Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Statistik gällande förhållandet mellan bostadsbrist och bostadsbyggande har jag inte stenkoll på, inte du heller, försök inte påstå nåt annat, det är nämligen ganska komplicerat.
Historisk tid, kan jag upplysa dig, är en ganska lång tid, det handlar inte om nåra kvartalsrapporter, så du har inte en chans att kunan föra nån övertygande argumentation där.
Jag vet inte hur du ska få ihop det hur dagens bostadsbyggande kan undanröja bostadsbristen med tanke på den enorma befolkningsökning vi fått de sistsa åren utifrån, framtiden ger svaret du lär ha fel.
Vi ser ju idag att bostadspriserna är rekordhöga och fortsätter öka, det talar starkt emot att bostadsbristen minskar.
Både Boverket och Sveriges Byggindustrier (BI) prognosticerade år 2009 rekordlågt bostadsbyggande och varnade för att det skulle leda till akut bostadsbrist.
EKOT gick år 2009 ut med nyheten att Sverige hade ett rekordlågt bostadsbyggande
www.byggvarlden.se/risk-for-akut-bostadsbrist-58301/nyhet.html
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=3167449
Det byggs idag kring 70 000 nya bostäder per år och om man räknar med att det bor i genomsnitt 3 personer per bostad så ger detta tak över huvudet för 210 000 människor. SCB räknar med att Sveriges befolkning ska öka med ca 107 000 personer fram till 2025 för att sedan avta. Med enkel matematik så inser du att bostadsbristen kommer att minska.