Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

man och nöjd skrev 2017-09-21 22:44:50 följande:
    Kan ju lika gärna vara tidigare, och sen jobbar man hemifrån på kvällen.
    De flesta kan inte jobba hemifrån.
  • Tom Araya
    man och nöjd skrev 2017-09-21 23:27:17 följande:
    Nej, men tillräckligt många för att minska biltrafiken i rusningstid.
    Jag tror de flesta med sådana jobb istället skulle kunna åka kollektivt, till skillnad mot hantverkare, lastbilschaufförer, markentreprenadarbetare m.fl. Det om något skulle minska trängseln på vägarna i rusningstrafik.
  • Tom Araya
    man och nöjd skrev 2017-09-22 08:49:51 följande:
    Det spelar ju ingen som helst roll. Om jag tar bort min bil från rusningstrafiken så är den ju borta. Övriga trafikanter märker ju inte ifall jag åker kl 10 eller kollektivt.
    Jo, de som också kan och väljer att eller måste åka kl 10.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-09-25 11:56:53 följande:
    Politiskt haveri hos övriga partier???

Varför skulle då 70-75% rösta på något annat än SD? Lite perspektiv, tack.
    För att de tror på att partierna reder ut haveriet, så som vissa alltid gjort.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2017-09-24 00:04:05 följande:
    Jag har inte svårt att göra skillnad på rasism och en önskan att lösa problemen som brist på integration har gett oss. Du har en enkel syn på verkligheten, lika enkel som SD har kanske?

Jag är född och uppvuxen i det som kanske är Sveriges invandrartätaste stad. Problemet är inte invandringen, problemet är utanförskap. Det finns mycket forskning som entydigt säger att det är sociala problem som skapar brottslighet. Det är inte invandringen utan att man misslyckats med integrationen som är problemet.

Kan man inte skilja på så enkla saker så är det såklart enkelt att tro att SD har lösningen på problemet för att de ger en enkel lösning på den 'story telling' som de har.

Genomskådar man inte SDs argumentation och falska verklighetsbeskrivning kan man kallas nyttig idiot utan att det är en lögn.

Olika politiska rörelser har olika grundvärderingar som speglas i deras politik och utspel. SD har en falsk retorik, deras populism och bakomliggande värderingar fångade 20% av de som röstade där jag nu bor (här på orten finns det definitivt inga invandrarproblem). Är det korkade hillbillys som bor här? Eller är de rasister? Eller är det missnöjesröstande? 

De som inte är rasister har JÅ tyvärr gjort till sina nyttiga idioter, SD har inte lösningen på det de tror är problemet. SD har en annan agenda än att lösa problemet.

Sen undrar jag hur du har mage att säga att jag har en märklig syn på 20% av de röstande, när du generaliserar om vänsterflummet - det är väl i alla fall 40% idag. Endera är vi lika goda kålsupare eller så är du värre än jag är...

Jag konstaterar lika krasst som i mina tidigare kommentarer att det finns en hycklare här.  Och det är inte jag Solig

Har du försökt analysera vad som ligger bakom misslyckad integration?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-09-23 20:45:15 följande:
    Som tåget eller ett brev från Postnord.

SD ökar inte, utan har stagnerat.

Precis som antalet flyktingar som kommer till Sverige har minskat.

Jag anser inte att man ska anpassa politiken efter ett klintel som inte ens begriper att deras skränande är obsolet.
    Om man som politiker inbillar sig att alla som opponerar sig mot driven politik "inte begriper" så hoppas jag inget hellre än att vi slipper den politikern och dennes parti och alla förlorade röster från de tidigare etablerade partierna under de senaste 10-15 åren talar för att fler resonerar lika.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-09-26 01:26:28 följande:
    Främlingsfientliga partier är ingen svensk företeelse och SD är bara en i raden av främlingsfientliga populistiska partier i Europa och världen. SD i likhet med andra av sin sort har inte lyckats med något mer än att hetsa och en del attraheras av det.
    Vad är "svensk företeelse" i svensk politik under 2000-talet? Privatiseringarna inom välfärden? Den snudd på totala avvecklingen av försvaret? Bostadspolitiken? En energipolitik som leder till att vi måste försörja landet med elektricitet som upp till 20% är producerad med fossila bränslen?

SD är bara ett exempel på ett parti som får röster p.g.a. missnöje med andra partiers politik. Det skulle lika gärna kunna vara ett annat parti med en annan, från regeringen och övriga partier avvikande politik som i någon grad tilltalar många.

SD har lyckats mycket väl med att ta röster från övriga partier och därigenom visa att väljarna inte längre köper den politik som bedrivits.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-09-26 01:35:02 följande:

Hahahaha! Nej, inga partier har havererat. Inte ens KD. Definitionen på haveri är att ett fartyget har förlist. Man reder inte ut det utan det har redan inträffat.

Kris. kaos och haveri - dags att tona ner språket och beskriva verkligheten och inte nån jävla actionrulle.
    Politiken, väljarnas förtroende och politikens konsekvenser är alla exempel på vad man kan kalla haveri.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-09-26 01:49:49 följande:
    Nej, en grupp som har 75-80 procents stöd har inte havererat. Säger sig självt.
    Inget parti har så stort stöd.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-09-27 00:24:24 följande:
    Jo, gruppen som inte röstar på SD har så stort stöd.
    Gruppen som inte röstar på...
    S är 69%
    L är 94,6 %
    M är 76,7%
    C är 93,9%
    KD är 95,4%
    V är 94,3%
    MP är 93,1%

M.a.o. stor andel som inte stödjer något av dessa partier.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten