nihka skrev 2017-02-13 17:46:29 följande:
Jaså du gillar inte likriktning. Vad bra för jag är övertygad om motsatsen till dig.
I Sverige har vi inte åsiktsregistrering, så vi kan inte veta hur andra röstar och när man frågar är man inte garanterad ett ärligt svar eller något svar öht. Sedan kan de flesta tidningar sorteras efter politisk ideologi och naturligtvis är det inte lika lockande för en värdekonservativ kristen att landa ett jobb på Arbetaren som på Världen idag, medan Metro ideologiskt kanske passar det stora flertalet. Hur det ser ut med journalisters politiska sympatier varierar nog stort mellan olika arbetsplatser och den som är en katt bland hermelinerna håller väl det gärna för sig själv.
Som Bergis påpekar, och som du redan vet, har journalisternas partipolitiska sympatier undersökts. 70 % överlag stöder vänsterpartierna, på SR och SVT är det 80 %.
Du tycks mena att det inte går att lita på dylika undersökningar. För att folk kanske ljuger. Det kan betraktas som ett grundskott mot sociologin - det går helt enkelt inte att undersöka värderingar i samhället.
Du får nog presentera mer specifik och beskäftig kritik mot kvantitativ metodik inom sociologin innan den behöver tas på allvar.
nihka skrev 2017-02-13 17:46:29 följande:
Sedan 1975 bedriver Sverige integrationspolitik.
"Integrationspolitiken inrättades som ett eget politikområde i och med regeringens proposition Sverige, framtiden och mångfalden (prop. 1997/98: 16). Integrationsverket var ansvarig myndighet 1998-2007. Bakgrunden till dagens integrationspolitik kan emellertid spåras betydligt längre tillbaka."
Mångfald till skillnad från likriktning är alltså ett av landets politiska mål. Precis som med våra skolpolitiska mål med att fostra våra barn och ungdomar till människor som har respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på är det ju inte konstigt att många människor står bakom sådana mål.
Likriktning är vad jag har sett varje gång någon jag sagt emot har kallat mig för vänstervriden. Min röst har gått till M, men det är förstås slut med det nu. Det är ungefär samma personer som även vill klumpa ihop alla landets journalister ideologiskt. Om man ser på alla som inte håller med en gällande invandring som vänstervridna är det inte alls konstigt om man på samma sätt klumpar ihop alla journalister som skriver saker man inte gillar för vänstervridna. Inte konstigt alls.
De som "vill klumpa ihop alla landets journalister ideologiskt" har som sagt fakta på sin sida. Och du är väl inte faktaresistent?
Man kan påstå att folket borde ha protesterat tidigare om det inte varit med på den förda politiken att omvandla Sverige till ett mångkulturellt samhälle. Man kan också argumentera för att folket knappast har kunnat ta ställning till politiken eftersom man inte fått den information som krävs för att skapa sig en egen uppfattning. Jag anser att det nog ändå funnits tillräckligt mycket information för att man skall ha kunnat förstå. Men man har fått leta och de flesta kanske inte bryr sig så mycket om dagspolitiken och vad som händer i samhället, om det inte händer någonting alldeles under näsan på dem.
Att stöpa om ett samhälle av Sveriges karaktär till mångkulturellt genom import av i stor utsträckning outbildade personer (statistik från SCB/AF/SFI) från kulturer som är så långt från vår som det bara är möjligt (visat i WVS kulturkarta), kan inte betraktas som någonting annat än ett samhällsexperiment med mycket hög risk. Någonting liknande har aldrig gjorts, så det finns ingen erfarenhet att dra nytta av heller. Ett sådant samhällsexperiment borde rimligtvis ha föregåtts av en lång och ingående diskussion om mångkulturens för- och nackdelar, för att sedan - OM folket efter en sådan diskussion hade funnit det för gott - tillåta invandring i mycket lugn takt under konstant utvärdering.
Istället deklarerar man att alla som är emot är onda och öser på allt vad man kan.