Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Ang diskussionen om huruvida Sverigedemokraterna står för kristna värderingar eller inte...
För det första måste man kunna definiera vad som är kristna värderingar och den diskussionen tycker jag inte är meningsfull då inte ens kristna inom eller mellan olika samfund är helt överens om det och den här tråden är inte rätt plats heller.
Vad jag menar när jag påstår att Sverigedemokraterna står för kristna värderingar är huvudsakligen baserat på vad de själva uttalar. Få partier uttalar sig så om kristna värderingar och traditioner som en viktig del av sin politik, det är i stort sett bara sd och kd som gör det.
Exempel:
malmo.sd.se/debatt-lat-kyrkan-vara-kyrka/
orkelljunga.sd.se/page/24/
www.brannkyrka.org/kyrkoval/sverigedemokraterna/
uppsala.sd.se/page/43/
kungsor.sd.se/nyheter/
nyheter24.se/debatt/857378-sd-gor-svenska-kyrkan-svensk
humanistbloggen.blogspot.se/2012/12/sverigedemokraterna-vill-bevara-kristna.html
www.interasistmen.se/granskning/sd-politiker-infor-ca-20-minuters-obligatorisk-kristen-morgonbon-i-skolan/
Stat och kyrka gick isär 2000 och det kan fortsätta så. Att sedan ett politiskt parti som SD går ut och pratar om "kristna värderingar" utan att checka av med den största auktoriteten i landet inom området och hamnar i polemik med Svenska kyrkan blir ju farsartat.