Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Padirac skrev 2017-09-30 12:24:29 följande:
    " en som som jag " är alltså inte alls lik mig och mina uppfattningar. Det du tror är dina egna 'underförstådda' fördomar som du drar egna långtgående slutsatser från som är fel.
    Dig eller dina meningsfränder är ju spridda längs hela vägen från V till M om man utgår från vilka mål spyorna riktats mot Obestämd 
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-09-30 13:27:10 följande:
    Mm, den finns en tråd här någonstans där en person söker råd för hur man ska gå tillväga för att skildra förändringar i synen på invandring i en enkel B-uppsats.

Ett av de förnämliga råden är att lägga upp uppsatsen som en diskursanalys. Mycket handlar ju om makten över ordens betydelse och enligt mitt sätt att se så finns det egentligen en tydlig Orwellsk tanke bakom massanvändningen av ord som "invällare", "massinvandring", "pk-eliten" elelr fraser som "rasist har förlorat sin betydelse" och "import av bidragskrävare".

SD-svansen och skrikhögern har mer eller mindre medvetet inrättat språkbruket efter en agenda där verkligen benämningen rasism skulle förlora sin mening om språkbruket blev en del av den allmänna diskursen i och med att diskursen i sig då blir rasistisk.
    Visst. Markörer som "kulturberikare" och "pensionsräddare" får mig att sluta läsa tvärt. Jag kommunicerar på de officiella språken såsom svenska och har inte tid at ödsla på sån skit.
  • nihka
    nihka skrev 2017-09-30 13:17:32 följande:
    Visst. Rasist. kommunist, feminist, vänstervriden, vänstermupp, AFA. Prefix som  ultraextrem-, taliban- och stenkastar-. Hahaha. Den som ger sig in i name callingtävlingen nu har ju bara gammal skåpmat att komma med. I don´t bat an eyelid anymore but ignore, ignore, ignore.

Jag blev kallad rasist en gång av en invandrare som inte tyckte om att höra det jag informerade om och hen fick stå till svars inför en hel hoper andra invandrare som hörde. Vettiga människor reagerar på sånt.
    Jepp. Ignore!
  • nihka
    Padirac skrev 2017-09-30 13:54:43 följande:
    Ja, de är alla vänsterextremister ju! KräksKräksKräksSkål
    Men man är emot POLARISERING. Jomenvisst!

Svenska språket verkar krylla med ord med fake betydelse när man diskuterar med dessa antivänsterextremister som försöker typ habilitera såna som jag  
  • nihka
    Padirac skrev 2017-09-30 14:16:15 följande:
    Det är utan tvekan en retorik som tagen direkt från Machiavelli och/eller '1984' där det handlar om att ta makten över språket för att använda det som en kil in i människors medvetande. 

Det var så bra uttryckt några inlägg längre upp.
    Det som irriterar mig mest är inte människorna som gör detta medvetet, fast det borde vara det, men där finns åtminstone en intellektuell plan bakom som jag på något plan kan imponeras över, utan det är de som bara hakar på utan att reflektera och som välkomnar det nya ordet eller det gamla ordet med den nya betydelsen som sommarens nya glass.
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-09-30 14:21:13 följande:
    Jag vet att du vill provocera, och har därför anmält dina inlägg nu eftersom du inte för diskussionen framåt med dins provokationer. Dessutom är det många påhopp i din text. Som sagt så är det varken moget eller respektfullt. Har inte sagt att du är omogen men du fortsätter att använda dig av den debattekniken.

Jag har inte pratat om huruvida det är Din eller kyrkans "bild" i inlägget innan, utan bara om att den bilden är fel.

Som sagt så finns det inom kristendomen många som värnar om kärnfamiljen och tycker att kärlek främst är mellan man och kvinna. Det är kristna konservativa värderingar (dessa personer behöver varken vara "avarter" eller "intoleranta" för att ha de värderingarna, utan det får stå för dig).

Vad jag förstår det som utifrån artiklar och texter från 2016 så har det inte införts vigseltvång, dvs att präster är tvingade att viga samkönade par. Det här hittade jag angående förslagen om vigseltvång för präster på samkönade par:

"De här förslagen har fått hård kritik från olika håll inom kyrkan. Och nu tar också Svenska kyrkans läronämnd strid mot detta. I ett yttrande över den aktuella motionen påminner man om att ansvaret 'för att kyrkliga handlingar blir utförda ligger inte på den enskilda prästen utan på församlingen. Kyrkoherden ansvarar för att de som efterfrågar och har rätt till vigsel också ska få vigsel i församlingen i enlighet med kyrkans ordning.'

Det ska med andra ord även framöver vara möjligt för en präst som menar att äktenskapet utifrån Bibeln är en förening mellan en man och en kvinna att neka till vigsel mellan ett samkönat par, anser läronämnden".

www.varldenidag.se/nyheter/laronamnden-nej-till-vigseltvang/Bbbpie%21WzkaClyGlmnvHNZXBOqa3A/

"Läronämnden består av stiftens biskopar och åtta andra ledamöter valda av kyrkomötet utifrån kompetens. Ärkebiskopen är ordförande i läronämnden. Läronämnden ska inom sig välja en vice ordförande".

www.svenskakyrkan.se/laronamnden

Det här hitta jag på Svenska kyrkans hemsida på frågan ifall alla präster måste viga par av samma kön:

"Nej, det kan och får rymmas olika syn på äktenskapet inom Svenska kyrkan".

Och det är en bra sammanfattning på det jag velat lyfta fram.
    Jag har inte läst ditt inlägg. Och tänker inte göra det.

Har du läst vad som står på Svenska kyrkans hemsida om hur de beskriver sitt uppdrag?
  • nihka
    Padirac skrev 2017-09-30 14:31:24 följande:
    Nedlåtande eller ej så är det de som kan kallas Nyttiga Idioter
    Tänkte inte på det när jag skrev, men javisst är det så!
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-09-30 15:00:59 följande:
    Läs inte men förvänta dig inte då att jag ska svara på en ny fråga från dig.

Iallafall så behöver du inte läsa heller utan det konstaterar bara det jag sagt hela tiden dvs att inom kristendomen så finns det många som värnar om kärnfamiljen och tycker att kärlek främst är mellan man och kvinna.

Svenska kyrkan säger

"Det kan och får rymmas olika syn på äktenskapet inom Svenska kyrkan".

Det var ingen diskussion ens från början eftersom det jag hela tiden sagt är det som stämmer.
    Det är ingen ny fråga. Jag har hela tiden utgått från vad Svenska kyrkan själva säger om sitt uppdrag och inte någons bild hit eller dit om vad den ska vara. Det vore ju förbannat bra om du kunde läsa vad de själva säger innan du börjar kommentar vad de säger.

Du har halkat in på samkönade äktenskap och prästernas möjlighet att välja att viga samkönade par. Jag talar om att Svenska kyrkan uttryckligen säger att de är till för ALLA. Detta vill som bekant SD ändra på.

Jag konstaterar: det var ingen diskussion ens från början eftersom det jag hela tiden sagt är det som stämmer.

• nihka
    Tom Araya skrev 2017-09-30 16:02:34 följande:
    Anarkism är väl en form av vänsterorienterad liberalism och inte fan finns den i mitten, utan snarare rätt långt ut till vänster?!
    Nope. Finns både höger- och vänsteranarki. Man vill olika saker fast båda utan statlig styrning.
  • nihka
    Padirac skrev 2017-09-30 16:48:44 följande:

Anarkokapitalism är väl på högerskalan om jag förstått det rätt.

Ja, inget statligt styre över ägande och affärer.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten