Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Padirac skrev 2017-10-01 23:12:45 följande:

Hade AKB några skellett i garderoben? Var det bara öppningen mot SD som ses som en belastning av de som inte vurmar för SD?

Ja, superlighta saker tidigt i karriären som att hon sagt att stockholmare var smartare än folk från landsbygden och så att hon lovade att posta nakenbilder på sig själv mot röster. Det kom väl någon suddig bild där hon var helt oidentifierbar.

Att hon var kvinna och lite färglös efter en manlig mer karismatisk ledare och att det var dags att ta tag i SD-frågan. FR slapp ju det.
    Om du vill ha tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2017-10-02 00:17:05 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article10305033.ab

Själv är jag tveksam...
    Olämpligt, men inget som påverkade stort förtroendet för henne som partiledare. Jag blev mest förvånad eftersom hon annars har en så stram framtoning.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-10-01 23:03:44 följande:
    Hm, ett socialborgarråd som ser till att få en hyresrätt som egentligen Ersta Diakoni avsåg för hemlösa kvinnor.

Han kommer att få förklara sig. Jag tyckte att Kristerssons svar på taxiresorna gjorde att jag blev mindre skeptisk. Säkerligen kommer han att passa sig extra noga nu när han är partiledare då granskningar bakåt har en feed forward effekt.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-10-02 07:15:43 följande:
    Jönssonligan var nog inte bara en film, men jag syftar på moderaternas uppföljning. I den senaste versionen tror visst Ulf Kristersson att han lyckats tvångsvärva Lööf och Björklund till roller i farsen.
    Hahahaha! Ja, det återstår en hel del innan den visionen kan förverkligas, men han har iaf visioner! Bättre så än att meddela typ att jag vet inget. Jag väntar med spänning på fortsättningen.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-10-02 11:40:21 följande:
    Tveksamt, det är ju utagerat sedan länge, mututredningen blev nedlagd.

Inte desto mindre finns det en moralisk aspekt som kvarstår. Har jag förtroende för en man som ser till att han genom kontakter får en lägenhet som egentligen är avsedd som en tillflykt för unga tjejer som lever under hot eller liknande. Svar nej, i synnerhet inte då Ersta Diakoni som gav honom lägenheten stod i beroendeställning till honom.

Ett socialborgarråd som på ett mycket personligt sätt såg till att minska möjligheterna för de som verkligen behöver bostad med en lägenhet.

Visst, det är jävligt vackert och pittoreskt däruppe vid Ersta, men hade han haft en tillstymmelse till moral hade han avstått. För övrigt fick han också nästa lägenhet genom kontakter.
    Jag menar förklara sig för allmänheten. Allt gammalt kommer ju att komma upp till ytan nu när han är partiledare.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-10-02 12:36:07 följande:
    Han får väl travestera sentensen i Djurfarmen.

Alla människor är behövande men somliga är mer behövande än andra. I synnerhet har socialborgarråd större behov av lägenheter än våldsutsatta unga tjejer.

Sen kan han väl knyta an till Goethe och "Den unge Kristerssons lidanden"
    Hahaha! Jag såg precis Kristersson vandrandes över en hed iklädd stövlar med höga, vida skaft. Hur många hedar finns det mellan Centralen och Riksdagshuset?

Han kanske får börja med att profilera sig som något annat än den barmhärtige samariten. 
  • nihka
    Padirac skrev 2017-10-02 20:43:22 följande:
    De har byggt taxistolpen på heden, så skälet du ser honom vandra där i sina stövlar är för att hitta en taxi vars pris står i paritet med priset för flygresorna till Kina
    Ja, det var ju det där med resorna till Kina också. Frun hade affärer där av något slag och han beskylldes för att ha skattesubventionerat sina hålla henne sällskapsresor, men han svarade att han har haft egna legitima skäl att vara där så ofta. Ligger nästan 10 år bakåt i tiden. Om han håller sig i skinnet kan gammalt snart vara glömt.
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-10-03 11:30:52 följande:
    Upprepningar (dvs skriva samma meningar om och om igen) har precis som påhopp inget att tillföra diskussionen. Inte heller att klistra in urklipp utan att förklara vad det har för relevans för diskussionen.

Det är din åsikt att de med konservativa kristna värderingar är intoleranta. Det är inte upp till dig att bestämma det, att det är så. Däremot får du tycka det.
    Jag tycker det är bra att du inte har några funderingar kring betydelsen av ordet tolerant eller varför du inte vill vända dig till Svenska kyrkan med dina funderingar kring ordet och fråga dem om homofobi sorterar under rubriken tolerant. *artig*
  • nihka
    Padirac skrev 2017-10-03 20:08:53 följande:
    Oavsett man har konservativa kristna värderingat eller inte så kan man mycket väl vara intolerant mot de som har från en själv avvikande värderingar.

Den som själv vill leva efter konservativa kristna värderingar men låter andra leva efter sina värderingar är inte intolerant. Om man däremot vill begränsa de andras rätt att ha sina känslor och tankar och sitt sätt att leva, ja då är man intolerant.

Är det intolerant att vilja begränsa intolerans?  Självklart inte. Tolerans låter konservativa kristna vara konservativa kristna så länge de i sin tur tillåter andra att vara på sitt sätt. Den senare hållningen är den kyrkan säger sig stå för.

Är det alltid dåligt att vara intolerant? Nej det behöver det inte vara. Att inte tolerera rasism, nazism och andra värderingar eller handlingar som negativt särbehandlar olika personer eller grupper är inte dåligt enligt mig. 
    SDs intresse i Svenska kyrkan har ju inget att göra med att man låta andra leva efter sin värderingar utan man vill göra Svenska kyrkan mindre öppen och mer exkluderande - alltså en kräftgång i tolerans.
  • nihka
    Padirac skrev 2017-10-03 23:30:57 följande: 
    Den gängse definitionen av rasism i dagens samhälle är det som brukar kallas neorasism, där orden och tankarna om olika mänskliga raser och etniska grupper är ersatta av ord och tankar om olika kulturer.

SD omfattar idéerna om att olika kulturer, eller snarare personer som har olika kulturer har en fysiskt eller biologiskt nedärvd essens som gör dem till medlemmar i en speciell kultur. Om  det är mycket kvinnoförtryck eller krig i en del av världen så beror det på att de människor som bor där har den nedärva essensen av att vara kvinnoförtryckare och krigshetsare.

Idéerna om nedärvd essens är en neorasistisk idé enligt gängse uppfattningar inom forskning och vetenskap. Neorasismen har helt enkelt bytt ut ras mot kultur. Detta har också SD gjort i sina partiprogram, där har de ersatt ras/etnicitet med kultur. Mer eller mindre rakt av, idéerna är samma. Ordagrant. SD är ett neorasistiskt parti.
    För att sluta där jag startade, nej. jag ser ingen koppling mellan kristna värderingar och SDs intoleranta syn på sin nästa såsom homosexuella och invandrare.

En utmärkt sammanfattning av SDs rasism. Verkligen utmärkt!
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten