsna.

Du har två val om du vill fortsätta relationen. Det ena är att bli särbos och det andra är att lägga upp ditt liv så att det fungerar även för andra än din sambo och hans barn sedan tidigare.

Gör egna planer och om du inte orkar ta konflikten, inred ett andra vardagsrum (bor ni i hus, gillestuga/allrum?) där du, dottern och ert gemensamma barn har första tjing så bonusbarnen får maka på sig om de skulle hamna där. Så länge mannen går med på att du ska flytta på dig för att ett av hans barn stirrar på dig finns bara ingen vettig lösning. Själv skulle jag tagit åtminstone den konflikten med mannen. Ja, jävlar vad arg jag skulle bli. På honom alltså.

• Phalaenopsis
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-02-10 13:31:45 följande:
    Jo men sambon tycker bara att man går dit när man har RIKTIGA problem.
    Du menar: Han vill gå dit när han har det besvärligt, inte när hans egna problem går ut över dig. Egoist!
  • Phalaenopsis
    Anonym (Bonuspappa..?) skrev 2017-02-10 14:46:17 följande:

Det faktum att din man använder dig som en bricka för att vinna poäng hos sina egna barn är oroande. Det låter som att han prioriterar att de känner sig viktiga för honom över att er familj ska fungera och må bra. Det låter som att han inte hyser särskilt stor respekt för dig. Jag tror att du behöver ställa dig själv frågan om du står ut med att vara så lågt prioriterad av honom.

TS kanske t.o.m. skulle uttala just detta. (Han har just bett dig att flytta från soffan till förmån för sitt barn.) "Älskling, jag tycker inte om att du försöker plocka poäng hos dina barn genom att försöka hunsa mig." Kan användas i många situationer, t.e.x. : Älskling, jag tycker inte om att du försöker plocka poäng hos dina barn genom att alltid förutsätta att det är *dotterns* fel.

Man kan också börja göra honom medveten om sitt överdrivet dåliga samvete genom flika in i meningar om att det inte är synd om dem. T. ex: "Jag tycker att vi åker och badar trots att det inte är deras vecka. De har kul hos sin mamma. Det är inte synd om dem."
  • sextiotalist
    Anonym (gung ho) skrev 2017-02-11 12:57:18 följande:

Grejen är att "bortskämda" barn böir framgångsrika. Allt annat är bara önsketänkande. Verkligheten är inte alls så tuff som bittra vuxna brukar vilja påskina.

Och nej, slå knut på sig själv är ingen lösning. Håller med.

Bortskämd är en sak. Att bete sig elakt mot andra och vara allmänt otrevliga är en annan sak.

Tror du blandar ihop, "låta sina barn styra och ställa" och curlade barn. Barn kan vara curlade, bortskämda och trevliga (de klarar sig).
  • Phalaenopsis
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-02-10 14:58:57 följande:
    De veckor bonusarna inte är här så åker han oftast och hämtar på fritids och förskola även fast vi jobbar lika tider. Detta gör han inte för att jag bett honom utan för att han vill. Sen om det är av omtanke eller inte det låter jag vara osagt. Och i och med att jag är ensamstående med henne så brukar han följa med på utvecklingssamtal och uppträdanden på skolan med. Jag är inte med på mina bonusars för jag får inte för deras mamma.

Men det är klart. När hans första barn är här är det dom som prioriteras först och jag vet inte om jag kan klandra honom för det heller. Dom är ju bara här hälften av deras liv.. såklart han vill ge dem allt då. Men inte till vilket pris som helst! Vårt gemensamma är inte ännu så stort att det uppkommit situationer där han behöver ta parti och så är bonusarna mer tillåtande med henne säkert på grund av ålder och för att det är deras syster.

Ja det är precis så det känns! Som att han ska visa barnen när dom är här att dom är viktigast i världen. Att vi inte når upp till deras nivå. Hur man ens kan välja att se det som en tävling. Jag har sagt att jag vill att han ska respektera mig då säger han bara "men de gör jag ju". Sedan har han sagt att han alltid skulle välja sina barn framför mig. Det var dock innan vi fick gemensamt. Vi har varit ett par i snart 7 år.
    Påpeka, lugnt och konstaterande, varje gång han handlar respektlöst mot dig/de yngre barnen, så att han fattar vad han gör och när han gör det.
    "Älskling, det är respektlöst av dig att...
    ... förvänta dig att jag ska flytta på mig från min plats i soffan bara för att y vill det.
    ... anse att jag är oförskämd när jag säger till y efter att han varit elak mot x.
    ... förutsätta att x och c ska sätta sitt liv på vänt bara för att y och z inte är här.

Och, som någon påpekade: Är inte skilsmässa en tillräckligt stor sak för att han ska vilja gå i terapi? Ställ den frågan till honom om han nekar till terapi nästa gång.
  • Anonym (gung ho)
    sextiotalist skrev 2017-02-11 16:14:13 följande:

Bortskämd är en sak. Att bete sig elakt mot andra och vara allmänt otrevliga är en annan sak.

Tror du blandar ihop, "låta sina barn styra och ställa" och curlade barn. Barn kan vara curlade, bortskämda och trevliga (de klarar sig).

Håller med. Men ett av ts invändningar här var att mannen inte hade några regler och att de var curlade. Sedan fyllde hon på med annat.
  • molly50
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-02-10 11:36:34 följande:

Jag har sedan 4 år tillbaks bott tillsammans med min man och hans två barn. Vi har ett barn gemensamt och jag har ett sedan förut. Dessa två barn bor med oss jämt. Hans barn bor vv. Varje vecka de kommer så är allt så annorlunda. Jag tycker verkligen mycket om dessa barn och gör verkligen allt jag kan för att de ska ha de bra. Gör aldrig skillnad för jag har själv vuxit upp i en styvfamilj och blivit särbehandlad. Påpekat detta många gånger för min sambo också. Problemet är att när hans barn är här så har jag ingen självklar plats. Hans barn är typiskt sånna "separationscurlade" barn där allt mer eller mindre är en kompensation för att deras föräldrar inte lever tillsammans. Min man säger ja till allt, de gör aldrig fel och de får allt de pekar på. De styr och ställer och har inga regler och är dessutom elaka mot framförallt min dotter sedan tidigare. De gnäller och klagar på henne konstant, allt hon gör är fel och de "skvallrar" om allt hon gör och säger. Till min man. Som bekräftar dem. Har tagit upp det så många gånger att det inte känns ok men det blir aldrig skillnad. Jag har ingen självklar plats med dem i soffan, de ska sitta bredvid deras pappa och kolla roliga klipp vid datorn på högsta volym när jag försöker se tv. Mannen har bett mig en gång att flytta efter när ett av hans barn bara stod och stirrade när jag satt på "hans plats". Varje vecka de inte är hos oss törs han inte göra saker tillsammans med min dotter eller vår gemensamma för bonusarna har i princip krävt att vi inte får ha roligt utan dem fastän de har roligt hos sin mamma med annat. Så livet står stilla när de inte är här och vi känns inte heller då som en familj. Bonusarna styr och ställer och de är såklart inte deras fel, de är föräldrarnas! Men varje gång jag försöker sätta lite regler när jag är less på att plocka bort efter hans 14åring som bara släpper allt han håller i händerna eller säger åt dem att sluta bara elaka med systern så lägger sig sambon i och tar parti. Inte nog med det så har vi även exet som verkar tro att hon fortfarande är med i familjen och ska veta allt vi gör på veckorna... har försökt att prata med min man såååååå många gånger men det slutar alltid med att han säger "så är det inte" "det är inte sant". Vad gör man?!

Nu är jag inte bonusförälder.
    Men hade jag varit i din situation så hade jag satt hårt mot hårt och krävt respekt från min man och om detta inte hjälpte lämnat.
    Jag hade aldrig accepterat att hans barn behandlade mitt barn illa och att skulden sedan lades på mitt barn och att jag fått skäll inför barnen för det.
    Han respekterar inte dig för fem öre. Och respekt är en viktig grundsten i ett förhållande.
    Ni kanske skulle behöva gå på parterapi igen så att han får en utomståendes syn på saken.
    Eller om det finns någon annan han lyssnar på som skulle kunna prata med honom.
    Hans ex har inget med ert liv att göra förutom det som rör deras barn och det borde någon tala om för henne också.
    Hon kan inte tala om vad du får göra och inte när barnen är hos er.
    Det kan hon inte bestämma,även om det är hennes barn.
    Hon måste acceptera att du finns i deras liv nu och kan hon inte det så behöver någon kanske hjälpa henne med det.
    Det är synd att barnen ska behöva lida för deras beteende.
    För det är bara de som får lida för det,och ingen annan.
    Och det behöver de få veta,båda två.
    Carpe Diem
  • Anonym (?)

Grejen är att "bortskämda" barn böir framgångsrika.

Har du några relevanta källor till det här, för det vore intressant att läsa. Varför har du använt citationstecken kring bortskämda?
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (OMG) skrev 2017-02-10 14:14:02 följande:
    Och hur är du kapabel till att veta allt om TS och hennes familj och deras problem? Vad hon än skriver och svarar dig så ska du mer eller mindre förminska hennes problem och lägga skulden på henne och hennes dotter. Du rationaliserar bort allt hon säger med dina förnumstiga och hemmasnickrade teorier, eller teorier är ju fel ord för du VET ju tydligen hur allt är. Oavsett hur TS försöker förklara för dig. 

Hur vet du att bonusarna inte mobbar hennes dotter, att det inte alls är som du skriver enbart "syskon och familjekänsla?" Och du VET att bonusarna inte är grunden till samtliga problem. Hur kan du veta det? Har du varit där, känner du dem? Och i och med att du VET det så kallar du TS för orättvis och oschysst. 

Det är du som är orättvis och oschysst i dina inlägg och svar till TS. 
    Håller med! Men på familjeliv får man inte yttra sig om bonusbarn, för då är man den hemska styvmamman! Man måste älska sina bonusar och behandla dom bättre än sina egna ungar. Spelar ingen roll hur dom beter sig.
  • Anonym (jeg)
    Phalaenopsis skrev 2017-02-11 15:54:42 följande:
    Du menar: Han vill gå dit när han har det besvärligt, inte när hans egna problem går ut över dig. Egoist!
  • Anonym (jeg)
    Grejen är att "bortskämda" barn böir framgångsrika. Allt annat är bara önsketänkande.
    Dumheter
  • Anonym (Bonusmamman)

Tack för alla svar. Har läst igenom nu och måste erkänna att många av er har rätt. När jag själv läser det jag skrivit låter det ju mest skrämmande. Tror att jag "står ut" för att vi har gemensamma barn. Vi lovade varandra att vi inte skulle utsätta vårt gemensamma barn att vara vv barn. För att han tyckte de kändes så hemskt när hans första barn blev det. Haha. Det känns nästan skrattretande såhär i efterhand. Och jag förstår varför hans första förhållande kanske inte fungerade. Det som är svårt är att prata med honom om det här. Säga ifrån och försöka få honom att förstå. Han blir oftast arg och går därifrån eller så säger han bara hur fel jag gör. Det är rätt tröttsamt. Vi kommer aldrig nånvart och han gör aldrig fel. Aldrig. Han ber aldrig om ursäkt för något för han har aldrig gjort något att be om ursäkt över. Det är så han fungerar. Den stoltaste människa jag känner. Men det är ju inte heller okej. Jag ska kräva parterapi och fungerar det inte får jag börja de mig om efter ett nytt hem. Idag känns allt bara tragiskt.

• Anonym (Bonusmamman)

Vill bara tillägga också till er som funderade. Dessa barn har inte alltid betett sig såhär. I början fungerade allt hur bra som helst och som sagt så har vi varit ett par i många år så det är inte heller den nya elaka styvmamman som pratar. Jag tror jag vet när saker började gå snett och varför. Har hunnit rannsaka och fundera sedan jag startade tråden och har fått många bra svar som gjort att jag börjat tänka efter. Men sen ska jag även hänga av mig offerkoftan men det är svårt att vara positiv när allt runt omkring är negativt.

• Anonym (Lena)

TS, vad bra att du tar tag i din situation för din och din dotters/dina barns skull!

Hoppas att han är villig att ta ansvar för sitt beteende och att ni kan komma fram till en lösning på problemet.

Lycka till!

• Gung Ho
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-02-10 11:36:34 följande:

Kanske träffa en man istället för en separationsmes?
Svar på tråden Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...