• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • FDFMGA
    klyban skrev 2017-05-19 09:49:41 följande:

Dock kommer dom hamna tillsammans till slut, och då när de inser att all makt glider dom ur händerna.
    Det roligaste är att just samarbete är en sak som skulle begränsa SD framgångar.

Men dom är nog redan försent ute, detta skulle dom börjat med för 8-10 år sedan, men då piska media dom till vägra ens prata med dom.
    Och det var startskottet till en makalös omvälvning i politiken.

Tror jag inte för ett ögonblick.

Det skiljer en avgrund mellan SD och alla partier utom delar av M och som om inte detta vore nog så visar utvecklingen för M med alla önskvärd tydlighet hur det går för ett parti som samarbetar med rasister.

Efter 2018 kommer vi knappast att ha någon rödgrön regering men heller ingen regering som tvingas söka stöd hos SD.

Jag utesluter inte att Kinberg Batra gör en storpudel och kommer överens med S, men betydligt troligare tror jag att det är med antingen en ren S-regering eller också ett mer eller mindre formaliserat samarbete mellan S (MP), C och L.

Jag gissar också att kravet från L och C på S blir att man dumpar V medan kravet från S blir att l och C dumpar samarbetspartners som samarbetar med rasister.

Frågan är närmast om S, L och C tillsammans får majoritet i riksdagen, jag skulle tro att de får det.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-05-19 16:06:48 följande:
    Tror jag inte för ett ögonblick.

Det skiljer en avgrund mellan SD och alla partier utom delar av M och som om inte detta vore nog så visar utvecklingen för M med alla önskvärd tydlighet hur det går för ett parti som samarbetar med rasister.

Efter 2018 kommer vi knappast att ha någon rödgrön regering men heller ingen regering som tvingas söka stöd hos SD.

Jag utesluter inte att Kinberg Batra gör en storpudel och kommer överens med S, men betydligt troligare tror jag att det är med antingen en ren S-regering eller också ett mer eller mindre formaliserat samarbete mellan S (MP), C och L.

Jag gissar också att kravet från L och C på S blir att man dumpar V medan kravet från S blir att l och C dumpar samarbetspartners som samarbetar med rasister.

Frågan är närmast om S, L och C tillsammans får majoritet i riksdagen, jag skulle tro att de får det.
    Dumpa mp, v och sd så bir jag nöjd. Men då återstår ett litet problem: Man kan då bara välja mellan storalliansen och diverse idioter i hörnen. Inte så bra för demokratin.
  • nihka
    absalon skrev 2017-05-17 18:46:42 följande:

Mycket bra att moderatriksdagsmannen hoppade över till SD! En klar kvalitetshöjning för såväl M som SD.
    Således - grattis till  båda partierna!

Hahahaha! Ja, SD fyller en mycket viktig funktion. Att inte ha SD i partipolitiken är som att ha ett kök utan sophink.
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-19 16:26:29 följande:
    Dumpa mp, v och sd så bir jag nöjd. Men då återstår ett litet problem: Man kan då bara välja mellan storalliansen och diverse idioter i hörnen. Inte så bra för demokratin.
    Båda utmärkta hörn på sina olika sätt. Båda har styrt landet och ska ha ett stort tack för vad de har åstadkommit för landet och landets alla invånare.

Politiker måste väl vara det i särklass mest otacksamma arbetet tätt följt av lapplisa och skattemas
  • nattuw
    man och nöjd skrev 2017-05-19 12:23:29 följande:
    Sen har vi media och godhetsmaffian. Det är inget fel med att vara god. Men...om man saknar sinne för proportioner och kunskap kring vad som bygger ett samhälle och vad som river ner det - så är risken att godheten leder till katastrof för alla.
    Det handlar inte om godhet utan om att positionera sig emot något. Detta något måste då demoniseras för att motivera det egna ställningstagandet. Men det innebär inte att det finns någon god sida.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-19 17:36:51 följande:
    Båda utmärkta hörn på sina olika sätt. Båda har styrt landet och ska ha ett stort tack för vad de har åstadkommit för landet och landets alla invånare.

Politiker måste väl vara det i särklass mest otacksamma arbetet tätt följt av lapplisa och skattemas
    Nä, vare sig sd, v eller mp kan anses vara utmärkta hörn. Tvärtom faktiskt.
  • man och nöjd
    nattuw skrev 2017-05-19 18:21:29 följande:
    Det handlar inte om godhet utan om att positionera sig emot något. Detta något måste då demoniseras för att motivera det egna ställningstagandet. Men det innebär inte att det finns någon god sida.
    De positionerar sig mot sunt förnuft, i sin iver att framstå som goda människor.

Det finns 3 sorters människor. De driftiga, de lata och de som förstör.
  • Flash Gordon

AKB skärper tonen. Talar nu om "intergrationsplikt" för att exempelvis erhålla fullt bidrag.

http://www.dagensopinion.se/anna-kinberg-batra-m-tar-omtag-moderaternas-integrationspolitik

Samhälls utbildning med tillhörande prov. "Ansträngningar" för att lära sig svenska. Med mera.

Sedan tidigare har Liberalerna talat om språkkrav för medborgarskap och KD har talat om att invandrarna skall skriva under "ett kontrakt för integration".

Återstår att se hur C ställer sig till vad som börjar likna en minsta-gemensamma-nämmnare med krav på invandrarna mellan de övriga Allianspartierna.

• FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-05-19 16:26:29 följande:
    Hm, nu har jag inte något emot MP.

Men samtidigt är jag realist. Jag gissar att C vill stå för den miljöpolitiska profilen - eller lite elakt uttryckt vara det miljöpolitiska samvetet - i ett blocköverskridande regeringssamarbete.

Skulle C, L och S tillsammans få en majoritet av mandaten så skulle det också finnas en reell opposition: V till vänster, MP med miljöprofil, M till höger och SD som ett alternativ för gnälliga populister.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-05-20 08:04:54 följande:
    Hm, nu har jag inte något emot MP.

Men samtidigt är jag realist. Jag gissar att C vill stå för den miljöpolitiska profilen - eller lite elakt uttryckt vara det miljöpolitiska samvetet - i ett blocköverskridande regeringssamarbete.

Skulle C, L och S tillsammans få en majoritet av mandaten så skulle det också finnas en reell opposition: V till vänster, MP med miljöprofil, M till höger och SD som ett alternativ för gnälliga populister.
    Det passar väl iof mp bra att släppa miljöpolitiken. Det enda mp står för idag är väl fri invandring till unga män. Dessutom gör man allt för att jävlas med svenskar som försöker ta sig till jobbet.

C, L och S får inte majoritet.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten