JTA skrev 2017-02-15 11:46:53 följande:
Nej, det är inte frågan om att sätta fingret på precis vilket DNA en svensk måste ha för att vara svensk. Det handlar om en profil - en typisk fördelning av olika varianter av DNA. Se följande bild:
Som synes har Sverige, Danmark och Norge likartade profiler vad gäller Y-DNA haplogrupper (dvs arvet på fädernet). Finnarna är däremot annorlunda (ingen nyhet där). Västeuropéer och östeuropéer har också tämligen olika profiler.
Mer detaljerade kartläggningar visar även regionala skillnader. Många i Storbrittannien delar profil med skandinaver - pga vikingatida invasioner. I Finlands kustland bor många finnar med skandinavisk profil - pga svensk invandring under medeltiden. Etc osv.
Här finns massor att läsa i ämnet:
www.eupedia.com/genetics/
Bilden är hämtad från:
en.wikipedia.org/wiki/Y-DNA_haplogroups_in_po...
Ok, en medelfördelning där få om ens någon motsvarar generaliseringen och där den mest svenska enskilda individen kanske är norsk och inte svensk.
Hursomhelst så är det kulturmönster som nästan alltid avses när man hänvisar till etnicitet.
Och, du hår ju själv påpekat att den svenska kulturen är extrem i vissa avseenden - om jag minns som i betoningen på individen och detta kombinerat med en stark tro på ett omsorggivande samhälle, samt sekulariseringen och brisen på behov av auktoritära förebilder.
Men det är ju en kultur som definitivt inte omfattas av alla "etniska svenskar" och särskilt inte de som gapar om etnicitet i tid och otid.
Jag kan bli stolt som svensk när jag ser bilden av "svenska värderinger" plottad som en extrem längst upp i högra hörnet på ett diagram men det är klart att det är ett dilemma att många som flyr hit kommer från länder som ligger på diametralt motsatt plats på värderingskartan.
Men det är inte invandringen som är ett hot mot det Sverige jag är stolt att bo i - hotet skulle snarare vara att svensk politik integrerar högerpopulismen i sitt budskap.
Det är ingen tillfällighet att en tråd som utgår från moderaternas samarbete med SD invaderas av abortmotsåndare.
Sverige är ett sekulärt och jämställt samhälle där man kan betona såväl individens frihet som samhällets ansvar. Det är något som är värt att försvara mot de horder av högerpopulister som tutar ut budskap som alla mynnar ut i tron på den stora auktoriteten, den starka ledaren.
Det är faktiskt en märklig ironi att de som påstår sig kämpa mest mot fundamentalism kopplad till invandring är våra alldeles egna fundamentalister.