JTA skrev 2017-02-16 11:57:16 följande:
Ja, det här med genetik är mest bara en intressant hobby. Kul att studera hur folk har rört sig över Europa sedan människan kom hit för 45 000 år sedan. Fascinerande att se hur genetiken nu konfirmerar en del av arkeologernas idéer och sågar en del med fotknölarna. Ja, det verkar som att indoeuropeiskans urheimat faktiskt var den tidigare föreslagna var yamnaya-kulturen norr om Svarta Havet. Nej, jordbruket spreds inte genom kulturell disseminering - det var bönder som emigrerade. Men jag håller med om att kulturmönster är viktigare.
Och annars håller jag med om det mesta du skrivit. Jag vill gärna ser en större medvetenhet och acceptans för vår kulturella särart. Och den reaktionära attityd som sprids genom den nya populismen innebär ett brott mot vårt kulturarv. Men jag anser att svenskarna är ett folk med samma rättigheter som andra folk - med suveränitet över vårt geografiska område och med rätten att bevara och utveckla vår särart i den takt och på det sätt som vi finner för gott. Den gränslösa vänsterliberalismen (populismens motpol och raision d'etre) verkar inte hålla med om den saken.
Men "abortmotståndare" var väl att ta i? Så vitt jag sett handlar det om var på en skala en punkt skall sättas. Skall den sättas på 12 eller 18 veckor? (Eller vilka siffror det nu handlar om.) Att kalla det ena gänget "abortmotståndare" och det andra för "kampgruppen för kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp" är lite för polariserat. Båda grupperna menar att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp, till en viss tidpunkt, vid vilken båda grupperna blir abortmotståndare. Det borde bara vara att ta ett medicinetiskt beslut så vore saken avgjord.
Vad menar du då med svenskarna som folk, inte din genkarta antar jag utan det du ser som vår kulturella särart. I så fall något du också ser som föränderligt och där influenser utifrån som påverkar oss enligt dig (och mig) är idéer, tankar, levnadssätt som i inte främst är kopplat till invandring.
Vet inte om det var så mycket till överdrfgt att skriva abortmotståndare, du vill väl begränsa invandringen men inte fullständigt - om jag minns rätt. Misstycker du mer eller mindre om jag kallar dig invandringsmotståndare än om jag kallar dem som vill begränsa kvinnors aborträtt för abortmotståndare?
JTA skrev 2017-02-16 15:30:19 följande:
Nog fel att jämföra USA och Sverige, olika förutsättningar och olika problem. Om Wilder har hejat på Trump lär han få ångra det. Men Åkesson har inte hejat på Trump så parallellen håller ändå inte. Och Åkessons och Trumps karaktärer är ju inte precis liknande, det kan ju inte ens du tycka.
Den som lever får se.
Fast jag jämför inte. Just för att Europa inte är som USA har vi så mycket lättare att känna löje över en okunnig skrävlande högerpopulist som Trump - men jag tror inte att vi har så stora problem att känna igen våra egna högerpopulister i honom. Okunnigheten, kvinnoföraktet, hatet mot feminism, abortmotståndet, avskyn/föraktet%rädslan för det okända, allt som är annorlunda har de gemensamt, liksom personkulten.
Det kanske bara är en from förhoppning - men jag tror att Trumpepoken kommer att innebära att högerpopulismen drabbas av en backlash, att allt fler kommer att börja tänka på egen hand i stället för att bara skräna ut floskler och fördomar.
Jag tror att Le Pen kommer att få rejält med stryk i Frankrike, att wilders kommer att förlora i Nederländerna - att högerpopulismen kommer att minska i betydelse i hela Västeuropa, om än inte i de länder som ingick i gamla Sovjet.
Och jag tror att Sverige kommer att fortsätta utvecklas i samma riktning som tidigare med fokus på tolerans, på den enskilda individen och i riktning mot att religion är ett privat och personligt förhållningssätt, inget samhällsfenomen.