Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Digestive skrev 2019-11-19 18:59:35 följande:
    Inte alls, jag låter dig inte komma undan med lögner bara.
    Nja, nu var det dåvarnde ledartrojkan i Kristdemokraterna som skrev detta sommaren förra året.

Du får bilda en fraktion i partiet där du framhåller att Kristdemokraterna inte är ett kristet parti.

Kanske du kan hitta inspiration hos någon som är anhängare till ett kommunistiskt parti där partiet påstår sig vara unikt väl förankrat i den kommunistiska idétraditionen - men där anhängaren anser att partiet inte är kommunistiskt.

Och skulle Muslimdemokraterna bildas, partiet som står för att de muslimska värderingarna ska vara den grund samhället bygger på - tja, då finns det ju utrymme för eventuella konvertiter - att med samma envishet som Familjeliv tvingar mig att godkänna en text jag aldrig läser för varje knapptryckning - hävda att muslimdemokraterna inte är ett muslimskt parti.

Det finns ju uppenbarligen folk till alltGlad
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-19 22:08:44 följande:
    Du hänger inte med på att jag knappast ifrågasätter att KD har en unik koppling till det kristna tankegodset. Det gör dem dock varken mer eller mindre till ett kristet parti, utan fortfarande ett kristdemokratiskt sådant.

Det behövs inte bildas en sådan fraktion då KD - precis som de själva påpekar - >>är inte ett kristet parti<<.

Verkligheten begränsas inte av din förståelse och kunskap, tack och lov. En kontinent som har haft kristendomen som vagga i över tusen år har helt enkelt ett större tankegods att erbjuda under ett kristet flagg än vad du tycks förstå och känna till.

Du har missat för mycket av vår västerländsk idéhistoria, FDFMGA. Föreslår att du förkovrar dig i exempelvis Nythomism och Personalism, som introduktion och för att börja greppa sammanhanget här.

Du roar mig bara när du drar paralleller mellan Kristdemokraternas partinamn och kristendomen... istället för att förstå det helt uppenbara som hela tiden upprepas för dig - att inom Kristdemokraterna återfinns kristdemokratin som ideologi, tänka sig.

De heter helt enkelt inte Kristendomsdemokraterna, FDFMGA - om man nu ska underhålla tanken att partinamnen dikterar partiers innehåll.
    Åjo, din argumentation är ju delvis KD:s egen.

Det är väl inte särskilt förvånande att ett kristet parti som KD vill göra gällande att det är kristendomen som ligger till grund för den västerländska kulturen.
  • FDFMGA
    hjärtekrossad skrev 2019-11-20 08:57:20 följande:

Vi håller på och byter ut den kristna grunden!

Om man ser vad som sker i samhället idag så ser man att allt går emot de 10 guds budord som står i Bibeln.

Då får du väl rösta på ett kristet parti som KD för att värna tio guds bud.
  • FDFMGA
    hjärtekrossad skrev 2019-11-20 08:57:20 följande:

Vi håller på och byter ut den kristna grunden!

Om man ser vad som sker i samhället idag så ser man att allt går emot de 10 guds budord som står i Bibeln.

FDFMGA skrev 2019-11-20 09:04:36 följande:
    Då får du väl rösta på ett kristet parti som KD för att värna tio guds bud.

eller engagera dig. Jag vill minnas att du gett upp hoppet om SD.
  • FDFMGA
    hjärtekrossad skrev 2019-11-20 10:58:09 följande:
    Har inte röstat förra valet och kommer inte rösta nästa heller. Totalt slöseri med tid. För vad har förändrats till det bättre genom att rösta var fjärde år?

Jag ser att vi har bara illusionen av demokrati, Vi lever i en demokratur. Moderaterna körde på som vanlig efter sossarna lämnat. Och nu kör Löfven som blev bortröstad som statsminister (han innehar nu posten olagligt) alla beslut han tar är i lagens mening olagliga just nu. Men ändå sitter han kvar! Varför då?

Vi har röstat om eu medlemskap! Första valet vann nej sidan! Så då gjordes valet om och ja sidan vann!

Vi har röstat om trängselavgifter i Göteborg! Nej sidan vann, politikerna struntade i Det!

Vi har röstat om nya tågtunnlar ! Nejsidan vann . Politikerna strunta i Det!

Hela politiker kåren är genomkorrupt. Finns bara ett parti som jobbar för människors frihet och det är Populisterna. I Danmark har vi Jfk21.

Kunskap är makt! Skaffa kunskap!
    Nja, du får nog skaffa dig lite bättre kunskap om resultatet i de EU/Euro-folkomröstningar vi har haftSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-20 11:01:40 följande:
    Du har redan fällts på egen argumentation. Varför håller du motorn igång när bilen bara kan köra på tomgång?

Ja, KD och en humaniora i konsensus vill göra det gällande. :)
    Tja, en orsak skulle ju kunna vara att jag här liksom ofta annars gör en helt annan bedömning än du avseende din argumentationsförmågaGlad

Som ickereligiös så är det min förhoppning att vi ska slippa fler religiösa partier i riksdagen, det räcker med KD.

Men jag kan iofs tycka att KD gått från att vara ett moralkonservativt parti som stod upp för kristna värden och en kristen människosyn till att bli ett högerkristet parti som hanterar religion som ett av flera populistiska medel att nå målet fler väljare - samt att bli tongivande i ett brunblått regeringsalternativ.
  • FDFMGA
    hjärtekrossad skrev 2019-11-20 11:19:51 följande:
    Det var du inträdet vi röstade om. Fast du kanske inte var född då. Jag upplever dig som väldigt ung i dina svar.
    Nja, särskilt ung är jag inte - men din bedömningsförmåga kan ju vara lite outvecklad.

Vi har haft två EU-relaterade folkomröstningar. I den ena röstade vi Ja till EU och i den andra röstade vi nej till euro.

Om du googlar så kan du se att Sverige är med i EU men att vi har kronan kvar som betalningsmedel.

Vilka omröstningar du tror dig ha varit med om vete gudarnaSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-20 11:40:19 följande:
    Mmm, tyvärr har jag inte förmågan att fälla mig själv på egna argument. Men med dina dubbla måttstockar så kan man såklart ge KD:s ord om sig själva auktoritet när det passar.

Haha, du vet ju inte ens hur man klassificerar religiösa partier så du hade troligen inte ens reagerat. Tack och lov finns det bättre vetande som kan slå vakt om den saken, för visst har religiösa partier ingen plats i svensk riksdag.

Vad tycker du för övrigt om samarbetet S har med KD:s systerparti i Tyskland? :) Tysklands Kristdemokratiska Union (CDU) vill jag minnas att de heter.
    Jag bryr mig inte särskilt om hur du definierar partier, oavsett vilket parti du för ögonblicket anser dig stå närmast. I synnerhet som så gott som allt du skriver innehållsmässigt har varit i säck innan det kom i påse.

Jag har inget att anmärka på om S samarbetar med KD eller något annat religiöst parti i en enskilt fråga. Inte formellt iallafall - det beror ju på samarbetets innehåll.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-20 12:53:30 följande:
    Du verkar inte förstå det men bekräftad kunskap innebär högre kunskap - så givetvis har mina utsagor om KD liksom västerländsk historia legat i säck - många, många, många gånger - innan de hamnade i min påse.

Bara en FDFMGA tror att det unika påståendet har högsta möjliga styrka.

Och EU-politiken måste te sig ohyggligt spännande i din bubbla. Som en slags klichéartad och pacifistisk omtagning av Franska Revolutionen.

Hur ser ställningen ut mellan Socialdemokratin och den samlade västkyrkan ute i Europa? Lämna gärna en lägesrapport.
    Äsch, Fröding var förutseende nog att skriva om den kommande striden mellan ett lite vilset och sargat S och en stundtals uppblåst nyauktoritär höger där det kristna partiet KD försöker efterlikna SD.

"Men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor,
    och rosor i ett sprucket krus
    är ändå alltid rosor"
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-20 14:31:44 följande:
    Ett lite vilset och sargat S? Ett arbetarparti som har tappat arbetarrörelsen och som inte går att känna igen bredvid ett socialdemokratiskt manifest idag... menar du nog.

Önskar man sig socialdemokrati så vänder man sig till V och inte till partier med intressen som att regera i Svenska Kyrkan.

Kan du ge exempel på den kristna politiken som KD verkar för? :)
    Räcker det inte med kristen värdegrund. KD:s ledning skrev ju att det var det kristna arvet som gjorde dem unika bland de forna allianspartierna.

För mig är det så enkelt att ett parti vars idèer vilar på kristen värdegrund är kristet, ett parti vars värdegrund är kommunistisk är kommunistiskt och ett vars värdegrund är liberal är liberalt.

Jag är medveten om att KD i vissa sammanhang försöker expropriera det västerländska kulturarvet och likställa det med deras egen värdegrund.

Det lyckades de inte så vidare värst bra med när de påstod att de var unika jämfört med de andra borgerliga partierna.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten