Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-08-24 15:30:45 följande:
    Ja, jag nämnde just Israel eftersom de utvecklade kärnvapen i hemlighet och såvitt mig bekant är det inte ens officiellt att Israel tillhör kärnvapenstaterna än idag - vilket inte hindrar att alla ändå vet att det är så.

Jag är inte intresserad av militärhistoria, men jag utgår från att Israel var den styrkemässigt överlägsna under exempelvis sexdagarskriget, inte numerärt men i fråga om skicklighet, vapenteknologi och motivation.

Israel byggde upp sin militära makt på överskottsmateriel från andra världskriget, som de hittade i olika övergivna förråd i regionen eller på andra, oklara sätt kom över. Inget land ville exportera militär utrustning till Israel, med undantag för Tjeckoslovakien, som då nytillverkade en del militär utrustning av tysk modell, från andra världskriget.
    Det var först under senare delen av 50-talet och tidiga 60-talet som Israel började få köpa militär utrustning från bl.a. Storbritannien och USA. Så under oktoberkriget var modern engelsk och amerikansk materiel i mindre mängder uppblandat med gammal utrustning från andra världskriget.

Sovjetunionen försåg dock både Egypten och Syrien med mängder av modern militär Sovjetisk utrustning och även mängder av militära rådgivare och hjälp med utbildning av piloter och officerare.
    Jordanien fick köpa militär utrustning från Storbritannien, som kompletterade äldre överskottsmateriel från andra världskriget av både engelskt och tyskt ursprung.

Styrkor enligt Wikipedia:

StyrkaEgypten:

650 000[1]?800 000[2] trupper.
    1 700 stridsvagnar (1 020 korsade).[3]
    2 400 stridsvagnar.
    1 120 artillerienheter.[4]
    400 stridsflyg.
    140 helikoptrar.[5]
    104 fartyg.
    150 luftvärnsrobotbatterier (62 vid frontlinjen).[6]

Syrien: 150 000[1] trupper.
    1 200 stridsvagnar.
    800?900 stridsvagnar.
    600 artillerienheter.[4][7][8]

Expeditionsstyrkor*
    100 000 trupper.[1]
    500-670 stridsvagnar.[9][10]
    700 stridsvagnar.[9]

Israel:

375 000[11]?415 000 trupper.
    1 700 stridsvagnar.[12]
    3 000 stridsvagnar.
    945 artillerienheter.[4]
    440 stridsflygplan.

Vad det gäller skicklighet så var de arabiska styrkorna oftast väl utbildade, men akilleshälen var deras taktik baserad på Sovjetisk doktrin, vilket gjorde att förbanden blev handlingsförlamade om sambandet havererade (vilket det gjorde ofta), medan Israel anammade en mer typisk västerländsk doktrin där varje man uppmuntras till att ta egna initiativ.
    En annan akilleshäl för de arabiska styrkorna var den starka traditionen inom vissa av dem att högre befälhavare ofta utsågs baserat på kontakter snarare än lämplighet och kompetens.

Att Israel stred så hårt har förstås mycket med deras motivation att göra.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2017-08-24 16:15:08 följande:
    Exakt.
    Alltså är det inget man sätter in istället för marktrupp.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2017-08-24 20:04:43 följande:
    Det beror på vad syftet är.
    Syftet med taktiska kärnvapen kan inte vara mycket annat än som understöd för marktrupp.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2017-08-24 20:50:24 följande:
    Terrorn över det hela, kärnvapen och radioaktiviteten glider bara omärkt förbi menar du?
    Och understöd av trupper är ett extremt brett uttryck och kan innefatta precis allt och alla varianter i ett kampanj mot ett land.

Bara tanken man använt taktiska kärnvapen i en stad, gör så jag skulle skippa åka dit, eller flytta längre ifrån.
    Jo, men när du första gången nämnde kärnvapen fick jag intrycket av att du menade att man skickar in några och så behöver man sedan inte sätta in trupp. Det är inte det syfte och funktion som är med taktiska kärnvapen, utan då är det i så fall frågan om strategiska kärnvapen.
  • Tom Araya
    man och nöjd skrev 2017-08-25 00:48:49 följande:
    Den hade omedelbar effekt, men opionsinstituten tillämpar tröghet i sina system för att inte framstå alltför dåraktiga. Dessa filter döljer dock effekten av enskilda händelser.

M minskade ju från 24 till 21 ganska snart efter DÖ presenterades. Sen har raset fortsatt. Det är ju fakta. DÖ är ju inget one-hit-wonder. Den aktualiseras vid varje budget. Varje gång inser några fler väljare att en röst på Alliansen det tragiska i att tjafsa om en budget som man tänker ge sitt stöd. Trovärdigheten är noll.
    Din sista mening är obegriplig. Du måste ha missat några ord.
  • Tom Araya

Det var med Reinfeldt moderaternas moraliska haveri startade och han håller fast vid sin "öppna-hjärtan"-flykting-politik (i alla fall så sen som i november förra året). Var står moderaterna idag? Tar de avstånd från detta och gör de det öppet och tydligt?

Reinfeldt om invandring: ?Bra för Sverige?

1 av 5
    "Världen är inte redo för att Trump vinner"
    SAMHÄLLE tor 03 nov 2016

Fredrik Reinfeldt (M) har kritiserats hårt för talet där han bad svenskarna att öppna sina hjärtan.

I en ny bok fortsätter han argumentera för att invandring är bra för Sverige.

? De som är fientligt inställda till invandring anklagar mig för att inte berätta sanningen om kostnaderna. Till dem säger jag: varför berättar ni inte sanningen om intäkterna? säger Reinfeldt.

...

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23839845.ab

Reinfeldt sågas av Tino:

www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154065214823231

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-09-19 07:47:10 följande:
    Jag antar för du håller med mig om att rika moderatkommuner som Nacka inte ska slippa ifrån att ta emot nyanlända?

I så fall är Nacka kommuns inköp av bostadsrätter ytterligare ett bevis på det moderata vanstyret och situationen har uppstått pga av att Nacka inte har byggt tillräckligt mycket bostäder (och historiskt sett tagit emot för lite flyktingar).
    Situationen uppstår av att man tagit emot för många flyktingar i förhållande till antalet tillgängliga bostäder. Men visst, även det är främst moderaternas fel.
  • Tom Araya
    man och nöjd skrev 2017-09-20 17:04:48 följande:
    Vad är problemet. Är det trångt så är det. Ekonomiska styrmedel för att minska trängseln, är det verkligen så konstigt?
    Minskar man trängseln med trängselskatt? Hur många arbetsgivare tror du går med på anpassning av arbetstider för att de anställda ska slippa rusningstrafik?
  • Tom Araya
    man och nöjd skrev 2017-09-20 20:45:04 följande:
    Ganska många arbetsgivare går med på det. Nog för att jag hatar befintlig trängselskatt i Stockholm, men den hjälper mig faktiskt att spara tid. Vi är många som kan koppla upp oss hemma på fm och bege oss mot jobbet kl 10.
    Vad säger familjen om att man kommer hem tre timmar senare varje kväll?
  • Tom Araya
    man och nöjd skrev 2017-09-20 20:45:04 följande:
    Ganska många arbetsgivare går med på det. Nog för att jag hatar befintlig trängselskatt i Stockholm, men den hjälper mig faktiskt att spara tid. Vi är många som kan koppla upp oss hemma på fm och bege oss mot jobbet kl 10.
    klyban skrev 2017-09-20 20:45:58 följande:

Ja, om arbetsgivare inte har problem med arbetstidsförlyttning.
    Men skulle anta de flesta inte bryr sig ett skit, utan kör när det själva passar dom.

Jag inser att jag är i fel bransch...en där anläggningen är öppen för att producera och serva kunder mellan kl 7 och 16.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten