Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

man och nöjd skrev 2017-06-25 21:04:57 följande:
    Anekdotisk bevisföring.

Övrigt: Det krävs betydligt mer än en vänstervriden moderator för att jag ska bli kränkt.

Nja, jag citerade inlägget i en annan tråd så även om ursprunget är borta så finns mitt exempel på brunhögerns uttrycksmedel kvar.

Jag kan säkert ta fram det om du så önskar medan dina anekdoter tycks förbli sagor där du försöker skylla på vänservridna moderatorer.

Herregud. Det finns nå´n gammal religiös sång med refrängen "Ty jag är frälst, härligt frälst" i skrikhögertappning blir det i stället "Ty jag är kränkt, härligt kränkt".

Jag tror inte att man kan förstå högerpopulismen om man inte inser att kränkthet i alla dess former är basen för den illaluktande soppa högerpopulismen kokarSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-25 21:34:17 följande:
    Vad har jag skyllt på vänstervridna moderatorer?
    man och nöjd skrev 2017-06-25 21:04:57 följande:
    Det krävs betydligt mer än en vänstervriden moderator för att jag ska bli kränkt.

Jag har frågat dig om exempel men du föredrar att hålla dig till anekdoter och att förbli kränkt.

Det förvånar mig inte.

• FDFMGA
    nihka skrev 2017-06-25 22:38:02 följande:
    Mm. Suffering eller någon av hans otaliga alias. Den gången gick han klart mer över gränsen än vanligt. Det är ju en sak när han går på på oss vuxna med sina skruvade våldtäktsfantasier, men att blanda in barn - vidrigt! Finns bara ett sätt att bemöta: ignorera och anmäla.

Nix.

Inte Suffeing utan Borrelia.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-25 23:29:05 följande:
    Vilka anekdoter och vilka exempel? Det är väl bara läsa i tråden om du undrar över något. Kan ju också vara så att något inlägg tagits bort och då är det svårt att visa vad som stod där.
    Vi kommer inte längre. 

Jag tror inte att du kan eller vill skilja mellan personangrepp och åsiktsangrepp.

Skulle FL börja ta bort inlägg där personer påstår att S är islamistiskt, V kommunistiskt, miljöpartister är salladskommunister, MSD det brunblå blocket, högerpopulister är skrikhöger  - tja då fick de lov att anställa en kader av moderatorer.

Ibland är iofs gränsen mellan ett personangrepp och ett åsiktsangrepp flytande - om man upplever att man blivit kränkt så tycker jag att man i stället för att odla kränktheten lämpligen anmäler inlägget man betraktar som kränkande. Blir anmälan nekad så får man nog lov att finna sig i detta.

Ibland kan det också vara nyttigt med lite perspektiv - Familjeliv är inte - eller borde åtminstone inte vara det viktigaste här i livet.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-06-26 13:49:01 följande:
    Nja, snarare är det väl uppenbart att somliga, inga namn nämnda, tillhör en kultur som är synnerligen svårintegrerad med den kutur Familjeliv har bestämt ska genomsyra forumet.

Det är enligt mitt förmenande mycket lågt att skylla på de regler som gäller på det ställe man är gäst i stället för att försöka uppföra sig efter reglerna.

Passar det inte så är det väl bara att ta konsekvenserna och dra till ett ställe där man kan bete sig som man så önskar.
    Parallellen till invandring var oavsiktlig.

Men självklart borde de invandrare som vägrar följa svenska lagar också ta konsekvenserna och dra till ett annat ställe eller anpassa sig.

Kultur börjar med att man tvättar fötterna sa en norsk nationalskald.

Med detta syftade han på de egna fötterna.
  • FDFMGA
    RMC skrev 2017-06-26 14:55:59 följande:
    Ja stå du kvar du.
    Jepp, det kommer jag att göra.

Jag har inga problem att anpassa mig till de regler som gäller här där jag är gästSolig
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-06-26 16:08:00 följande:
    Haha.....hahaha, nädå......INGA SOM HELST. Problem.
    Nix, men nu är vi uppmanade av moderator att hålla oss till trådens ämne vilket är "moderaternas moraliska haveri" - hoppas att du inte har alltför stora problem med det.

Jag tycker det har smygit sig in ett desperat tonfall i debatten där man är så upprörd över att det inte tycks finnas några möjligheter för alliansen att regera med stöd av SD att man slår åt alla håll. Moderaterna måste ha drabbats av en intellektuell och analytisk härdsmälta som kunde gå ut som man gjorde utan att förstå vilka konsekvenserna skulle bli. Tanken måste ju ha varit att presentera ett alternativ för en svårlöst politisk låsning men effekten blev att hela alliansen gick i baklås.

Jag tror inte att det här var något Kinberg Batra ville, men i så fall innebär det faktum att hon ändå gjorde så att krafterna inom M som vill ha ett samarbete med SD är mycket starka. Tycker nästan lite synd om henne, det blir ju hon som får klä skott för något hon sannolikt tvingades till.

Men hon borde ha stått på sig och satsat sin politiska karriär på att inte ge efter för skrikhögern.

Hennes efterträdare kommer att ha två alternativ - antingen fördjupa samarbetet med SD eller också välja bort SD till förmån för alliansen. Jag tror att det är kört för moderaterna i vilket fall, fördjupar man samarbetet med SD så kommer än fler vanliga anständiga moderater att fly partiet, går man tillbaka till alliansen kommer skrikhögerfalangen att i stor utsträckning bli så kränkta att de massinvandrar till SD medan däremot få om ens någon kommer att gå tillbaka till M från annat håll.

Att M dels sänkte decemberöverenskommelsen och därefter spräckte alliansen har goda förutsättningar att bli två av det här århundradets mest klantiga politiska självmål i SverigeSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-26 19:27:26 följande:
    Vad ska man säga? När far super är det rätt!

Förstår jag inte, såvida du inte drar den där gamla H C Andersen- sagan "Vad far gör är alltid det rätta".
    Desperat tror jag inte någon är, men helt oberörd är jag ju inte av att somborgerlig väljare tvingas rata hela Alliansen.

Själv tycker jag att besvikelsen är påtaglig. Du skrev ju i ett tidigare inlägg att du anser att M borde fälla budgeten och därmed regeringen. Alltså besvikelsen är så påtagligt desperat att man önskar sådant som inte är möjligt - M kan inte fälla någon budget, det finns ingen majoritet i riksdagen för detta. M kan ju iofs ställa misstroendevotum mot hela regeringen, men de kommer bara att få stöd av sina samarbetspartier, SD och KD - det räcker inte.

Att M gick in i DÖ var sannerligen en härdsmälta, det håller jag med om. Förtroendet är raserat.

Ja, konsekvensen av en härdsmälta såtillvida att SD hotade att fälla varje framtida regering som inte gick dem till mötes, det vill säga SD
    schabblade bort möjligheten att verkligen kunna påverka som vågmästare. Decemberöverenskommelsen var nödvändig och ganska elegant. Att KD och M agerade dumskallarnas sammansvärjning och såg till att den bara kom S-regeringen tillgodo kan man inte skylla på något annat än bristande förstånd, det vill säga att man lyssnade till skrikhögern. Hade överenskommelsen fungerat idag så hade alliansen inte varit splittrad och Kinberg Batra hade kunnat fundera på hur hennes kommande regering ska se utSkrattande

Vad är problemet med samarbete M-SD? OCh vad består detta samarbete i? Du borde lugna ner dig angående detta. Du är ju knappast en potentiell M-väljare oavsett. S har ju t.ex ett samarbete med V, varför skulle jag bry mig om det. Enda anledningen jag har att rösta på S är ju för att minska inflytande från MP och V.

.

Jag anser att det är problematiskt med samarbete med ett rasistiskt parti - och det kan jag självklart anse även om jag förstås aldrig har röstat på M.

Jag anser att man inte kan jämföra V och SD, för att en jämförelse skulle ha relevans så skulle var och varannan vänsterpartist kläcka ur sig motsvarande kommunistiska floskler som sverigedemokrater kläcker ur sig rasistiska kommentarer. Nu senast partisekreterare Jomshof för någon dag sedan.

Det finns ingen vettig människa idag som är kommunist, knappast någon ovettig heller. Kommunismen är död och begraven och kan möjligen spöka en smula i något skrymsle men vem tror på spöken.

Vi får väl se hur det blir med SD framöver. Om de fortsätter utmana om att vara Sveriges största parti så kommer övriga förr eller senare att förhålla sig till detta. Det finns också ett scenarie där de etablerade sansar sig med invandringen och då kommer SD att minska.

Hur vanligt är det att S-väljare slyr för att Löfvén budgetsamarbetar med V? Jag tror du överskattar den risken och underskattar vad DÖ ställde till med.

Jag är övertygad om att högerpopulismen kulminerat. SD har tappat i stöd det senaste året och det potentiella alternativet MSD har tappat än mer.

Sverige har redan en hårt reglerad asylpolitik. Vilket man inte kan tro när det tutas om massinvandring. Det är inte asylpolitik som är viktig idag för andra partier än SD, det är hur integrationspolitiken ska fungera bättre som upptar övriga partiers intresse.

Det största självmålet någonsin i svensk politik var och är DÖ.

Ja, SD:s agerande - alltså försöken att sabotera  - var självklart ett rejält självmål. Men Åkesson var ju försatt ur spel just då och helt utmattad - så det var ju de andra SD-spelarna som tjongade på bollen. Och att de överhuvudtaget lyckades träffa den även om den hamnade i det egna målet får väl ses som en bedrift i sig.

Slutligen. Vi tycks åtminstone vara överens om att M och SD borde fördjupa samarbetet - även om vi inte delar uppfattning om vad detta skulle leda till.

• FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-26 22:41:12 följande:
    Du ser uppenbart helt annorlunda på saken när du blickar vänsterut. Då är extremismen plötsligt inget problem. Och du inser ju säkert själv att S inte förlorat en enda röst på sitt samarbete med V. Inte ens när V relativt nyligen hade en uttalad kommunist till partiledare.

På samma sätt är det rimligt att anta att M i långa loppet knappast skulle förlora röster på att man använder SD för att driva igenom sin egen politik. Däremot är det självklart att man tappar röster när man lägger sig platt i en hel mandatperiod. Det är inget annat än pinsamt när en hel Allians gör allt man kan för att undvika att få igenom sin egen politik. En våldtäkt på demokratin skulle jag kalla det.

Och nej, Sveriges invandring har aldrig varit hårt reglerad. Det är bara att jämföra med några grannländer så inser man hur det ligger till.
    Nja, jag tycker V är ett demokratiskt skitparti medan SD är ett odemokratiskt skitparti.

Nej, jag ser inga problem med att S förhandlar med  V.
    man och nöjd skrev 2017-06-26 22:26:27 följande:
    Avstår att utveckla detta p.g.a forumregler.
    Jaha.
    man och nöjd skrev 2017-06-26 22:29:01 följande:
    Alliansen gick ju som bekant till val som en Allians. De borde ha fällt regeringen istället för att gå in i den vansinniga DÖ.
    Alliansen gick till val med löftet att inte samarbeta med SD. Hade de fällt regeringen så hade de fått rasisterna i knät, och den knähunden är inte rumsren.

Så här är det.

V önskar en rödgrön majoritet efetr 2018 där de antingen ingår i regeringen eller där regeringen samarbetar med dem.

SD önskar i första hand en regering bestående av SD, KD och M, alternativt en M, KD-regering som är beroende av deras stöd eller en alliansregering som går dem till mötes på för SD viktiga områden.

M önskar en alliansregering som har SD:s passiva stöd alternativt en alliansregering som har etablerat något slags samarbete med SD i frågor som inte berör invandring eller integration där de i stället vill ha överenskommelser med S.

C önskar en alliansregering som har SD:s passiva stöd alternativt någon form av blocköverskridande samarbete.

L önskar en alliansregering som har SD:s passiva stöd alternativt någon form av blocköverskridande samarbete.

KD önskar nog mest att de Alf Svensson vore yngre och kunde se till att partiet får vara kvar i riksdagen.

MP är nog också främst intreeserade av att få vara kvar i riksdagen och i så fall att få ingå i en mittenregering.

S är ju politiska realister och pragmatiker. Jag skulle gissa att S gärna slipper samarbeta med MP och V för att i stället bilda en majoritetsregering tillsammans med C och L, alternativt att S blir ensamma i en minoritetsregering som förhandlar över blockgränsen.

Det kommer inte att finnas förutsättningar för några andra alternativ än regeringar där S ingår efter 2018.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-26 23:44:06 följande:
    Ingenting konkret hindrar en Alliansregering med sd-stöd. Det skulle vi kunna införa redan imorgon, men Alliansen har lagt sig platt.
    Rent konkret så hindrar inställningen hos C och L detta alternativ.

Dessa två partier har ju inte likt moderaterna vinglat likt ett fyllo ner och upp ur diket där det där bruna som luktar så illa har samlats.

Och i och med att C och L inte är beredda att regera med stöd av SD så handlar det ju bara om dina önskedrömmar.

Verkligheten hindrar att alliansen tar över regeringsmakten. Verkligheten kan vara tuff när man är en drömmare, men den finns där hela tiden vare sig man vill det eller inte.

Jag utgår från den där elaka verkligheten, den innebär att C och L inte kommer att sätta sig i en regering som är beroende av SD.

Verkligheten säger också att SD inte kommer att ge sitt passiva stöd till en alliansregering.

Alltså. Jag diskuterar realiteter - annars kan jag ju lika gärna utgå från att de rödgröna partierna får egen majoritet, men fantasierna överlåter jag till dig.

Alltså. Kan du skissa på ett realistiskt alternativ till en regering där S inte ingår och då utan att göra om den politik C och L står för.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten