Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Tom Araya skrev 2017-10-01 15:25:18 följande:

Ang diskussionen om huruvida Sverigedemokraterna står för kristna värderingar eller inte...

För det första måste man kunna definiera vad som är kristna värderingar och den diskussionen tycker jag inte är meningsfull då inte ens kristna inom eller mellan olika samfund är helt överens om det och den här tråden är inte rätt plats heller.

Vad jag menar när jag påstår att Sverigedemokraterna står för kristna värderingar är huvudsakligen baserat på vad de själva uttalar. Få partier uttalar sig så om kristna värderingar och traditioner som en viktig del av sin politik, det är i stort sett bara sd och kd som gör det.

Exempel:
    malmo.sd.se/debatt-lat-kyrkan-vara-kyrka/

orkelljunga.sd.se/page/24/

www.brannkyrka.org/kyrkoval/sverigedemokraterna/

uppsala.sd.se/page/43/

kungsor.sd.se/nyheter/

nyheter24.se/debatt/857378-sd-gor-svenska-kyrkan-svensk

humanistbloggen.blogspot.se/2012/12/sverigedemokraterna-vill-bevara-kristna.html

www.interasistmen.se/granskning/sd-politiker-infor-ca-20-minuters-obligatorisk-kristen-morgonbon-i-skolan/

Varför politiska partier öht ska vara där och peta i religion är för mig obegripligt.

Stat och kyrka gick isär 2000 och det kan fortsätta så. Att sedan ett politiskt parti som SD går ut och pratar om "kristna värderingar" utan att checka av med den största auktoriteten i landet inom området och hamnar i polemik med Svenska kyrkan blir ju farsartat.
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-10-01 15:46:55 följande:
    Har inga funderingar kring det. Om du undrar så kan du ju höra av dig till dem.
    Nej, jag undrar inte varför du inte har några funderingar kring betydelsen av ordet tolerant eller varför du inte vill vända dig till Svenska kyrkan med dina funderingar kring ordet och fråga dem om homofobi sorterar under rubriken tolerant.
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-10-01 16:09:50 följande:
    Vad bra. Jag har inga funderingar kring betydelsen av ordet tolerant.
    Vad bra att du inte har några funderingar kring betydelsen av ordet tolerant eller varför du inte vill vända dig till Svenska kyrkan med dina funderingar kring ordet och fråga dem om homofobi sorterar under rubriken tolerant.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-10-01 17:14:12 följande:
    Jag ser helst att den här tråden håller sig till ämnet. Det är ju oerhört besynnerligt med pseudodiskussioner i en tråd som ska behandla moderaternas moraliska förfall samma dag som M utser en ny partiledare.
    Nu är det officiellt: Kristersson är Ms nya partiledare:

http://www.dn.se/nyheter/politik/ulf-kristersson-ny-m-ordforande/

Undrar vad han kommer att säga om SDs märkliga inställning till vad "kristna värderingar" är
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-10-01 18:21:55 följande:
    Jag tror nog att jag föredrog Kinberg Batra som person.

Jag tycker faktiskt lite synd om henne som hamnade i en situation hon inte förmådde hantera.

Jag kommer inte att tycka lika synd om Kristersson.

Angående SD så har de förmodligen utformat sin politik avseende kyrkan när de gick vilse på Akademibokhandeln och råkade snubbla över John Ajvide lindqvists roman "Låt den rätte komma in" smile2.gif  
    Kristersson har ju inte hunnit bygga upp något pathos. Jag ger det lite tid för se vad han har att komma med. Den granskning som har skett har inte gett så mycket dirt iaf. Lite skumt kring lägenheter är det enda jag har hört.

Avgörande för mig är förstås SD-frågan. Sedan är jag kluven kring vinster i välfärden och där har han redan uttalat sig för. Det behövs ju ett ekonomiskt incitament för företag att göra bra ifrån sig, men för stora vinster ser jag som att suga pengar ur det allmänna.

Obehaglig film!
    Om du vill ha tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-10-01 18:21:55 följande:
    Jag tror nog att jag föredrog Kinberg Batra som person.

Jag tycker faktiskt lite synd om henne som hamnade i en situation hon inte förmådde hantera.

Jo, du har sagt det flera gånger tidigare och jag håller med dig nu som då.
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-10-01 20:50:17 följande:
    Jag har inga funderingar som jag vill vända mig till kyrkan om. Däremot så har jag invändningar på ditt användande av det, vilket är där diskussionen började. Så vet inte varför du pratar om det där.

Konservativa kristna är inte automatiskt intoleranta precis som en konservativ moderat inte är det. Ja det finns konservativa som är intoleranta, men det går inte att sätta likhetstecken mellan det.

Vet inte varför du drar in homofobi i bilden, utan vi pratade om bland annat konservativ syn på äktenskap och präster som inte vill viga homosexuella. Samt Svenska kyrkens ställning till det som menar att det får rymmas olika syn på äktenskap inom Svenska kyrkan. Ingen av dina källor visar att Svenska kyrkan delar din bild av att de med konservativa kristna värderingar är intoleranta.

Känner inte att vi kommer så mycket längre än så och känner även att jag lyft fram det jag kan i den här diskussionen.
    Vad bra att du inte har några funderingar kring betydelsen av ordet tolerant eller varför du inte vill vända dig till Svenska kyrkan med dina funderingar kring ordet och fråga dem om homofobi sorterar under rubriken tolerant.

Homofobi avser negativa attityder, fientlighet och känslor mot homosexualitet, homosexuella, HBTQ-kultur och personer som identifierats eller antas vara homosexuella kvinnor och män, bisexuella eller transpersoner. Uttrycken kan vara antipati, förakt, fördomar, aversion och hat.
  • nihka
    Padirac skrev 2017-10-01 22:32:53 följande:
    Hmm.. google måste ge dig ett resultat anpassat efter dina tidigare sökningar .   Solig
    Hahahaha! Ja, det är så google fungerar - som ett eko av tidigare sökningar.
  • nihka
    Padirac skrev 2017-10-01 22:45:47 följande:
    UK har en del saker som väcker frågor med sig. Men det hade iofs också FR vars bok 'det sovande folket' hade en del förenklade uppfattningar om människor.

www.dagensarena.se/redaktionen/best-of-ulf-kristersson/
    Ett par goa klavertramp där men UK vekar ändå vara en tämligen obefläckad politiker om man inte har lyckas få ihop mer än 10 grejer på honom på 23 år.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten