KillBill skrev 2017-06-02 07:47:28 följande:
Även om jag är kritisk till mycket som skedde från tiden med de nya moderaterna så inser jag samtidigt att moderaterna som parti under den tiden tog flera steg i en mer anständig riktning och det var också därför som partiet attraherade så många nya väljare.
Om moderaterna nu går i en mer konservativ riktning så kommer man att reducera partiet till ett 15% parti.
Jag är övertygad om att det inte är en eventuellt mer konservativ riktning som de skulle förlora röster på. Det behövs ett konservativt alternativ (som inte utgörs av SD eller KD), vilket var vad man lämnade i och med "Nya Moderaterna".
Jag tror det snarare är kombinationen av en rätt så typisk högerorienterad ekonomisk politik med Reinfeldts massmottagande av flyktingar samt oviljan att satsa på nationell säkerhet som är och länge kommer att vara moderaternas akilleshäl. Kombinationen av ekonomisk högerpolitik och massflyktingmottagande står ju redan Centerpartiet för, vi behöver inte ett till sådant parti. Det jag saknar är ett parti med ekonomiskt mer vänsterorienterad politik i kombination med viss icke religiöst baserad konservatism likt den som finns inom FP/Liberalerna och gamla Moderaterna.