Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

KillBill skrev 2017-02-03 18:02:49 följande:

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Moderaternas moraliska haveri och vägen till botten inleddes med att de blev "Nya Moderaterna".
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-06-02 07:47:28 följande:
    Även om jag är kritisk till mycket som skedde från tiden med de nya moderaterna så inser jag samtidigt att moderaterna som parti under den tiden tog flera steg i en mer anständig riktning och det var också därför som partiet attraherade så många nya väljare.

Om moderaterna nu går i en mer konservativ riktning så kommer man att reducera partiet till ett 15% parti.
    Jag är övertygad om att det inte är en eventuellt mer konservativ riktning som de skulle förlora röster på. Det behövs ett konservativt alternativ (som inte utgörs av SD eller KD), vilket var vad man lämnade i och med "Nya Moderaterna".

Jag tror det snarare är kombinationen av en rätt så typisk högerorienterad ekonomisk politik med Reinfeldts massmottagande av flyktingar samt oviljan att satsa på nationell säkerhet som är och länge kommer att vara moderaternas akilleshäl. Kombinationen av ekonomisk högerpolitik och massflyktingmottagande står ju redan Centerpartiet för, vi behöver inte ett till sådant parti. Det jag saknar är ett parti med ekonomiskt mer vänsterorienterad politik i kombination med viss icke religiöst baserad konservatism likt den som finns inom FP/Liberalerna och gamla Moderaterna.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-06-03 10:37:59 följande:
    Moderaterna har aldrig stått för vänsterorienterad ekonomisk politik. Var har du fått det ifrån?
    Nej, det var den konservativa inriktningen jag jämförde med m och fp. Ursäkta otydligheten.
  • Tom Araya
    Kan man lita på Moderaterna?

LEDARE
    Om Moderaterna vill återvinna de försvarsvänliga väljarnas förtroende måste partiet både framstå som och faktiskt vara ett försvarsvänligt parti. För närvarande lyckas man varken med det ena eller det andra. Sverige har råd med ett starkt försvar ? om politikerna vill ha det.

nwt.se/asikter/ledare/2017/07/13/kan-man-lita-pa-moderaterna
  • Tom Araya
    Claes Arvidsson: Bra att M inte längre är särintresse om försvar

När Stefan Löfven var i Storuman ? i?stället för i Almedalen ? krävde han ett slut på Stockholmsfixeringen och mer fokus på hela landet: ?Jag har inget emot Stockholm, det är en fin huvudstad och jag är född där. Men vi måste ha en Sverigefixering. Det är den enda politiken som duger.? Löfven sade självkritiskt att Socialdemokraterna också har ett ansvar för storstadsfixeringen.

...

www.svd.se/bra-att-m-inte-langre-ar-sarintresse-om-forsvar
  • Tom Araya

Jag fortsätter min linje om att moderaternas moraliska haveri startade långt tidigare än vid den punkt som nämns i trådstarten.

Ledarintervju: Från maktens korridor hem till Lohärad
    Ledare

? Man kan inte som enskild riksdagsledamot föra en radikalt annorlunda politik än partiet, speciellt inte om man sitter i regeringsställning. Orden är överstelöjtnant Göran Petterssons (M), en av två riksdagsledamöter från Norrtälje kommun.

www.norrteljetidning.se/opinion/ledare/ledarintervju-fran-maktens-korridor-hem-till-loharad

• Tom Araya

Inte mina åsikter utan artikelförfattarens. Dock finns nog där en del poäng.

Från CIA-källa till folkfördrivare
    Åsa Linderborg om gåtan Carl Bildt ? och boken som avslöjar hans spel med medierna

BOKRECENSIONERigår 04:00
    Tålamodet med Carl Bildt är en gåta. Det spelar ingen roll vad han gör som statsminister, krigslobbyist, folkfördrivare eller utrikesminister ? han får ändå fortsatt förtroende. Björn HägersUppdrag Bildt har ingen ambition att lösa detta mysterium, syftet är att teckna den självsäkre excellensens förhållande till medierna. Det är ett tema i egen rätt.
    ...

www.aftonbladet.se/a/vLAQl

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2017-08-22 08:01:16 följande:
    Vem är ens brydd om Bildt längre?

Han har lite polare i EU och FN som ger honom nåt jobb då och då men ur svensk synvinkel är han väl ändå rätt ointressant?
    Det handlar om förtroende för de idag aktiva politiker som varit med och tilldelat Bildt de uppdrag han haft och har sedan sin tid som statsminister och partiledare för moderaterna.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2017-08-22 15:14:00 följande:
    Bildt känns som historia.
    Om det ändå vore så väl.

Ännu en recension:

Carl Bildt glider undan ? även denna gång
    På många sätt är Carl Bildt en gåta, skriver Mattias Hagberg. Hur sjutton har mannen lyckats hålla sig kvar i politikens finrum i nästan ett halvt sekel?

www.gp.se/n%C3%B6je/carl-bildt-glider-undan-%C3%A4ven-denna-g%C3%A5ng-1.4558360
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-08-23 14:17:15 följande:
    Det är redan glömt.

Kinberg Batra är körd nu.

Det intressanta är vem hennes efterträdare blir.

Själv hoppas jag på Hanif Bali.Tomte
    Hanif Bali...den "rasisten"!? Flört
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten