FDFMGA skrev 2017-02-15 20:41:41 följande:
Ok, en medelfördelning där få om ens någon motsvarar generaliseringen och där den mest svenska enskilda individen kanske är norsk och inte svensk.
Hursomhelst så är det kulturmönster som nästan alltid avses när man hänvisar till etnicitet.
Och, du hår ju själv påpekat att den svenska kulturen är extrem i vissa avseenden - om jag minns som i betoningen på individen och detta kombinerat med en stark tro på ett omsorggivande samhälle, samt sekulariseringen och brisen på behov av auktoritära förebilder.
Men det är ju en kultur som definitivt inte omfattas av alla "etniska svenskar" och särskilt inte de som gapar om etnicitet i tid och otid.
Jag kan bli stolt som svensk när jag ser bilden av "svenska värderinger" plottad som en extrem längst upp i högra hörnet på ett diagram men det är klart att det är ett dilemma att många som flyr hit kommer från länder som ligger på diametralt motsatt plats på värderingskartan.
Men det är inte invandringen som är ett hot mot det Sverige jag är stolt att bo i - hotet skulle snarare vara att svensk politik integrerar högerpopulismen i sitt budskap.
Det är ingen tillfällighet att en tråd som utgår från moderaternas samarbete med SD invaderas av abortmotsåndare.
Sverige är ett sekulärt och jämställt samhälle där man kan betona såväl individens frihet som samhällets ansvar. Det är något som är värt att försvara mot de horder av högerpopulister som tutar ut budskap som alla mynnar ut i tron på den stora auktoriteten, den starka ledaren.
Det är faktiskt en märklig ironi att de som påstår sig kämpa mest mot fundamentalism kopplad till invandring är våra alldeles egna fundamentalister.
Ja, det här med genetik är mest bara en intressant hobby. Kul att studera hur folk har rört sig över Europa sedan människan kom hit för 45 000 år sedan. Fascinerande att se hur genetiken nu konfirmerar en del av arkeologernas idéer och sågar en del med fotknölarna. Ja, det verkar som att indoeuropeiskans urheimat faktiskt var den tidigare föreslagna var yamnaya-kulturen norr om Svarta Havet. Nej, jordbruket spreds inte genom kulturell disseminering - det var bönder som emigrerade. Men jag håller med om att kulturmönster är viktigare.
Och annars håller jag med om det mesta du skrivit. Jag vill gärna ser en större medvetenhet och acceptans för vår kulturella särart. Och den reaktionära attityd som sprids genom den nya populismen innebär ett brott mot vårt kulturarv. Men jag anser att svenskarna är ett folk med samma rättigheter som andra folk - med suveränitet över vårt geografiska område och med rätten att bevara och utveckla vår särart i den takt och på det sätt som vi finner för gott. Den gränslösa vänsterliberalismen (populismens motpol och raision d'etre) verkar inte hålla med om den saken.
Men "abortmotståndare" var väl att ta i? Så vitt jag sett handlar det om var på en skala en punkt skall sättas. Skall den sättas på 12 eller 18 veckor? (Eller vilka siffror det nu handlar om.) Att kalla det ena gänget "abortmotståndare" och det andra för "kampgruppen för kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp" är lite för polariserat. Båda grupperna menar att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp, till en viss tidpunkt, vid vilken båda grupperna blir abortmotståndare. Det borde bara vara att ta ett medicinetiskt beslut så vore saken avgjord.