Regnbågensslut skrev 2017-09-30 14:21:13 följande:
Jag vet att du vill provocera, och har därför anmält dina inlägg nu eftersom du inte för diskussionen framåt med dins provokationer. Dessutom är det många påhopp i din text. Som sagt så är det varken moget eller respektfullt. Har inte sagt att du är omogen men du fortsätter att använda dig av den debattekniken.
Jag har inte pratat om huruvida det är Din eller kyrkans "bild" i inlägget innan, utan bara om att den bilden är fel.
Som sagt så finns det inom kristendomen många som värnar om kärnfamiljen och tycker att kärlek främst är mellan man och kvinna. Det är kristna konservativa värderingar (dessa personer behöver varken vara "avarter" eller "intoleranta" för att ha de värderingarna, utan det får stå för dig).
Vad jag förstår det som utifrån artiklar och texter från 2016 så har det inte införts vigseltvång, dvs att präster är tvingade att viga samkönade par. Det här hittade jag angående förslagen om vigseltvång för präster på samkönade par:
"De här förslagen har fått hård kritik från olika håll inom kyrkan. Och nu tar också Svenska kyrkans läronämnd strid mot detta. I ett yttrande över den aktuella motionen påminner man om att ansvaret 'för att kyrkliga handlingar blir utförda ligger inte på den enskilda prästen utan på församlingen. Kyrkoherden ansvarar för att de som efterfrågar och har rätt till vigsel också ska få vigsel i församlingen i enlighet med kyrkans ordning.'
Det ska med andra ord även framöver vara möjligt för en präst som menar att äktenskapet utifrån Bibeln är en förening mellan en man och en kvinna att neka till vigsel mellan ett samkönat par, anser läronämnden".
www.varldenidag.se/nyheter/laronamnden-nej-till-vigseltvang/Bbbpie%21WzkaClyGlmnvHNZXBOqa3A/
"Läronämnden består av stiftens biskopar och åtta andra ledamöter valda av kyrkomötet utifrån kompetens. Ärkebiskopen är ordförande i läronämnden. Läronämnden ska inom sig välja en vice ordförande".
www.svenskakyrkan.se/laronamnden
Det här hitta jag på Svenska kyrkans hemsida på frågan ifall alla präster måste viga par av samma kön:
"Nej, det kan och får rymmas olika syn på äktenskapet inom Svenska kyrkan".
Och det är en bra sammanfattning på det jag velat lyfta fram.
Jag har inte läst ditt inlägg. Och tänker inte göra det.
Har du läst vad som står på Svenska kyrkans hemsida om hur de beskriver sitt uppdrag?