Draken55 skrev 2017-11-14 14:42:02 följande:
Nu vet jag inte hur det står till med dina mattekunskaper, men om man räknar opinionssiffror så har jag rätt, vad räknar du?
Alliansen finns fortfarande kvar, så det är bara fantasier att räkna C och L "utanför och sidan om". Spekulationer om en regeringen mellan vänstern och mittenpartierna måste hänföras till Nostradamus, det finns inte på kartan idag.
Hint, SD räknar jag som ett högerparti, oavsett om de ingår i en allians eller ej, oavsett om de får förhandla eller ej, du kan inte tänka bort 17% av opinionen.
Vad spelar det för roll att du räknar SD som ett högerparti? En röst på SD är en röst i soptunnan eftersom ingen etablerat parti vill ta i dem med tång.
Om du tittar på opinionsläget så är de rödgröna större än alliansen (även om man räknar in KD som troligtvis ramlar ur riksdagen). Både Centerpartiet och Liberalerna är mycket tydliga med att de inte kommer att sätta sig i en regering om Alliansen är mindre än de rödgröna.
Det enda som skulle kunna resultera i en alliansregering 2018 är att SD fortsätter att tokrasa och att alla väljare skulle välja att gå till M (som mer och mer har anammat SDs retorik) men frågan är om SD väljarna vill ha mer skattesänkningar till de rika på bekostnad av välfärden? Det tror inte jag. Därför är det troligaste sceneriet att Sverige får en blocköverskridande regering 2018.