Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Tom Araya skrev 2017-09-28 01:09:52 följande:
    Traditionellt sett har inte kristendomen varit särskilt tolerant till "avvikande". Det är ett relativt modernt fenomen och något som växt sig starkare i just den svenska kyrkan jämfört med många andra.
    Fortfarande finns det kristna, t.o.m. representanter för Svenska kyrkan som är emot homosexualitet och har en väldigt traditionell syn på kärnfamiljen, barnavel, abort e.t.c.
    Jag tycker det snarare faller sig naturligt att ett extremt kulturkonservativt parti går hand i hand med konservativa kristna värderingar.
    Vill du prata om vad som är förhärskande inom Svenska kyrkan 2017 eller 1917?
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-09-28 07:25:59 följande:
    Mm. Det är liksom orättvist och bara PK att saker och ting har en tendens att förändras - så skrikhögern fortsätter att skrika massinvandring oavsettTomte
    Precis. Och sympatiserar ofta med Sveriges stelaste parti. SD flyttar sig inte en mm. Rådande läge är ett permanent tillstånd. Och det bara väller in folk "som kackerlackor" hela tiden. Svängdörr. Öppen gräns. Ingen gräns. 

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asylsokande---de-storsta-landerna.html
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-09-28 13:56:46 följande:
    Det är inte intolerant. Det är intolerant av dig att däremot säga att andra är intoleranta bara för att de inte tycker som dig. Alla måste ju få tycka som de vill utan att få okvädesord kastade efter sig.

Du kan ge hur många exempel du vill men det tar ju inte bort det fakta att det inom kristendomen finns många som värnar om kärnfamiljen och tycker att kärlek främst är mellan man och kvinna. Att det är så gud skapade oss och det som är naturligt. Oavsett vad just biskopen i Växjö tycker.

"Bibeln påminner om att Gud skapade människan till man och kvinna. Jesus betygar att en man ska överge sin far och mor och hålla sig till sin hustru".

www.bohuslaningen.se/åsikt/debatt-och-insändare/tvinga-inte-präster-att-viga-samkönade-par-1.4293319
    Hahahaha! Så jag är intolerant som inte är tolerant mot intolerans.
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-09-28 14:01:52 följande:
    "Förhärskande". Det är inget "förhärskande" att ha en traditionell syn på äktenskap, abort eller barnavel. Det är konservativa kristna värderingar.
    Exakt. Din syn är inte förhärskande.
  • nihka
    nihka skrev 2017-09-28 08:48:56 följande:
    Visst och gäller samtliga högerväljare - är du anti SD är du enligt somliga lite hesa individer vänster(extremist) och för lite god mån kan man även slänga in (radikal)feminist - utan att ha minsta på fötterna.
    Självupplevt många gånger om vill jag tillägg och även personligen sett och hört av andra som drabbats.
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-09-28 23:01:14 följande:
    Du skrev "Nej. jag ser ingen koppling mellan kristna värderingar och SDs intoleranta syn på sin nästa såsom homosexuella och invandrare". Jag svara "Det är inte intolerant. Det är intolerant av dig att däremot säga att andra är intoleranta bara för att de inte tycker som dig. Alla måste ju få tycka som de vill utan att få okvädesord kastade efter sig". Vad av det var det som du inte förstod?

Det finns många sätt att diskutera på men att skratta någon rakt upp i ansiktet är väl varken särskilt moget eller respektfullt.
    Exakt. Det finns ingen koppling mellan kristna värderingar och SDs intoleranta syn på sin näste. Alla är guds barn - för den som tror på gud och det finns inget B-lag.

Ägna dig gärna åt sakfrågor isf att diskutera mig och hur du anser jag är intolerant, omogen, disrespektfull jadajadajada eftersom jag fullkomligt skiter i vad du har för åsikter om mig och de är fullständigt irrelevanta för tråden. Jag är inte ämnet för tråden. Slutligen, intolerant är inte ett okvädesord utan en beskrivning på intolerans. Tala om om det var något av det du inte förstod.
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-09-29 23:31:04 följande:
    Ja, det är din tolkning ja. Alla tolkar religionen olika och det finns präster inom kyrkan som till exempel inte vill viga homosexuella för att de anser det går emot Guds plan. Det är konservativa värderingar, vilket SD också har.

Det låter mest som du inte vill att de ska finnas en koppling snarare än att det är så det är.

Bete dig annorlunda om du inte vill att folk ska påpeka ditt beteende och att det inte ska ta upp diskussionen. Behöver inte vara svårare än så.

Att säga att folk som har konservativa åsikter är intoleranta är ju din värdering och inte en sanning. Du lägger in dina åsikter och försöker lyfta fram det på ett negativt sätt. Gå efter fakta istället.
    Nej, det är kyrkans tolkning. Det finns förstås avarter även där, men kyrkans hållning är att kyrkan är till för alla. SD som har mer än sin beskärda del av avarter vill som bekant ändra på det

Jag anmäler alla personangrepp. Vänligen håll dig till att diskutera sakfrågorna och inte mig. Jag är inte trådens ämne. Låter mest som du inte vill att det ska vara så, men så är det.

Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan själva skriver om sitt uppdrag, lägg märke till det återkommande ordet "alla":

https://www.svenskakyrkan.se/vart-uppdrag

Om det kristna uppdraget enligt Svenska kyrkan:

"Vi har ett uppdrag från Gud att finnas med och arbeta för ett värdigt liv och en bättre värld för alla." (min felstil)
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-09-29 23:39:37 följande:
    Ok, tänkte inte på det som en egentlig fråga utan mer som en kommentar till en enfaldig anmärkning att jag skulle bege mig ut i verkligheten för att studera massinvandringen.

Ja, jag tycker att det är tröttsamt att det är så vanligt i somliga kretsar att dra fram martyrkortet med inskriptionen "De kallar mig rasist, men rasist har förlorat sin betydelse på grund av att tillmälet används i tid och otid.

Jag skulle vilja påstå att nio gånger av tio kommentaren om rasism i samband med en enskild persons handlingar eller åsikter dyker upp så är det just som martyrvariant typ "Man kan inte kritisera invandring utan att bli stämplas som rasist". Det innebär att martyrskapet blivit så överexploaterat att det förlorat all betydelse.

Självklart kan man vara emot invandring eller ha åsikter om invandring utan att bli kallad rasist.Skrattande
    Blir mer som att när någon beklagar sig över rasistkortet så förstår man att de varit ute och cyklat ett stort antal gånger tidigare. 

Rasistiska uttalanden blir ju inte mindre rasistiska för att man har medhåll från något håll för dem.

Jag kör rasistomröstningen: "Upp med händerna alla rasister!"  Nähä. Inga. Nu igen.

Men visst missbrukas det också. Jag har blivit kallad rasist för att jag är emot SDs politik.
  • nihka
    Regnbågensslut skrev 2017-09-30 11:39:17 följande:
    Fast den bild du ger skildrar inte hur det faktiskt ser ut inom Svenska kyrkan. Så enkelt är det. Det är dessutom nedsättande att kalla alla de med en konservativ syn för "avarter".

Är det svårt för dig att låta andra tycka olika utan att de ska behöva få nedsättande namn och tillmälen?

Man skrattar inte folk i ansiktet. Det är intre trevligt. Undvik sådant beteende om du inte vill att folk ska anmärka på ditt sätt att debattera. Det är inte personangrepp att anmärka ett redan dåligt beteende. Jag tänker inte diskutera detta mer.
    Hahahahahaha! Jag tar det igen. Det är inte MIN bild. Det är SVENSKA KYRKANS eget uttalade uppdrag. L Ä S vad de skriver på sin hemsida som jag länkade till.

ALLA betyder ALLA och inte vissa undantagna. Hur svårt kan det vara att greppa enkel text? Om texten är jobbig at ta sig igenom kan man titta på bilderna på exempelvis personer som man adresserar "Du som är ny i Sverige". Till dessa personer säger man:

"Svenska kyrkan är Sveriges största kristna trossamfund med uppdraget att värna alla människors rätt till ett värdigt liv. Men du behöver inte vara kristen för att vända dig till oss, vi välkomnar alla oavsett bakgrund, tradition eller religion."

https://www.svenskakyrkan.se/defaultaspxid642725

ALLA. Och detta vill som bekant SD ändra på.

Vad bra att du inte tänker diskutera MIG mer för jag kommer inte att besvara fler av dina utläggningar om vad du tycker om MIG. Tänk SAKFRÅGA istället
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-09-30 10:10:03 följande:
    Javisst. Själv har jag förmodligen blivit kallad rasist ungefär 2.000 gånger oftare för att jag ogillar SD:s politik än vad jag själv har påstått att någons åsikter är rasistiska.

Det är ju bara att ta del av debatten på nätet för att man ska kunna konstatera att många sverigedemokrater missbrukar rasistkortet, antingen genom att framstå som eviga martyrer "de kallar mig rasist"-syndromet eller också genom att påstå att folk som ogillar SD är rasister.

Inte mycket att bra sig om. Däremot har jag några gånger i verkligheten stött på fenomenet med enskilda personer med invandrarbakgrund som uppträtt som svin och när de fått beteendet kritiserat dragit fram rasistkortet. Det är ett fenomen som är jävligt olustigt eftersom det riskerar att bidra till att infantilisera rasistbegreppet.

Självpåtaget martyrskap och brist på ryggrad är tyvärr egenskaper som inte bara odlas bland sverigedemokrater.
    Visst. Rasist. kommunist, feminist, vänstervriden, vänstermupp, AFA. Prefix som  ultraextrem-, taliban- och stenkastar-. Hahaha. Den som ger sig in i name callingtävlingen nu har ju bara gammal skåpmat att komma med. I don´t bat an eyelid anymore but ignore, ignore, ignore.

Jag blev kallad rasist en gång av en invandrare som inte tyckte om att höra det jag informerade om och hen fick stå till svars inför en hel hoper andra invandrare som hörde. Vettiga människor reagerar på sånt.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten